Min Solid State Tesla Coil

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Sparkz:
Den är gjord av aluminium skivor som jag borrade hål i centrum på och spände upp i svarven med hjälp av en skruv genom hålet. Sen så svarvade jag bort allt onödigt material på båda sidorna för att både få den rätta formen och för att dom inte skulle bli för tunga.
Orsaken att transistorerna gickupp i rök tror jag var både att dom inte blev svitchade nog snabbt samt att dom är lite för klena, det första ska jag förhoppnigsvis kunna lösa när jag lindar om GDT`n och det sistnämda löser jag genom att ha beställt några irfp360 som klarar lite mer stömm.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

AH, det är bara för coolt!

Keep them coming...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Nu har jag fått dom nya fettarna och det fungerar klockrent, får 25-30cm streamers när jag matar den med 250v växelström som jag halvågslikriktar. ska ta bort några av varven på primäspolen som jag ladetill förut så man borde nog kunna få ännu bättre resultat, 10-15cm till borde inte vara några problem.
Och här en lite film.

http://hem.bredband.net/b496097/tesla/250vac.avi
Tekko

Inlägg av Tekko »

Nu blev jag sugen på att testa att göra en yttepyttemini tc på en pillerburk som e 63mm lång å 30mm diameter. Vad krävs för att lyckas ?

Enklaste sätt att lösa det på samt få den att gå på tex 12v ?
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Tekko, ta en titt här:
http://www.roffesoft.com/tesla/

"yttepyttemini" stämmer väl bra på den här t ex:
Bild
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det var den sidan som gav mig inspiration, men tyvärr har jag ingen konding stor nog (ska va runt 4.7nF) som tål 30kV för primär delen. Spole och det har jag redan, jag har testat ett dataskärmskatodtrålerör som kondensator men kapacitansen är alldeles för liten.

Det jag har nu kan tända ett lysrör nästan en dm bort samt skjuta ut små gnistor runt 2mm ut i luften.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Hjälp! Min tc slåt ut allt med digital teknik :cry: Startar jag den nu så blir datorn tokig samt att min digitalkamera stänger av sej om kjag håller den närmare än 2-3dm :(

Hur kan jag avhjälpa detta, räcker det med att sätta in hela primärdrivningen i en datornätaggslåda ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Gnistgapet ger ut väldigt starka störningar i radiospektrat. Hört talas om gnistsändare? ;) De första radiotelegraferna funkade med gnistgap.
Och allt som kommer ut "där uppe" är inte heller helt oskyldigt.

Mitt råd är att inte leka med tesla med annan utrustning igång samtidigt :P

Undra hur många watt den "sänder" med. Det är fullt möjligt att grilla elektronik med radiovågor... ;)
Senast redigerad av MadModder 21 februari 2006, 23:02:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

tekko: vad använder du för att driva din minitesla? lite bilder skadar inte
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag använder en lopt från en dataskärm, ja det är väll overkill men jag har inga hv dioder. Tänkte använda en ccfl inverter till primärkretsen från början. Har även blåst en bunt polyesterkondingar, de verkar inte gilla denna högfrekventa upp och urladdning.

Obl ville ha bild, här e en bild: Bild

TC sekundären tog 3st försök, första gången gled all tråd av och bildade ett nystan, andra gången gick tråden av efter ca 1/6 in i lindandet men tredje gången gick det och det hela tog ca Jönssonligan för guldfeber att göra.

Sen när allt va klart så funka allt i en minut innan loptens interna hv kondensator kortslöt, fick fina 1.5cm gnistor till en skruvmejsen jag höll i, och efter en minut så började gnistgapet att spraka till i random pulser några ggr å det blev tyst.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

fin minitc, bygg en leydenjahrkondensator om du vill ha en som tål lite högre spänning, en plasthink med folie på insidan å utsidan borde bli runt 2nF ungefär, kanske lite mindre. En petflaska blir ca 1nF om jag kommer ihåg rätt.

Funkar inte flybacktrafon alls nu då
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jodå den funkar men jag får ha en extern kondensator, samt att jag fick skruva ihop gnistgapet så tätt att spänningen aldrig blir högre än kondingens märkspänning (runt 2kv), är där och nafsar märker jag för kondingen blir varm. Som sagt lopten är nog i största laget, och de kraftiga störningarna kanske kan bero på att man kanske matar in för mycket effekt, kan testa att driva primärkretsen på bara 5v så se hur det blir.

har en 2000vdc (500vac) 2200pF plast/polyesterkonding samt ett 15" crt som kondensator, röret ensamt är för liten kapacitans.

Jag gjorde 2st primärlindningar, en 3 varv och en 4-5 varv, na är limmad prmannt och dn andra är en lös som man kan ha till senare byggen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Tjusigt , trevligt med lite mer högspänning på forumet.
Ska bli spännande att se vad du får för prestanda ur den när allt fungerar som det ska.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Tror den funkar optimalt, det är en helikopter cirklande runt här nu, samma sak hände för nån vecka sen då jag höll på med ett crt.

Jag måste dock fixa ett bättre gnistgap, detta tänder ojämt som tusan.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Nu har jag jöst störningsproblemet, har byggt om en gammal axialkondensator till gnistgap och nu kan jag köra tcn utan att datorn får spel.

Aluminiumburken isolerar gnistan från verkligheten, samt att gapet är variabelt.

Bara drivning på 5v ger mej 1cm+ gnistor till en ojordad skruvmejsel.
Skriv svar