Automatsäkring som löser ut

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matedogg

Re: Automatsäkring som löser ut

Inlägg av matedogg »

Mindmapper skrev:Vore intressant att veta hur kraftiga D-slutstegen är?
Det är inte några jättegrejor, monoblock på 350W vardera. ALC0300 på denna sida:
http://www.anaview.com/products/alc-series

Rekommenderas för den som vill ha bra ljud till liten penning. :)
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

matedogg skrev:
Sverige skrev:Tolkar det åxå som en B10.
Jag har själv varit inne på att byta säkring, men då åker jag på att byta hela tavlan eftersom det inte finns likadana säkringar att få tag i nu.

Varför då?
Inga problem för en elektriker att byta en säkring/dvärgbrytare.
Eftersom faserna sitter på skenor och nya säkringar har andra mått så blir det antingen att byta alla skenor eller byta alla säkringar. Kostsamt hur som helst. Men viss, det vore inga problem alls att byta till en annan säkring med samma fysiska mått. Det fixar jag enkelt själv. Problemet är som sagt måtten. :(

Som sagt, inga problem för en elektriker att byta en säkring. Går att lösa även om man inte hittar nån som passar den befintliga fasskenan, de väsentliga måttet är att dvärgbrytaren är en modul bred.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det blir lite jobbigt om det är en 3-fasskena och nya brytaren sitter mitt i och är större på höjden. Då måste man ju kapa alla tre faser och bygla över med kabelsnuttar. Funkar, men inte snyggt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Sen kåpa på så ingen ser det.

Men att byta en 10A säkring till Häger kostar 57kr, en 3-fas 16A säkring kostade 327 hos Elbutik.
Är sen säkringarna gamla och löst ut en del genom åren så är det ändå på tiden att dom byts ut.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

MadModder skrev:Det blir lite jobbigt om det är en 3-fasskena och nya brytaren sitter mitt i och är större på höjden. Då måste man ju kapa alla tre faser och bygla över med kabelsnuttar. Funkar, men inte snyggt.

Man behöver inte göra så.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Har samma problem med min datorhörna men löser det med två "sladdosor" så jag startar i två omgångar.
Starta allt samtidigt går inte.

Byta säkring är problematiskt då man måste bort med hela skenan (Hager har löst det på senare tid) MEN finns det inte en extraplats längst ut där man kan sätta en ny säkring? Och bara låta den gamla sitta!

Protte
Elman

Inlägg av Elman »

Moderna nätdelar som Laptopladdare mm kan orsaka strömspikar på 40A! i någon millisekund vid inkoppling , efter strömavbrott på kontor/butik är det ofta problem.
Att bara att byta en B10 till C10 utan kolla över om installationen medger det är en brandrisk!. oftast går det bra! typ 99% troligen
Exempel C10 ger en max Ekk/Fk kabel längd på ca 45m i "normalfall" och 90m med B10
En B säkring ger ett bättre skydd! Grovt "förenklat" man man säga att en C10 är som en B16
tradman

Inlägg av tradman »

Mitt intryck är att det är ovanligt att det görs några "riktiga" beräkningar vid dimensionering av säkringar och ledningslängder vid vanliga småhusinstallationer, utan att dessa vanligen bygger på "tumregler". De förenklade ledningslängder Elman nämner, 45 vs 90 m överstigs inte heller så ofta i en typisk villa. Hur uppför sig en gammaldags smältsäkring "propp" jämfört med en dvärgbrytare med B el C karaktäristik?
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Det är ingen jämförelse rätt av (beter sej inte helt lika), men en trög propp är minst C.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Grovt "förenklat" man man säga att en C10 är som en B16

Du tänker startström, inte överlast...?
Skriv svar