Eftersom det här är idebanken, kan jag lägga till mina tips och erfarenheter.
Jag hade under flera år potatiskanoner som huvudsaklig hobby, och innan dess elektronik. Jag kollade även med polisen, som berättade att så länge kanonen inte hade någon vidare precision, så räknas den inte som ett vapen även anslagsenergin överstiger gränsen.
Min nuvarande kanon har min favorittändning: en flyback-transformator från en gammal datorskärm, driven med en enkel krets (transistor+motstånd kopplat till befintliga lindningar). Ger en mycket het gnista på 5 millimeter från ett 9V-batteri. Jag har en konding över batteripolerna, så jag kan få gnista under en bråkdels sekund även när batteriet börjar bli gammalt.
Det är denna kretsen, minus 22 ohms-motståndet: http://www.angelfire.com/80s/sixmhz/flyback.html
Detta motståndet ska väl skydda transistorn (eller?), men min erfarenhet är att det blir svinvarmt och att transistorn överlever utan det. Det finns mer sofistikerade kretsar med högre verkningsgrad, men denna passar mig.
En annan enkel tändning som de flesta kan bygga själv, även utan speciella el-kunskaper, gör man av en kamerablixt och en tändspole. Man kapar helt enkelt ena ledaren till blixtröret (eller kondingen), och kopplar tändspolens primär mellan. När man triggar blixten, blir blixtröret ledande och dumpar några hundra volt över tändspolen. Det ger en rejäl gnista och de flesta kamerablixtar drivs av ett eller två 1.5V-batterier.
Ett blixtrör kan även dras igång av kicken från en piezoelektrisk tändare - praktiskt om man redan har monterat en sådan och vill uppgradera sig.
Man kan även byta ut blixtröret mot ett sk. triggat gnistgap. Högspänningspulsen från tändkretsen bildar en liten gnista, som triggar en stor gnista med den lägre spänningen från kondingen. Det ställer en del krav på själva gnistgapet, som måste vara väldigt litet (sub-millimeter) och utsätts för stor belastning, men ger en stor het gnista överlägset det mesta. Här finns en beskrivning: http://www.angelfire.com/80s/sixmhz/camera.html
Potatiskanon med Elektronisk tändning!?!
Re: Potatiskanon med Elektronisk tändning!?!
http://www.ebay.com/itm/DC-3V-to-7KV-70 ... 35c876de22
Vore väl lättast.... ger 10 mm gnista, drivs av 2 st AA eller 3 volt... Busenkelt!
Vore väl lättast.... ger 10 mm gnista, drivs av 2 st AA eller 3 volt... Busenkelt!
Re: Potatiskanon med Elektronisk tändning!?!
Om det är svårt att få fart på förbränningen så beror det på att man inte får till i närheten av stökiometrisk blandning mellan luft och bränsle och ju närmare LEL (Lower Explosion Limit) och HEL (Higher Explosion Limit)- gränserna, ju mer energi i tändgnistan måste man skicka in, innan det tänds och förbränningen blir också lamare ju längre ifrån mitten-intervallet mellan LEL och HEL man är.
En av bränslerna man använde förr vid dylika experiment fast i lite skala var vanlig T-sprit då den har ett ångtryck som ger ganska rätt stökeometrisk blandning i luft vid vanliga rumstemperaturer och det gör alltså inget om man slaska i lite överskott av bränslet i utrymmet utan att det blir överkarboniserat och inte vill tända sig (motorn sur på moppespråk) - dessutom får man in en smula mer energi med T-sprit än med bensin vid samma mängd luft och det finns orsak till varför man gillar E85, etanol och metanol vid street-race och dragracing mm.
(sagda ångtryck på T-sprit är också orsaken till varför T-sprit är en av de farligaste bränslen man kan hanska med på tex. camping om man inte använder säkerhetsflaskor mm. utan fusk och undantag i hanteringen och det har skett många olyckor med detta för att det brinner in i dunkar mm. och exploderat med eldhav som följd - att man kör med E85 och inte ren etanol för vanliga dödliga utan specialutbildning, jordkabel mellan fordon och tankpistol när man tankar etc. beror inte bara på att folk inte skall dricka bränslet - utan bensinen i blandningen ser till att det blir överkarbonicerat i luftutrymmet i bränsletanken så att gasen där inte blir explosiv så lätt.)
