F: skydda en analog ingång med hjälp av OP?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BJ
Inlägg: 8446
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: F: skydda en analog ingång med hjälp av OP?

Inlägg av BJ »

Icecap skrev:Du gör ett klassiskt misstag: har diod mot VDD. Detta KAN i extremfall betyda att VDD blir ordentlig hög = *poof* i kretsarna.

Jag hade tagit ett motstånd först i kedjan. Det ska inte vara med ett högt värde men det ger en "gummikoppling" som tar bort de stora strömmar innan man börjar med TVS. Överspänning ville jag ta med kanske en zenerdiod - som rent faktisk fungerar bra som underspänningsskydd också.

Jag förstår att det inte rör sig om höga frekvenser och då är min erfarenhet att det fungerar bra. Dock är en zener inte snabb så jag brukar lägga en 100nF konding med parallellt över zenern, detta ger ett RC-lågpassfilter som ger zenern "all tid i världen" att hinna med.
Är det något man behöver tänka på om man
har t.ex. ett 1 kiloohms serie-mostånd först?
Alltså att en zenerdiod skulle vara bättre än
en diod till + ? Hur skulle zenerdioden kopplas
i så fall? Och vilket värde skulle den vara på
om t.ex. insignalen är 5 V?
Det elektroniken skulle klara i så fall är att
kopplas in med spänning på, och "vanlig" esd.
Senast redigerad av BJ 1 september 2019, 11:02:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: F: skydda en analog ingång med hjälp av OP?

Inlägg av Icecap »

En digital ingång brukar ha en ingångsimpedans på väldigt mycket högt. Om du har 1k, 10k eller 100k i serie med signalen har bara betydelse om hastigheten på pulserna blir hög.

Jag hittar ofta på att ha en CMOS gate med schmittrigger-funktion mellan omvärlden och en ųC-pinne.
Mellan kanten av mönsterkortet och den gate har jag sedan lite motstånd osv. exakt vad beror på signaler som ska gå där men oftast har jag först ett 10k-47k motstånd, sedan en 4,7V zener mot GND, kanske parallellt med en konding (10n - 100n) för att ge zenern tid att reagera.

Kanske finns det även ett pull-up motstånd mellan VCC och kanten av kretskortet, detta säkrar att VCC inte leds ut ur kretskortet direkt (kan ge kraftiga störningar o en massa annat skit).
BJ
Inlägg: 8446
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: F: skydda en analog ingång med hjälp av OP?

Inlägg av BJ »

Okej.
Skriv svar