RC Servon?
- EagleSpirit
- Kontakt:
- Motormannen
Tyvärr så vet jag inte vad ett servo drar när du har full last på armen.
Men vad jag lärt mej av servos så skall man inte belasta dom för mycket i ändlägena.
Servona drar väl mest ström när dom förflyttar sig och inte vid ett specifikt läge. Då står dom i viloläget..
Här kommer en länk:
http://www.hitecrcd.com/Servos/hs325.pdf
Mv Tony
Men vad jag lärt mej av servos så skall man inte belasta dom för mycket i ändlägena.
Servona drar väl mest ström när dom förflyttar sig och inte vid ett specifikt läge. Då står dom i viloläget..
Här kommer en länk:
http://www.hitecrcd.com/Servos/hs325.pdf
Mv Tony
Ett tips: Detta beror dock på vad du hade tänkt använda att till men om man ser till Basic Stampen så skickar du ett en puls och för att servot ska hålla sig där måste den ju ha en puls va 20ms... eftersom du dessutom har 4 st servon blir det hela krånligt det hade blivit ett mkt begränsat program du du inte hinner kolla så många sensorer och liknande under dem 20ms:en... eller om vi säger att du vill att dem ska röra sig hela tiden (konstant) så skulle det vara samma sak där dem skulle antagligen få "ryck" dvs inte få pulser tillräckligt ofta så dem hinner gå ner i hastighet innan nästa puls kommer...Motormannen skrev:Vill köra 4 st standard servos på min Board Of Education men plattan kan bara leverera max 1A. Vet någon hur mycket ström ett standard servo drar om man ger full gas och sedan stoppar armen med fingret?
Bara en grej som är rätt bra att ha i bakhuvudet när man använder fler servon än 2 till Basic Stamps...
T ex en hexapod/quadropod är omöjlig att bygga med en basic stamp om man inte har ngt som sköter själva servorna... om man då inte vill dedikera en basic stamp för att...

//Rille
Mitt servo (Hitech HS-402x) drar 6.1mA i viloläge utan last.
Med 1Kg hängande vågrätt 17mm från centrumskruven så drar detta servo
140-170mA.
Fullfart från 45grader under vågrätt till 45grader över vågrätt så
fick jag 300mA.
När spänningen till mottagaren slås av så sjunker servot direkt.
Inte så konstigt kanske med 1Kg på armen.
140-170mA.
fick jag 300mA.

- Motormannen
Kan man inte köra högersidans servon på en I/O pinne och vänstersidans servon på en i/O pinne? Så att man kopplar ihop två stycken signal kablar till en I/O pinne. Eller blir det bara krongligt?rickeboy skrev:Ett tips: Detta beror dock på vad du hade tänkt använda att till men om man ser till Basic Stampen så skickar du ett en puls och för att servot ska hålla sig där måste den ju ha en puls va 20ms... eftersom du dessutom har 4 st servon blir det hela krånligt det hade blivit ett mkt begränsat program du du inte hinner kolla så många sensorer och liknande under dem 20ms:en... eller om vi säger att du vill att dem ska röra sig hela tiden (konstant) så skulle det vara samma sak där dem skulle antagligen få "ryck" dvs inte få pulser tillräckligt ofta så dem hinner gå ner i hastighet innan nästa puls kommer...Motormannen skrev:Vill köra 4 st standard servos på min Board Of Education men plattan kan bara leverera max 1A. Vet någon hur mycket ström ett standard servo drar om man ger full gas och sedan stoppar armen med fingret?
Bara en grej som är rätt bra att ha i bakhuvudet när man använder fler servon än 2 till Basic Stamps...
T ex en hexapod/quadropod är omöjlig att bygga med en basic stamp om man inte har ngt som sköter själva servorna... om man då inte vill dedikera en basic stamp för att...![]()
//Rille
Tack för alla fina mätningar och tipps.
Tack för alla fina mätningar och svar.
när servon inte får nån inpuls slås motorn av och axeln går att vrida lätt.GeekJoan skrev:Nja, stämmer det verkligen. Servona är sega små rackare. Man flyttar inte på dom så lätt. Ifs så kanske den sjunker ihop med tiden om armen väger en del.
när den får pulser så försöker den hålla samma läge hela tiden genom att kompensera med motorn typ

edit: stafvel ,nej stavfel

Ta och sätt in digital servon då som har en tomgångs förbrukning på ca 10A. Detta kommer sig av att man ligger på en puls 300 gånger/sek istället för 30 gånger/sek.Raceman skrev:Mitt servo (Hitech HS-402x) drar 6.1mA i viloläge utan last.
140-170mA.
fick jag 300mA.
Det ska nog inte vara några problemmed att dedikera samma I/O pinne till 2st servon.Motormannen skrev:Kan man inte köra högersidans servon på en I/O pinne och vänstersidans servon på en i/O pinne? Så att man kopplar ihop två stycken signal kablar till en I/O pinne. Eller blir det bara krongligt?
Styrningen skulle då funka ungefär som en pansarvagns...
//Rille
- lord_dubbdäck
- Kontakt: