RC Servon?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

men en sak jag tänkte på när man bygger en robot arm, precis som geekjoan gör. När man stänger av kontrollerkretsen eller strömmen så faller ju hela roboten ihop, typ. Vad kan man göra för att hålla den i samma position? Är det möjligt att hålla fast den på något sätt?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Nja, stämmer det verkligen. Servona är sega små rackare. Man flyttar inte på dom så lätt. Ifs så kanske den sjunker ihop med tiden om armen väger en del.
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Vill köra 4 st standard servos på min Board Of Education men plattan kan bara leverera max 1A. Vet någon hur mycket ström ett standard servo drar om man ger full gas och sedan stoppar armen med fingret?
Användarvisningsbild
Raceman

Inlägg av Raceman »

Tyvärr så vet jag inte vad ett servo drar när du har full last på armen.
Men vad jag lärt mej av servos så skall man inte belasta dom för mycket i ändlägena.
Servona drar väl mest ström när dom förflyttar sig och inte vid ett specifikt läge. Då står dom i viloläget..

Här kommer en länk:
http://www.hitecrcd.com/Servos/hs325.pdf

Mv Tony
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

naturligtvis drar servot mest när det vill flytta sig men inte kan. Det är nog bara att mäta. 1A borde räcka ganska långt.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Motormannen skrev:Vill köra 4 st standard servos på min Board Of Education men plattan kan bara leverera max 1A. Vet någon hur mycket ström ett standard servo drar om man ger full gas och sedan stoppar armen med fingret?
Ett tips: Detta beror dock på vad du hade tänkt använda att till men om man ser till Basic Stampen så skickar du ett en puls och för att servot ska hålla sig där måste den ju ha en puls va 20ms... eftersom du dessutom har 4 st servon blir det hela krånligt det hade blivit ett mkt begränsat program du du inte hinner kolla så många sensorer och liknande under dem 20ms:en... eller om vi säger att du vill att dem ska röra sig hela tiden (konstant) så skulle det vara samma sak där dem skulle antagligen få "ryck" dvs inte få pulser tillräckligt ofta så dem hinner gå ner i hastighet innan nästa puls kommer...

Bara en grej som är rätt bra att ha i bakhuvudet när man använder fler servon än 2 till Basic Stamps...

T ex en hexapod/quadropod är omöjlig att bygga med en basic stamp om man inte har ngt som sköter själva servorna... om man då inte vill dedikera en basic stamp för att... :lol:

//Rille
Användarvisningsbild
Raceman

Inlägg av Raceman »

Mitt servo (Hitech HS-402x) drar 6.1mA i viloläge utan last.
Med 1Kg hängande vågrätt 17mm från centrumskruven så drar detta servo
140-170mA.
Fullfart från 45grader under vågrätt till 45grader över vågrätt så
fick jag 300mA.
När spänningen till mottagaren slås av så sjunker servot direkt.
Inte så konstigt kanske med 1Kg på armen. :)
Användarvisningsbild
Raceman

Inlägg av Raceman »

Glömde det viktigaste svaret. :oops:
Strömförbrukning vid fasthållen arm: 380mA
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

rickeboy skrev:
Motormannen skrev:Vill köra 4 st standard servos på min Board Of Education men plattan kan bara leverera max 1A. Vet någon hur mycket ström ett standard servo drar om man ger full gas och sedan stoppar armen med fingret?
Ett tips: Detta beror dock på vad du hade tänkt använda att till men om man ser till Basic Stampen så skickar du ett en puls och för att servot ska hålla sig där måste den ju ha en puls va 20ms... eftersom du dessutom har 4 st servon blir det hela krånligt det hade blivit ett mkt begränsat program du du inte hinner kolla så många sensorer och liknande under dem 20ms:en... eller om vi säger att du vill att dem ska röra sig hela tiden (konstant) så skulle det vara samma sak där dem skulle antagligen få "ryck" dvs inte få pulser tillräckligt ofta så dem hinner gå ner i hastighet innan nästa puls kommer...

Bara en grej som är rätt bra att ha i bakhuvudet när man använder fler servon än 2 till Basic Stamps...

T ex en hexapod/quadropod är omöjlig att bygga med en basic stamp om man inte har ngt som sköter själva servorna... om man då inte vill dedikera en basic stamp för att... :lol:

//Rille
Kan man inte köra högersidans servon på en I/O pinne och vänstersidans servon på en i/O pinne? Så att man kopplar ihop två stycken signal kablar till en I/O pinne. Eller blir det bara krongligt?

Tack för alla fina mätningar och tipps.
Tack för alla fina mätningar och svar.
VikHe

Inlägg av VikHe »

GeekJoan skrev:Nja, stämmer det verkligen. Servona är sega små rackare. Man flyttar inte på dom så lätt. Ifs så kanske den sjunker ihop med tiden om armen väger en del.
när servon inte får nån inpuls slås motorn av och axeln går att vrida lätt.
när den får pulser så försöker den hålla samma läge hela tiden genom att kompensera med motorn typ :)

edit: stafvel ,nej stavfel :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Så lätt går det inte. Är det ingen större vikt på grejerna så håller den fortfarande kvar läget.
jacs

Inlägg av jacs »

Raceman skrev:Mitt servo (Hitech HS-402x) drar 6.1mA i viloläge utan last.
Med 1Kg hängande vågrätt 17mm från centrumskruven så drar detta servo
140-170mA.
Fullfart från 45grader under vågrätt till 45grader över vågrätt så
fick jag 300mA.
När spänningen till mottagaren slås av så sjunker servot direkt.
Inte så konstigt kanske med 1Kg på armen. :)
Ta och sätt in digital servon då som har en tomgångs förbrukning på ca 10A. Detta kommer sig av att man ligger på en puls 300 gånger/sek istället för 30 gånger/sek.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Motormannen skrev:Kan man inte köra högersidans servon på en I/O pinne och vänstersidans servon på en i/O pinne? Så att man kopplar ihop två stycken signal kablar till en I/O pinne. Eller blir det bara krongligt?
Det ska nog inte vara några problemmed att dedikera samma I/O pinne till 2st servon.

Styrningen skulle då funka ungefär som en pansarvagns...

//Rille
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

jacs skrev:Ta och sätt in digital servon då som har en tomgångs förbrukning på ca 10A. Detta kommer sig av att man ligger på en puls 300 gånger/sek istället för 30 gånger/sek.
10A? Hah, knappast. :roll:
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Betivlar med 10A... alla servon åtminstone dem vi refererar till är ju egentligen avsedda till RC och 10A i ett RC batteri? Knappast...

//Rille
Skriv svar