Det som förvånar mig när man gör sådana här projekt är att folk/elever inte läser på om sådana saker som förbränningsteknik innan man experimenterar med detta och att direkt jobba med tex. bensin och syre eller acetylen och syre eller liknande är verkligen att utmana ödet (och någon lärare /projektledare borde sagt stopp och kräva att luftversionen måste fungera bra först innan man går vidare på ren syre och med korrekt dimensionering på grejorna avseende att tåla detonation) då dom vanliga reglerna gäller inte samt beroende på bränslets renhet (dvs. mängden av omättade kolväten och fettsyror i bränslet) får en allt högre tendens till oplanerad sjävantändning tillsammans med rent syre och i somliga fall kan den planerade deflagrationen övergå till detonation (detonation = spikning/knackning på bilmotorspråk och då är det i regel bara några % av totala volymen som detonerar i motorn och ändå låter så mycket) och då måste grejorna vara _väldigt_ robusta för att inte sprängas i bitar - i princip skall man kunna stoppa dit en dynamitstav och detonera detta utan att röret spricker eller sticker iväg som en projektil om man ens skall fundera på bränsleblandningar med syrgas istället för luft.
mao - håll inte på med syre/bränsle-versionen innan man fått bränsle/luftversionen att fungera väldigt bra och robust!!
En av bränslerna man använde förr vid dylika experiment fast i lite skala var vanlig T-sprit då den har ett ångtryck som ger ganska rätt stökeometrisk blandning i luft vid vanliga rumstemperaturer och det gör alltså inget om man slaska i lite överskott av bränslet i utrymmet utan att det blir överkarboniserat och inte vill tända sig (motorn sur på moppespråk) - dessutom får man in en smula mer energi med T-sprit än med bensin vid samma mängd luft och det finns orsak till varför man gillar E85, etanol och metanol vid street-race och dragracing mm.
(sagda ångtryck på T-sprit är också orsaken till varför T-sprit är en av de farligaste bränslen man kan hanska med på tex. camping om man inte använder säkerhetsflaskor mm. utan fusk och undantag i hanteringen och det har skett många olyckor med detta för att det brinner in i dunkar mm. och exploderat med eldhav som följd - att man kör med E85 och inte ren etanol för vanliga dödliga utan specialutbildning, jordkabel mellan fordon och tankpistol när man tankar etc. beror inte bara på att folk inte skall dricka bränslet - utan bensinen i blandningen ser till att det blir överkarbonicerat i luftutrymmet i bränsletanken så att gasen där inte blir explosiv så lätt.)
Det som förvånar mig när man gör sådana här projekt är att folk/elever inte läser på om sådana saker som förbränningsteknik innan man experimenterar med detta och att direkt jobba med tex. bensin och syre eller acetylen och syre eller liknande är verkligen att utmana ödet (och någon lärare /projektledare borde sagt stopp och kräva att luftversionen måste fungera bra först innan man går vidare på ren syre och med korrekt dimensionering på grejorna avseende att tåla detonation) då dom vanliga reglerna gäller inte samt beroende på bränslets renhet (dvs. mängden av omättade kolväten och fettsyror i bränslet) får en allt högre tendens till oplanerad sjävantändning tillsammans med rent syre och i somliga fall kan den planerade deflagrationen övergå till detonation (detonation = spikning/knackning på bilmotorspråk och då är det i regel bara några % av totala volymen som detonerar i motorn och ändå låter så mycket) och då måste grejorna vara _väldigt_ robusta för att inte sprängas i bitar - i princip skall man kunna stoppa dit en dynamitstav och detonera detta utan att röret spricker eller sticker iväg som en projektil om man ens skall fundera på bränsleblandningar med syrgas istället för luft.
mao - håll inte på med syre/bränsle-versionen innan man fått bränsle/luftversionen att fungera väldigt bra och robust!!
-
- Inlägg: 15824
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Potatiskanon med Elektronisk tändning!?!
Överkarboniserat? Det måste vara fordonssvenska. MSB och alla i branschen pratar enbart om LEL och HEL. Jag är för fet för en tändning...
Om du håller på med dessa saker yrkesmässigt, det gäller även doktorander på universitetet , inte har gjort en riskbedömning och något går på tok och folk blir skadade eller värre väntar fängelse.
Som privatperson blir du jävligt skadeståndsskyldig mför skadan som uppstår. Dumhet är inte ansvarsbefriande.
Själv är jag i inte rädd för att spruta extra tändvätska (tyngre petroleumprodukt, läs på MSDS) på grillen ifall det tar sig men är noga att stå rätt i förhållande till vinden ifall ångorna fattar eld.
Om du håller på med dessa saker yrkesmässigt, det gäller även doktorander på universitetet , inte har gjort en riskbedömning och något går på tok och folk blir skadade eller värre väntar fängelse.
Som privatperson blir du jävligt skadeståndsskyldig mför skadan som uppstår. Dumhet är inte ansvarsbefriande.
Själv är jag i inte rädd för att spruta extra tändvätska (tyngre petroleumprodukt, läs på MSDS) på grillen ifall det tar sig men är noga att stå rätt i förhållande till vinden ifall ångorna fattar eld.
Re: Potatiskanon med Elektronisk tändning!?!
