Styra digitala servon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter.holm

Re: Styra digitala servon

Inlägg av peter.holm »

Gimbal skrev:
peter.holm skrev: Befintligt controllerkort kan man iofs styra ändlägena på samt hastigheten på servot så kan man få till det vore det bra men det kan man i värsta fall hantera mekaniskt i länkaget mm.

Peter
Enklast är då att använda de befintliga styrkortena om funktionen duger, och bara fixa fram lite kraftigare 5V matning för servona.

Dvs från styrkorten tar du bara minus och styrsignal, sedan kopplar du ihop minus från den externa (kraftigare) 5V matning med minus från styrkorten samt drar plus direkt till servot.
Trodde inte man kunde göra det men det här blir den enklaste lösningen. Har beställt ett separat nätaggregat som klarar 9A som jag spänningsmatar 5V till servona med.
Fick förklarat för mig att servotestaren har ett större "slag" men att den riskerar att förstöra servona då den går ändläge till ändläge. Vi får hantera slaglängden som saknas med länkaget istället, då tror jag våra befintliga controllerkort kan funka good enough.

Tack för alla tips och råd, återkommer om jag inte får till det!

Peter
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Så länge man har koll på de hårda ändlägena och inte går emot dem är det inget farligt att utöka området man vrider.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Servo blir lite snabbare, starkare med 6V (jämfört med 5V).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag vet iofs inte om det är nån fara med ändlägena i digitalservon, på gamla analoga kan man ju rensa kugg dock, men på digitala är det ju en MCU som tolkar signalen och styr motorn, jag tror inte den tillåter att man skickar en signal som förstör servot.
Skriv svar