Ny metod för toner transfer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: Ny metod för toner transfer

Inlägg av Gizmo »

Jag experimenterade med papper och aceton för några år sedan. Dock, bara aceton. Konstaterade att det var hopplöst svårt och antingen inte lossnade alls, eller bara rann över hela laminatet.

Tror det är fullt möjligt att det funkar mycket bättre med blandningen rödsprit och aceton! (Dock inte testat).

En variant som jag inte vet om fler kört med är att köra fotoresist-laminat, men istället för OH-papper så körde personen i fråga med helt vanliga papper, med utskriften vänd neråt fotoresisten, och så lite exra lång exponeringstid (pga pappret tar upp en del UV ljus). Blev tydligen kanonbra!!
Har nått vagt minne av att han fuktade pappret lite med för att få lite vidhäftning.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag har för mig att Elektor en tid tryckte mönster spegelvänt med
blanka/tomma motsatta sidor för att just köra direkt på UV-laminat.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Dubbel OH-film är det enda som fungerar hyfsat bra för att göra utskrifter hemma. Har provat papper när plastfilmen var slut och provexponerat noggrannt. Fungerade inte. Det behövdes längre tid för att allt skulle släppa än vad vissa delar tålde där det skulle vara kvar. Liten provbit så exponeringen var helt jämn. Riktigt tryck som i en tidning går nog bättre, där är en helt annan svärta om allt fungerat som det skall.

Har provat diverse metoder med tonertransfer, kemiska såväl som termiska, men det är omöjigt att göra ett bra kort. Taggiga linjer, bryggor och kladd. Ser förfärande ut. En desperat nödlösning till grova kort. Finepitch SMD är bara till att glömma direkt.

Järnklorid är djävulens påfund. Det skapar fläckar som är helt omöjliga att få bort om det kommer i kontakt med något. Kommer det på fingrarna blir de brunfärgade för ett tag framåt. Natriumpersulfat är det bästa. Lagom varmt så går det snabbt och utan ångor. Kommer det på något så skölj omedelbart så klarar det sig, vanligtvis helt fläckfritt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men Marta, du ska prova med ritfilm, funkar ALLTID helt 100 perfekt.
Med bubbel OH har du alltid en massa pyssel med passning.

Ska du ha några blad och prova med?

Protte
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

E85 skrev:Jaså aceton och isopropanol.. låter intressant.

Jag läste lite om direktutskrift på laminat igår. Lexmark E260 (laser) är tydligen en bra kandidat för det.
http://www.instructables.com/id/Modific ... /?ALLSTEPS
Den finns på YouTube också, men det är ingen liten modifiering...
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

E85 skrev:Är det nån som har provat den "nya" toner tranfer-metoden utan värmetillförsel? Man ska blanda rödsprit och aceton 8:3 och det ska tydligen vara det perfekta förhållandet för att tonern ska lossna från pappret men inte flyta ut. Jag tänkte testa häromdagen men Coop har slutat sälja oljelös aceton bara för att det kunde användas för att blanda ut Spice på den tiden det var populärt för några år sedan. :evil: Så idiotiskt.

Jag har prövat nu.
Men förhållandet 8/3 gick det inte alls med de två jag prövade(HP6L och HP3800), tonern löstes inte upp.
När jag ökade aceton-delen smetades tonern ut för mycket, möjligt att jag inte finjusterade det tillräckligt, men jag gav upp när det inte var i närheten av vad jag får med strykjärnet.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Nerre skrev: Dessutom tipsade filmen om att etsa med järnklorid och en svamp, så det bara går åt nån matsked järnklorid för att etsa ett kort. Tydligen skulle det gå snabbt också.
https://www.youtube.com/watch?v=M0Gy8ISjvhE
Det provade jag nu också, det fungerar!!!
Men man ska trycka relativt hårt, så man får bort "missfärgningarna" hela tiden.
En sekundär upptäckt blev att det märktes tydligare är järnkloriden slutade verka. :)
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

