Kul att det blev lite diskussion i tråden mellan de lärda iaf =)
svanted skrev:för att ytterligare grusa idéerna så behöver man inget batteri, det behövs bara om man har elstart.
de är inte säkert att spole i svänghjulet är den bästa idén,
TS behöver en hel del erfarenhet i ämnet som mångs forummedlemmar redan skaffat sig,
erfarenheter som är till hjälp för att hitta den smidigaste vägen att lösa ett problem på,
typ hur man monterar lyse på en krossmoppe.
att gå via idén cykeldynamo mot däcket är ett ganska bra experiment som man lär sig mycket på.
Tack för de fina orden och den vänliga inställningen till mitt projekt =) Det är precis så jag tänker...
Min tanke med batteriet va att jag vill att lysena ska kunna lysa även när mopeden står still. Ja jag vet att man kan göra det med någon typ av superkondensator eller vad det kallas MEN jag vill ju helst kunna ha usb-laddning till mobilen också. Dessutom så tror jag att kretsen kommer att förbruka mer än vad dynamon kan ladda. Dvs jag kommer att gå "minus" så länge lysena är på" och definitivt om jag laddar luren samtidigt. Därför kan batteriet ge mig det jag vill ha. Och på dagarna när jag inte behöver lyse så kan jag stänga av lyset osv och bara ladda batteriet. Låter det rimligt?
säter skrev:Temperani skrev:12v 6W dynamo
Varför i hela friden väljer du en dynamo till detta?
Jadu jag har länge funderat på hur det skulle vara att bygga ett sådant system och om det skulle fungera i praktiken. Så ja. Av den anledningen provar jag hellre det än att sätta dit en ljuss/laddspole =) Det kanske låter knäppt men jag går hellre den jobbiga vägen om jag kan lära mig något av det.
RadarEnt skrev:Det verkar mest som du vill ha prylar att fippla med på mopeden. Omkopplare och mätare och grejer. Dynamogrejen kommer du säkerligen att lessna på inom en snar framtid.
Nja jag det är ju bara en voltmätare jag vill ha på för jag misstänker att kretsen kommer att dra mer än vad batteriet får laddning. Tänker att det kan va bra att ha för att hålla koll på spänningsnivån. Dvs köra utan lyse när batteriet behöver laddning. Pallar inte springa fram å tillbaka med en multimeter tänker jag =)
Mobilladdningen då iofs. Ja det hade ju vart nice. Men det är mest en nice feature som dessutom ibland kommer i samma paket som voltmätaren. Klart det hade vart nice att kunna ladda mobilen på moppen =) Går det så är det ju kul om man får det att funka...
Retroperra skrev:Snygg!
Det ser ut som en Moto Morini motor ev. en gammal Derbi. Det finns färdiga tändplattor med lysspole monterade.
Kolla exakt motorbetäckning så hittar vi en platta.
Edit:
Jag ser ju nu att det är en motor från en Gilera Trail/Touring. Klart att det finns en tändplatta att köpa.
Även om det kul att konstruera eget så slipper du en lösa hängande kablar med en fabriksdel. Då kan du ägna energin att göra en lykta och en kabeldragning som ser bra ut
Ofan =) bra öga där! Måste jag köpa en helt ny tändplatta eller finns det enskilda laddspolar/ljusspolar att köpa till en sån tändplatta?