"Överkarboniserat? Det måste vara fordonssvenska. MSB och alla i branschen pratar enbart om LEL och HEL. Jag är för fet för en tändning... "
i äldre svensk litteratur så används inte begreppet LEL eller HEL om man inte pratar om internationella litteratur, då pratar man om mager eller fet blandning - eller under och överkarboniserat i somliga fall. Överkarboniserat är kanske inte är så lämpligt ord men det är vad som står i många böcker från 1960 och tidigare som man kan låna på biblioteket mm. och och man kommer att se det långt innan man stöter på begreppet LEL och HEL. låt vara att det är fordonsböcker mm. man läser i - för explosioner när man svetsar/vinkelslipar i oljetunnor och benintankar förekommer fortfarande och ibland med dödliga resultat
idag med Google så är inte biblioteken den naturliga vägen att leta kunskap som förr så nu stöter man förmodligen på LEL,HEL i betydligt tidigare skede.
problemet är att dom som börja bygga sådana saker allt för ofta inte letar info över huvudtaget utan bygger grejorna först och kanske senare börja leta info.
och när det gäller 'yrkesmässighet' så är det knappast som inryms i avseende när man bygge potatiskanon - är det sanktionerat av skola och universitet så är det annan sak och lärare kommer då att stå ansvariga om det smäller.
om man bygger en potatiskanon baserat syre och någon bränsle i en skolas regi så måste projektledaren avblåsa tanken eller väldigt insatt med väldimensionerade konstruktioner, säkerhetsanalyser mm. och då händer inte sådana saker som att kanonen exploderade - för då har man gjort fel i flera led.
Hur eller hur - pysslar man med sådan så skall man ha klart för sig konsekvenserna - en riskanalys innan och anpassa sitt experiment efter detta med skydd och andra säkerhetsåtgärder - blir det skador på annan egendom och personskador så blir det väldigt dystert för dom inblandade.
och som kemisterna säger - gör man något som kan tänkas explodera, gör det i väldigt liten skala eller mängd
i äldre svensk litteratur så används inte begreppet LEL eller HEL om man inte pratar om internationella litteratur, då pratar man om mager eller fet blandning - eller under och överkarboniserat i somliga fall. Överkarboniserat är kanske inte är så lämpligt ord men det är vad som står i många böcker från 1960 och tidigare som man kan låna på biblioteket mm. och och man kommer att se det långt innan man stöter på begreppet LEL och HEL. låt vara att det är fordonsböcker mm. man läser i - för explosioner när man svetsar/vinkelslipar i oljetunnor och benintankar förekommer fortfarande och ibland med dödliga resultat
idag med Google så är inte biblioteken den naturliga vägen att leta kunskap som förr så nu stöter man förmodligen på LEL,HEL i betydligt tidigare skede.
problemet är att dom som börja bygga sådana saker allt för ofta inte letar info över huvudtaget utan bygger grejorna först och kanske senare börja leta info.
och när det gäller 'yrkesmässighet' så är det knappast som inryms i avseende när man bygge potatiskanon - är det sanktionerat av skola och universitet så är det annan sak och lärare kommer då att stå ansvariga om det smäller.
om man bygger en potatiskanon baserat syre och någon bränsle i en skolas regi så måste projektledaren avblåsa tanken eller väldigt insatt med väldimensionerade konstruktioner, säkerhetsanalyser mm. och då händer inte sådana saker som att kanonen exploderade - för då har man gjort fel i flera led.
Hur eller hur - pysslar man med sådan så skall man ha klart för sig konsekvenserna - en riskanalys innan och anpassa sitt experiment efter detta med skydd och andra säkerhetsåtgärder - blir det skador på annan egendom och personskador så blir det väldigt dystert för dom inblandade.
och som kemisterna säger - gör man något som kan tänkas explodera, gör det i väldigt liten skala eller mängd
-
- Inlägg: 15824
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Potatiskanon med Elektronisk tändning!?!
Ja, jag läser inte så ofta så pass gammal literatur, utom vissa referensverk inom kemin då fakta ofta är inaktuella, modeller förbättrats etc. Intressant dock ur ett historiskt perspektiv och msger/fet blandning talar man ju allmännt om i förbränningssammanhsng, LEL/HEL är mera kopplat till riskerna med deflagration av brännbara gaser etc.
I övrigt håller jag med dig. Potatiskanonen är nog värst för den som själv använder den och den man riktar den mot.har man koll är det tämligen ofarligt.
I övrigt håller jag med dig. Potatiskanonen är nog värst för den som själv använder den och den man riktar den mot.har man koll är det tämligen ofarligt.
Re: Potatiskanon med Elektronisk tändning!?!
Går o skapa ett pneumatiskt servo med.. Principen e att man fyller huvudtanken, den läcker till igenom en envägs ventil till en bakre kammare som därmed trycker på ett membran med en fjäder o sluter tätt mot "eldröret".. genom o dumpa trycket i den lilla kammaren med fjädern skapas ett undertryck luften i den primära kammaren trycker tillbaka membranet och rusar ut igenom eldröret... Och du kan tanka den med tryckluft eller en cykelpump.. beror på hur kreativ du är. =)