
X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.
Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)
Det kanske jag måste nappa på
Ska kolla vad det är för storlek som passar bara.

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)
Gör så.
Ta en tänkare på hur lång den ska vara isåfall (100mm borde väl bli lagom?) och ytfinish (slipad, blästrad eller polerad finns det att välja mellan).
Ta en tänkare på hur lång den ska vara isåfall (100mm borde väl bli lagom?) och ytfinish (slipad, blästrad eller polerad finns det att välja mellan).

X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)
Haha, 100mm eller något kortare blir bra, 6mm insex. Blästrat är snyggt tills man hållit i den en gång med garagehänder... Så en så blank yta som möjligt skulle jag säga.
Ikväll har jag fått ut skruvarna ur två hållare och borrat ur en avbruten skruv. Sen dragit av en grispitt, brutit av några fräsar, satt en gängtapp i hålet som jag nyss lyckats rensa efter en massa svordomar. Bara att börja om igen med samma lycka... Till slut var den ur.
De gamla skruvarna är hårda så inåt helvete och hållarblocken likaså, svårt att rå på med gängverktyg.
Nå två stycken kvar nu
Ikväll har jag fått ut skruvarna ur två hållare och borrat ur en avbruten skruv. Sen dragit av en grispitt, brutit av några fräsar, satt en gängtapp i hålet som jag nyss lyckats rensa efter en massa svordomar. Bara att börja om igen med samma lycka... Till slut var den ur.
De gamla skruvarna är hårda så inåt helvete och hållarblocken likaså, svårt att rå på med gängverktyg.
Nå två stycken kvar nu
Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)
Ett tips jag läste var att polera ytorna med bilvax eller "car polish" så håller dom sig renare.
Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)
Det blev en liten smidig enhandsnyckel. Kvar är att kapa M4:an, härda/anlöpa spetsen och högglanspolera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)
Ikväll tänkte jag att jag skulle kolla om jag hade nåt material att tillverka en tryckskruv av, en av de som satt i dragstången var nämligen kass. Som jag förstått det har de funktionen att se till att dragstången inte snurrar fritt från spindeln utan hänger med även om man glömt den i utan att ha en spännhylsa i. På bilderna nedan ser man dragstången och den "vågiga" hylsan dragstångens kopp sätts utanpå. Mot den vågiga ytan kommer tryckskruvarnas kulor att hamna.
:
Och hyfsat likt originalet, med vad det verkar bra funktion, samt passar på sin plats i dragstången:
Nu har jag i alla fall nåt som kan fungera, sen ur länge det håller vet jag inte men det visar sig. Jag får väl göra det i nåt annat material i framtiden, men nu har jag ett recept i alla fall 
Jag är mycket nöjd med hur det blev, det är en jädra tur att jag har en svarv när jag ska ha igång en svarv
Tryckskruvarna är i detta fallet väldigt udda utformade, M10x1 gänga, fläns och spår i bakändan. Min GoogleFu kom inte ens i närheten av att hitta en rak ersättare så nånting måste jag hitta på för att kunna ersätta denna:
Nå, när jag kom ut i garaget kom jag på att jag nog hade bromsrördelar med M10x1-gänga, så jag letade reda på dem, sen behövde jag ju ha en kula, så jag slaktade ett gammalt 6202-lager, då saknades fjäder och nåt att sätta igen änden med sen. Fjäder hade jag ingen lämplig tryckfjäder så jag tog en dragfjäder och spände ut för långt istället. Nu hade jag en liten låda med ingredienser:
Efter det var det lite jobb i svarven och pelarborren, och till slut hade jag detta 


Jag är mycket nöjd med hur det blev, det är en jädra tur att jag har en svarv när jag ska ha igång en svarv