NULL skrev:Jag har prövat nu.
Men förhållandet 8/3 gick det inte alls med de två jag prövade(HP6L och HP3800), tonern löstes inte upp.
När jag ökade aceton-delen smetades tonern ut för mycket, möjligt att jag inte finjusterade det tillräckligt, men jag gav upp när det inte var i närheten av vad jag får med strykjärnet.
Kan hända att svenska rödspriten inte har lika mycket etanol i sig kanske? Men ja det verkar lite känsligt med proportionerna. Ska se om jag hinner labba lite med det också.
Vilken rödsprit hade du?
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Tyvärr en egen "Etanol"-sprutflaska, troligtvis Biltemas T-Röd.

Angående pappret:
Av de papper jag har testat är Pulsars "Fab-in-a-Box" det bästa.
Ett papper med (Dextrin?)-beläggning, efter mindre än en minut glider pappret av, beläggningen har blivit som en gegga.
Men problemet med pin-holes har jag fortfarande problem med.
Deras gröna film funkar inte så bra i fine-pitch för mig, vet inte om jag gör fel, eller om filmen inte är bra.

Specialpapper för UV-belysning/Photoresist finns också:
http://www.megauk.com/artwork_films.php
(Har inte testad den.)
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Om man använder sig av toner och värme-metoden, kan man testa att skriva ut på vinylfilm. Det är vad jag har fått bäst resultat med.

/// Marcus
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Toner-transfer med OH-film lägger iallafall inte jag ner nån mer möda på iom. att filmen får ojämn svärta som beror på elektrostatisk uppladdning som gör att det bildas hål (fattas toner) i banorna lite här och där. Jag kör toner-transfer på tunna katalogblad och reklamblad och det funkar till 100%, inte en enda kassation hittills så jag över ger inte det vinnande konceptet. Laminatorn är billigaste Ö&B-modellen som fick en knapp som sätter termostaten ur spel (den har 2 så den kan aldrig bli toköverhettad), 3 minuter värmning på extrasteget från uppvärmd och därefter 5-6 ggr genomkörning av laminatet,,,,,,,,,,klart!

Jag har hört att det ska gå med presentpapper också, det ska jag testa nästa gång för att se om det släpper snabbare från tonern med mindre gnuggande. Gnugga är annars inget stort problem för att gnugga bort tonern för hand går inte, den sitter som berget på laminatet.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Har labbat med kretskort och det enda som blev användbart = med knivskarpa kanter var litografisk film. Nuförtiden är det andra bullar som gäller så skulle detta vara en intressant metod?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror att en sak som ställer till det är om skrivaren är för snål med toner. De flesta skrivare har "ekonomiläge" påslaget som default, det gäller att hitta nån inställning som lägger på extra mycket toner.

Jag vet att en skrivare vi hade på jobbet hade en inställning för att göra "glättade utskrifter på vanligt papper". Det lades helt enkelt på så mycket toner att ytan blev blank av tonern (detta var då främst intressant vid utskrift av foton som inte hade vit bakgrund).
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Helt rätt, maxa tonern är det enda som funkar om inte etsningen ska bli kass vilket man inte ser innan man etsat sönder kortet. Klicka ur ECO-läget, max svärta och högst upplösning funkar på alla moderna skrivare jag testat.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

GastonDeVille skrev:Har labbat med kretskort och det enda som blev användbart = med knivskarpa kanter var litografisk film. Nuförtiden är det andra bullar som gäller så skulle detta vara en intressant metod?
Den där var ju långsam så det förslog, dessutom måste man ju etsa som vanligt efteråt iallafall så, nä, för mitt vidkommande går det systemet bort.

Det som tar mest tid är ju att cadda skiten, resten är ju bara en återupprepning från förra kortet där jag redan vet resultatet innan jag börjar. Jag kommer att omvärdera förfarandet den dan man skriver ut kopparfolien på laminatet och slipper slabba.
Skriv svar