'Wizard' för AVR-utveckling

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Gillar verkligen initiativet... Känns som en trevlig sak att ha bredvid KDevelop, och klippa/klistra ifrån...

När jag försökte så fick jag följande fel:

Kod: Markera allt

Traceback (most recent call last):
  File "./avr_app.py", line 901, in ?
    MainFrame(frame, -1)
  File "./avr_app.py", line 763, in __init__
    self.pages[name] = TimerPage(self.nb, -1, timer)
  File "./avr_app.py", line 412, in __init__
    self.create_choice('Settings', self.sizer)
  File "./avr_app.py", line 322, in create_choice
    keys_sorted = sorted(self.struct[header].keys(), self.cmp_keys)
NameError: global name 'sorted' is not defined

python -v ./avr_app.py > ./avr_app.py.fel.txt

# installing zipimport hook
import zipimport # builtin
# installed zipimport hook
# /usr/lib/python2.3/site.pyc matches /usr/lib/python2.3/site.py
import site # precompiled from /usr/lib/python2.3/site.pyc
# /usr/lib/python2.3/os.pyc matches /usr/lib/python2.3/os.py
import os # precompiled from /usr/lib/python2.3/os.pyc
import posix # builtin
# /usr/lib/python2.3/posixpath.pyc matches /usr/lib/python2.3/posixpath.py
import posixpath # precompiled from /usr/lib/python2.3/posixpath.pyc
# /usr/lib/python2.3/stat.pyc matches /usr/lib/python2.3/stat.py
import stat # precompiled from /usr/lib/python2.3/stat.pyc
# /usr/lib/python2.3/UserDict.pyc matches /usr/lib/python2.3/UserDict.py
import UserDict # precompiled from /usr/lib/python2.3/UserDict.pyc
# /usr/lib/python2.3/copy_reg.pyc matches /usr/lib/python2.3/copy_reg.py
import copy_reg # precompiled from /usr/lib/python2.3/copy_reg.pyc
# /usr/lib/python2.3/types.pyc matches /usr/lib/python2.3/types.py
import types # precompiled from /usr/lib/python2.3/types.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/iconv_codec.pyc matches /usr/lib/python2.3/site-packages/iconv_codec.py
import iconv_codec # precompiled from /usr/lib/python2.3/site-packages/iconv_codec.pyc
# /usr/lib/python2.3/__future__.pyc matches /usr/lib/python2.3/__future__.py
import __future__ # precompiled from /usr/lib/python2.3/__future__.pyc
import _iconv_codec # dynamically loaded from /usr/lib/python2.3/site-packages/_iconv_codec.so
# /usr/lib/python2.3/codecs.pyc matches /usr/lib/python2.3/codecs.py
import codecs # precompiled from /usr/lib/python2.3/codecs.pyc
import _codecs # builtin
import encodings # directory /usr/lib/python2.3/encodings
# /usr/lib/python2.3/encodings/__init__.pyc matches /usr/lib/python2.3/encodings/__init__.py
import encodings # precompiled from /usr/lib/python2.3/encodings/__init__.pyc
# /usr/lib/python2.3/warnings.pyc matches /usr/lib/python2.3/warnings.py
import warnings # precompiled from /usr/lib/python2.3/warnings.pyc
# /usr/lib/python2.3/linecache.pyc matches /usr/lib/python2.3/linecache.py
import linecache # precompiled from /usr/lib/python2.3/linecache.pyc
# /usr/lib/python2.3/encodings/aliases.pyc matches /usr/lib/python2.3/encodings/aliases.py
import encodings.aliases # precompiled from /usr/lib/python2.3/encodings/aliases.pyc
# /usr/lib/python2.3/encodings/latin_1.pyc matches /usr/lib/python2.3/encodings/latin_1.py
import encodings.latin_1 # precompiled from /usr/lib/python2.3/encodings/latin_1.pyc
Python 2.3.5 (#1, Jun 13 2005, 22:29:04)
[GCC 3.3.5-20050130 (Gentoo Linux 3.3.5.20050130-r1, ssp-3.3.5.20050130-1, pie- on linux2
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
import wx # directory /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wx
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wx/__init__.pyc has bad mtime
import wx # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wx/__init__.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wx/__init__.pyc
import wxPython # directory /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/__init__.pyc has bad mtime
import wxPython # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/__init__.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/__init__.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/__version__.pyc has bad mtime
import wxPython.__version__ # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/__version__.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/__version__.pyc
import wxPython.wxc # dynamically loaded from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/wxc.so
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/wx.pyc has bad mtime
import wxPython.wx # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/wx.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/wx.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/misc.pyc has bad mtime
import wxPython.misc # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/misc.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/misc.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/misc2.pyc has bad mtime
import wxPython.misc2 # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/misc2.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/misc2.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/windows.pyc has bad mtime
import wxPython.windows # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/windows.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/windows.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/gdi.pyc has bad mtime
import wxPython.gdi # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/gdi.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/gdi.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/fonts.pyc has bad mtime
import wxPython.fonts # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/fonts.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/fonts.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/clip_dnd.pyc has bad mtime
import wxPython.clip_dnd # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/clip_dnd.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/clip_dnd.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/events.pyc has bad mtime
import wxPython.events # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/events.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/events.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/streams.pyc has bad mtime
import wxPython.streams # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/streams.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/streams.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/utils.pyc has bad mtime
import wxPython.utils # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/utils.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/utils.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/mdi.pyc has bad mtime
import wxPython.mdi # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/mdi.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/mdi.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/frames.pyc has bad mtime
import wxPython.frames # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/frames.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/frames.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/stattool.pyc has bad mtime
import wxPython.stattool # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/stattool.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/stattool.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/controls.pyc has bad mtime
import wxPython.controls # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/controls.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/controls.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/controls2.pyc has bad mtime
import wxPython.controls2 # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/controls2.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/controls2.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/windows2.pyc has bad mtime
import wxPython.windows2 # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/windows2.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/windows2.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/cmndlgs.pyc has bad mtime
import wxPython.cmndlgs # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/cmndlgs.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/cmndlgs.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/windows3.pyc has bad mtime
import wxPython.windows3 # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/windows3.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/windows3.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/image.pyc has bad mtime
import wxPython.image # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/image.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/image.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/printfw.pyc has bad mtime
import wxPython.printfw # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/printfw.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/printfw.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/sizers.pyc has bad mtime
import wxPython.sizers # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/sizers.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/sizers.pyc
# /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/filesys.pyc has bad mtime
import wxPython.filesys # from /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/filesys.py
# can't create /usr/lib/python2.3/site-packages/wx-2.4-gtk2-ansi/wxPython/filesys.pyc
# /usr/lib/python2.3/locale.pyc matches /usr/lib/python2.3/locale.py
import locale # precompiled from /usr/lib/python2.3/locale.pyc
import _locale # dynamically loaded from /usr/lib/python2.3/lib-dynload/_locale.so
Traceback (most recent call last):
  File "./avr_app.py", line 901, in ?
    MainFrame(frame, -1)
  File "./avr_app.py", line 763, in __init__
    self.pages[name] = TimerPage(self.nb, -1, timer)
  File "./avr_app.py", line 412, in __init__
    self.create_choice('Settings', self.sizer)
  File "./avr_app.py", line 322, in create_choice
    keys_sorted = sorted(self.struct[header].keys(), self.cmp_keys)
NameError: global name 'sorted' is not defined
# clear __builtin__._
# clear sys.path
# clear sys.argv
# clear sys.ps1
# clear sys.ps2
# clear sys.exitfunc
# clear sys.exc_type
# clear sys.exc_value
# clear sys.exc_traceback
# clear sys.last_type
# clear sys.last_value
# clear sys.last_traceback
# clear sys.path_hooks
# clear sys.path_importer_cache
# clear sys.meta_path
# restore sys.stdin
# restore sys.stdout
# restore sys.stderr
# cleanup __main__
# cleanup[1] zipimport
# cleanup[1] wxPython.__version__
# cleanup[1] signal
# cleanup[1] encodings
# cleanup[1] iconv_codec
# cleanup[1] _iconv_codec
# cleanup[1] wx
# cleanup[1] __future__
# cleanup[1] encodings.latin_1
# cleanup[1] _codecs
# cleanup[1] posix
# cleanup[1] encodings.aliases
# cleanup[1] exceptions
# cleanup[1] site
# cleanup[1] _locale
# cleanup[1] warnings
# cleanup[1] linecache
# cleanup[1] wxPython
# cleanup[1] wxPython.fonts
# cleanup[1] wxPython.sizers
# cleanup[1] wxPython.mdi
# cleanup[1] wxPython.misc2
# cleanup[1] wxPython.windows
# cleanup[1] wxPython.events
# cleanup[1] wxPython.streams
# cleanup[1] wxPython.stattool
# cleanup[1] wxPython.controls
# cleanup[1] wxPython.printfw
# cleanup[1] codecs
# cleanup[1] wxPython.cmndlgs
# cleanup[1] wxPython.image
# cleanup[1] wxPython.gdi
# cleanup[1] wxPython.clip_dnd
# cleanup[1] wxPython.misc
# cleanup[1] wxPython.windows3
# cleanup[1] wxPython.windows2
# cleanup[1] wxPython.utils
# cleanup[1] wxPython.controls2
# cleanup[1] wxPython.filesys
# cleanup[1] wxPython.frames
# cleanup[2] utilsc
# cleanup[2] streamsc
# cleanup[2] wxPython.wxc
# cleanup[2] wxPython.wx
# cleanup[2] printfwc
# cleanup[2] imagec
# cleanup[2] filesysc
# cleanup[2] gdic
# cleanup[2] fontsc
# cleanup[2] framesc
# cleanup[2] UserDict
# cleanup[2] windows3c
# cleanup[2] windows2c
# cleanup[2] stattoolc
# cleanup[2] os
# cleanup[2] posixpath
# cleanup[2] controls2c
# cleanup[2] sizersc
# cleanup[2] locale
# cleanup[2] types
# cleanup[2] clip_dndc
# cleanup[2] miscc
# cleanup[2] cmndlgsc
# cleanup[2] copy_reg
# cleanup[2] eventsc
# cleanup[2] controlsc
# cleanup[2] misc2c
# cleanup[2] stat
# cleanup[2] os.path
# cleanup[2] windowsc
# cleanup[2] mdic
# cleanup sys
# cleanup __builtin__
# cleanup ints: 753 unfreed ints in 12 out of 38 blocks
# cleanup floats
Jag kör Gentoo-GNU/linux. Saknar jag något? ELler är det programmet som felar?