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- GastonDeVille
- EF Sponsor
- Inlägg: 1989
- Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
- Ort: Småland - lite utanför Gränna
Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)
Jag har fortsatt att göra rent delar osv. Ett oväntat fynd var fyra stycken 1mm passbitar som hade använts som shims i en av sidohållarna för att få ner verktyget 2mm.
Igår var jag ner och klappade lite på svarven, mätte lite för saker som saknades osv. Droppsmörjarna till spindeln verkar ska ha M14x1,5 vilket inte ser ut att bli nåt som helst problem att få tag. Däremot blir jag inte klok på vilken gänga det är till siktglaset till reservoaren för "lågväxeln", invändigt mäter jag 19mm och får stigningen till 1,75mm, jag tror det får lov att bli att mäta detta igen, jag hittar inget siktglas med lämplig gänga, hade det varit 1,5mm stigning hade jag nog gissat att det var M20x1,5. Nå jag får kontrollera igen, kanske är det tumgängat, men det vore väldigt underligt då precis allt annat är metriskt på den, till och med på min 20+ år äldre Boley 4LE är allt metriskt.
Jag testade sen också lite av reglage osv, och tyvärr får jag lov att demontera förklädet, verkar som att riktningsväljaren för matningen fastnat, och den förreglar då så att man inte kan välja ledarskruvsdrivning. Är väl lika bra att ta loss det helt och hållet, tvätta ur osv, istället för att försöka vålda och bara halvt demontera för att kanske få det att funka. Verkar som att det tyvärr smorts med fett på en del ställen, alla smörjpunkter är för olja på denna.
Nå, det är ju ett kul projekt och en drömmaskin(intalar jag mig
) så så illa är det inte.
Igår var jag ner och klappade lite på svarven, mätte lite för saker som saknades osv. Droppsmörjarna till spindeln verkar ska ha M14x1,5 vilket inte ser ut att bli nåt som helst problem att få tag. Däremot blir jag inte klok på vilken gänga det är till siktglaset till reservoaren för "lågväxeln", invändigt mäter jag 19mm och får stigningen till 1,75mm, jag tror det får lov att bli att mäta detta igen, jag hittar inget siktglas med lämplig gänga, hade det varit 1,5mm stigning hade jag nog gissat att det var M20x1,5. Nå jag får kontrollera igen, kanske är det tumgängat, men det vore väldigt underligt då precis allt annat är metriskt på den, till och med på min 20+ år äldre Boley 4LE är allt metriskt.
Jag testade sen också lite av reglage osv, och tyvärr får jag lov att demontera förklädet, verkar som att riktningsväljaren för matningen fastnat, och den förreglar då så att man inte kan välja ledarskruvsdrivning. Är väl lika bra att ta loss det helt och hållet, tvätta ur osv, istället för att försöka vålda och bara halvt demontera för att kanske få det att funka. Verkar som att det tyvärr smorts med fett på en del ställen, alla smörjpunkter är för olja på denna.
Nå, det är ju ett kul projekt och en drömmaskin(intalar jag mig

