Ljusstyrd theremin *Klart*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

...och här är mixern:

Bild

Det blir alltså en dubbelpot där man kan mixa blandningen mellan sin-signalen och cos-signalen. I mittenläge blir det en sorts modulering på utgången eftersom in-signalerna är ganska lika varandra.

Ser ni något som kan förbättras så är det bara att skriva... :)
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

vart ansluter du utgången på ljus-styrningen?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har bytt ut ett motstånd på tongeneratorn mot en optokopplare mm. Dit kopplar jag utgången på ljus-styrningen. På så vis ändras tonhöjden beroende på hur hög utspänning jag får från ljus-styrningen.

Optokopplar-delen finns inte med i schemat. Tänkte först löda ihop den delen utan kretskort, men nu verkar det som om jag har lite plats över för att göra ett kretskort till optokopplar-delen.

Har skrivit ut kretskortslayouterna nu. Kretskorten kommer att bli riktigt små! (Insåg inte att de skulle bli så här små....) :)

edit: Jippi! Jag hittade mina kretskortslaminat med fotoresist! :) Hade ingen aning om vad jag lagt dem. Så går det när man har fullt med grejjer överallt.

Nu ska jag etsa! Passar på att ta lite bilder också. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

OH-filmerna är fixade.

Jag brukar skriva ut tre filmer av varje layout:
Bild

Sedan tejpar jag de tre filmerna ovanpå varandra:
Bild
Svårt att ta kort på OH-film. Det ser betydligt bättre ut "live". :)

Nu kommer vi till den delen av kretskortsframställningen som kan ställa till det för vilket projekt som helst: Att vända OH-filmen åt rätt håll när man belyser! Den här gången skrev jag ut layouten med kretsplaceringen på vanligt papper. Då är det betydligt lättare att se.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

En liten film att få inspiration från.

http://hem.bredband.net/b133075/Musik.avi

Edit: Skulle nog ha postat i Laserharpatråden istället.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Snyggt synth-harpa-ljud!

Är rädd för att det är fusk i den här filmen. Flera toner kommer trots att han inte spelar. Trodde först det var musiken som inte synkade till filmen, men vissa toner (de låga) prickar han rätt.

Men som inspiration fungerar det utmärkt. :)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Själv filmen är det inget fusk med. Har filmat den själv. Dock så är inte en "sträng" en ton, utan varje "sträng" har en slinga med toner med någon typ av autosynkning. Till och med en helt omusikalisk (som jag) kunde få ur fina melodier.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha, men då är det ju annorlunda förstås. :)
Tror man att den fungerar som en 'vanlig' laserharpa så ser det ut som playback.

Men det är en smart idé och ett bra sätt att få folk att vilja prova instrumentet! :tumupp:

Mitt projekt har gått vidare. ..Eller rättare sagt: Inget vidare.
Etsade kretskorten igår, men trots att jag körde med samma tider och recept som jag alltid gjort så blev det något fel.

Efter några minuter så såg det ut såhär:

Bild

Sedan hände inte så värst mycket mer. :(
Då gjorde jag en chansning och lät korten etsas någon timma. Det som skulle etsas bort fick små hål men linjerna som skulle vara kvar tunnades ut. Inte så kul. Så det blir till att göra nya kort igen.

Ska prova att belysa korten lite längre och köra framkallningsvätskan lite längre.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

För kort exponering (pga start med kall lampa?) gammalt laminat eller dålig framkallning är mina gissningar till problemet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Laminatet köptes i juni förra året. Har förvarats mörkt hela tiden. Framkallningsvätskan blandade jag också i juni.

Jag brukar exponera med ett solarie. Har alltid fungerat perfekt. Provade med lite olika tider. Alla korten framkallades samtidigt och lika länge.

Det minsta kortet (3x2.5 cm) exponerades först, i 7 minuter. Detta kort fick minst "rester" kvar när jag etsade.

Det största kortet (5.5x2.5 cm) exponerades sist, i 9 minuter. Detta kort fick mest rester kvar när jag etsade.

Det tredje kortet (4x2.5 cm) exponerades i 8 minuter. Det fick ungefär lika mycket rester kvar som det minsta kortet.

Några ledtrådar?

Förresten: Det ska ju vara mörkt när man lägger OH-filmen på laminatet. Men om det är helt kolsvart så ser man ju knappt om filmen hamnar rätt. Tips? Hur "ljust" kan man ha det när man placerar OH-filmen? Kan man använda IR-ljus (dvs videokameran) ?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag gör alltid ny färsk framkallare = blir lika bra varje gång = inget strul

Jag placera OH / laminatet i rumsbelysning, aldrig haft problem med denna behandlingen hitintills.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Fotoresisten är rätt okänslig, det tar ju typ 5 min drygt att exponera kortet i UV ljus så att hantera kortet i normal rumsbelysning är inget problem.

Vad har du för koncentration på framkallningsvätskan? Jag körde med 1msk i 1L vatten när jag gjorde sist (flera år sen...)

Har man rätt koncentration på framkallningsvätskan ska det inte spela någon roll hur länge man har kortet i framkallningsvätskan utan låt det ligga i några minuter tills det är helt klart.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

tecno:
Låter bra, då provar jag det.

Ska ändå beställa mer laminat och framkallningsvätska, så jag får se det som en testomgång. Det enda som är lite trist är att plocka fram alla grejjer varje gång man ska göra kort. Jag får snart bygga en etstank...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

rehnmaak:
Jag kör med Elfa's framkallare (49-577-00). Blandningen är 20g pulver till 2L vatten.

Det tog 6-7 minuter i framkallningsvätskan innan man såg alla detaljer.
Jag kanske borde ha kört lite längre.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det låter som du har dåligt med UV ljus... eller så dämpar filmen för mycket, du körde med 3st ovanpå varandra?
Skriv svar