Hur är programmet designat, är det "enkelt" att lägga till nya processorer?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Phuu! Äntligen är stödet för PWM inlagt!

baron3d: Det kan jag tänka mig. Skulle aldrig ge mig på det själv. (Jag antar att du syftar på en C-kompilator).

Oskar, oJsan, Macce, PaNiC (har visst inte tackat er än :P), axelsonic: Tack!

Croaton: Tack. Programmet kan nog fungera som ett bra komplement till databladsläsningen när man håller på och lär sig. Men räkna inte med att ni slipper undan databladet helt. ;) Det huvudsakliga syftet med programmet är att det ska kunna hjälpa en med sådan som bara består i att alt-tabba mellan datablad och editor. Speciellt jobbigt är detta när man ska skapa ett nytt projekt. Men det går även enkelt att lägga in saker under programmeringens gång. Fast just den delen ska jag jobba på för att försöka förbättra kraftigt. Jag vill även ha inforutor som talar om vilka register som man använder sig av när man vill göra något (t ex UDR för UART:en osv.).

karlstedt: Ja, kanske det. :D Fast det var ju inte meningen... ;)

simon78: sorted() kanske inte fanns i Python 2.3. Jag kör 2.4 på min dator. Se om du inte kan ladda hem 2.4 med portage. Hur som helst så använder jag mig av en annan metod nu. Det är ju bra om programmet även går att köra i 2.3. Ladda hem programmet igen och se hur det går. (I fortsättningen räcker det med att du postar den korta outputten av de två).