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)
Då är det nog vanlig R1/2".invändigt mäter jag 19mm och får stigningen till 1,75mm
Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)
Ja det kan det nog vara nu när jag kollar de siffrorna. Tackar!
Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)
Klart, PM:a adress så skickar jag den.
Lite osäker på hur anlöpningen blev men håller den inte gör jag väl en ny. Får nog skaffa en liten härdugn för att köra med induktionsvärmare och gissa temp är inte lätt.
Lite osäker på hur anlöpningen blev men håller den inte gör jag väl en ny. Får nog skaffa en liten härdugn för att köra med induktionsvärmare och gissa temp är inte lätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)
Igår kväll åkte jag ner till containern där svarven står för att försöka få loss förkläde och halvmuttermekanismen. Jag har fått tag i en kille från Tjeckien som har renoverat minst en likadan svarv och som har gott om bilder och kunskap, och med hans hjälp så visste jag ungefär vad jag hade att vänta mig. Efter max en halvtimme hade jag så förklädet löst på containerns golv.
Ursäkta bildkvaliteten, men med pannlampa längst in i en 40-fots container i mitten av december klockan 19 på våra breddgrader blir det inte mycket bättre. Som kanske syns på bilden fanns det mycket mumma i mekanismen och väl på backen kunde jag konstatera att visst hade den börjat röra sig lite, men en rejäl städning behövdes.
Jag stoppade grejerna i bilen efter att ha tappat lådan med allting(ca 30kg) i golvet när jag snubblade över kompisens smidesutrustning osv. Jag hann tänka att "Nu är det kört, nu bryter jag nåt", men som tur var verkar både jag och grejerna hela efteråt.
Väl hemma kunde jag ju inte bara låta allting vara, utan gick ut i garaget beväpnad med en tandborste och en spruta med lite lacknafta i. Så här såg mekanismen ut efter en nerblötning och första gnuggning med tandborste: Mycket av spån och annat satt inuti så det syns inte på bilden. Jag fortsatte rengöringen och motionerade mekanismen, jag plockade även loss mutterhalvorna för att komma åt bättre och första hur mekanismen fungerade. Muttrarna ser faktiskt riktigt bra ut tycker jag, absolut inte slut i gängorna. När jag fått allting tillräckligt rent och också lyckats få mekanismen att "snäppa i" i innerläget så kände jag mig tillräckligt nöjd för att skruva ihop igen och montera på baksidan av förklädet för att testa om jag nu kunde växla mellan matning och gängning. SUCCÉ! Den växlade så snällt däremellan, men visst var det lite svårt att få matningsläget att låsa fortfarande. Det visade sig vara mycket enkelt att fixa dock, ett par droppar olja på rätt ställe och den fjäderbelastade låsningen hoppade i precis som den skulle, varje gång
Nu var det dags att gå och lägga sig egentligen, men jag fortsatte en halvtimme till med att pressa i olja i alla smörjpunkter samt att nästan dra sönder låsningen för skalan på ratten
Nu blev den bara böjd och gick snällt att böja tillbaka så ingen skada skedd, men ibland är man inte så smart. Det som är kvar att göra på förklädet just nu innan jag tycker att det är klart att montera tillbaka på svarven är en allmän ursköljning, ordentlig utvändig rengöring och grundsmörjning så att inget står torrt i väntan på att svarven får flytta hem så småningom.
Jag måste säga att jag är hemskt nöjd med gårdagskvällens jobb och resultat. Väldigt lättmekat och kul att få se hur sakerna är uppbyggda inuti.
EDIT: Just ja, jag kollade även synglasets gänga igen, och precis som Säter föreslagit är det nog med stor sannolikhet R1/2", en 14TPI-tolk satt perfekt i gängorna. Tack Säter!
Det såg inte alls så illa ut inuti, och inget trasigt kunde hittas vid en första inspektion. Då var det dags att få bort mekanismen för halvmuttrarna. Eftersom ledarskruven sitter mitt under bädden istället för på framsidan som på de flesta svarvar så klarar den sig ganska bra från spån, men det som hittar in är det ingen som ser och det blir därmed kvar... Muttrarna ville inte röra sig och den gapade inte tillräckligt stort över skruven för att kunna få loss mekanismen. Skruven är 36mm så man tordes bända lite utan att vara rädd att göra den krokig, men det ville inte lossna. Efter att ha konsulterat diverse bilder samt svarvens instruktionsbok så släppte jag på en justerskruv, och minsann, började inte saker röra på sig lite? Helt plötsligt stod jag med mekanismen i handen 
Jag stoppade grejerna i bilen efter att ha tappat lådan med allting(ca 30kg) i golvet när jag snubblade över kompisens smidesutrustning osv. Jag hann tänka att "Nu är det kört, nu bryter jag nåt", men som tur var verkar både jag och grejerna hela efteråt.
Väl hemma kunde jag ju inte bara låta allting vara, utan gick ut i garaget beväpnad med en tandborste och en spruta med lite lacknafta i. Så här såg mekanismen ut efter en nerblötning och första gnuggning med tandborste: Mycket av spån och annat satt inuti så det syns inte på bilden. Jag fortsatte rengöringen och motionerade mekanismen, jag plockade även loss mutterhalvorna för att komma åt bättre och första hur mekanismen fungerade. Muttrarna ser faktiskt riktigt bra ut tycker jag, absolut inte slut i gängorna. När jag fått allting tillräckligt rent och också lyckats få mekanismen att "snäppa i" i innerläget så kände jag mig tillräckligt nöjd för att skruva ihop igen och montera på baksidan av förklädet för att testa om jag nu kunde växla mellan matning och gängning. SUCCÉ! Den växlade så snällt däremellan, men visst var det lite svårt att få matningsläget att låsa fortfarande. Det visade sig vara mycket enkelt att fixa dock, ett par droppar olja på rätt ställe och den fjäderbelastade låsningen hoppade i precis som den skulle, varje gång


Jag måste säga att jag är hemskt nöjd med gårdagskvällens jobb och resultat. Väldigt lättmekat och kul att få se hur sakerna är uppbyggda inuti.
EDIT: Just ja, jag kollade även synglasets gänga igen, och precis som Säter föreslagit är det nog med stor sannolikhet R1/2", en 14TPI-tolk satt perfekt i gängorna. Tack Säter!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Inlägg: 27229
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)
Synglaset hamnar väl på Wiberger inköps listan?