Hela programmet är skrivet för att det ska vara enkelt att lägga in nya modeller. Öppna programmet i en texteditor och kolla så ser du hur modeller representeras nu. Det är inte säkert att jag kommer köra med samma format i fortsättningen. Men det kommer se ut någonting i den stilen. Just nu använder jag Python egna datatyper för att hålla modellen, men jag kommer ev. att gå över till något vanligt filformat (xml kanske) senare.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Får jag föreslå en plats på Sourceforge såsmåningom? :)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det var ingen dum idé. :)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Dags för en uppdatering kanske, för att visa att jag fortfarande håller på med projektet. :)

Jag har kodat en hel del sedan den senaste uppdateringen. De synliga förändringarna är att jag har infört en jämförelsefunktion som kan användas för att få reda på exakt vilka bitar som ska sättas/nollas för att åstakomma en viss funktion. T ex har jag i exemplet nedan ändrat från en prescaler från 1 till 8 på den första timern och koden som genereras är den som krävs för att ändra det.

Man ställer först in sina "förevärden" och klickar på "Before". Sen gör man dom ändringarna man vill göra och trycker därefter på "After" och "Compare".

Bild

Sen har jag också lagt in delay-generatorn, jämförelsefunktionen och kodrutan under sina egna flikar. Förutom det har jag gjort om en hel del i källkoden.

Som vanligt finns programmet att ladda ner längst ner i trådens första post.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Coolt program. Men tänk så extremt trevligt det vore att ha den som en webbtjänst istället?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Funkar hyfsat på OSX... men på Timer1 t.ex. ser man inte alla val, och gör man fönstret större ökar bara kodrutans storlek. Men i övrigt snyggt jobbat!!
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

matseng: Hehe, det var en kul idé. Jag ska lägga det på minnet. :)

Zyxel615: Schyst att det fungerar på OS X! Jag har tyvärr ingen Mac att testa på själv. Du får jättegärna ta en skärmbild på hur det ser ut med timersidan.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Här är den: Bild. Lite segt, men orkade inte leta bättre hosting.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det där såg ju fint ut. Jag vet tyvärr inte vad det kan bero på och det blir inte enkelt att fixa eftersom jag inte har OS X själv som jag kan testa på. :( Men jag ska försöka se vad jag kan göra.

Vad kör du för version av Python och wxPython?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Python 2.3.5 och wxPython 2.6.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Jag trodde ett tag, och förfasades, att projektet stod stilla eftersom inget skrevs i tråden.

Så glad jag blir att det fortskrider =D.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det var ett tag sedan sist nu. :) Jag har fixat en bugg i jämförelsefunktionen och lagt in stöd för Tiny2313. Dessutom har jag byggt ihop programmet till en exe-fil så att ni som kör Windows slipper lägga in Python och wxPython. I zip-filen ingår dels programmet, avr_app.exe, och dels två andra filer som kan behövas beroende på Windows-version. Enklast är att bara packa upp de tre filerna till en mapp och köra avr_app.exe.

Ni får gärna testa och se om det fungerar.

Zyxel615: Jag har ännu inte kommit på vad som gör att det ser ut så där i OSX. :(

edit: Observera att den färdigbyggda Windows-versionen inte uppdateras längre!
Senast redigerad av cykze 26 april 2006, 18:34:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Okej jag lever ändå :)
Det är ju inte oanvändbart, det mesta funkar ju!
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag får felmeddelanden när jag försöker köra, beror inte på avr_app men någon vet kanske vad som är fel. Följande fås :

File "avr_app.py", line 1831, in ?
    app = wx.App()
  File "/usr/lib/python2.4/site-packages/wx-2.4-gtk-ansi/wxPython/wx.py", line 1951, in __init__
    _wxStart(self.OnInit)
AttributeError: wxApp instance has no attribute 'OnInit'
Kör Ubuntu med wxpython2.4.
(är inte så vass på linux...ännu)
Skriv svar