Att styra en ABS-lampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Att styra en ABS-lampa

Inlägg av Glenn »

Hur svårt är det att få loss instrumentklustret ? det borde vara den absolut enklaste vägen isåfall, bara att bygla mellan ABS-lampan och annan lämplig lampa som någon annan föreslog.
johano

Inlägg av johano »

Exakt så gjorde jag :-)

/j
svanted

Inlägg av svanted »

DanMicke skrev:Jag skiter i mina ABS-bromsar som jag inte aktiverat under 16 års körning
kör man väldigt lugnt kan man klara sig helt utan bromsar :oops:

en släkting till mig hade inga på sin gamla bil i början på 60talet...
han fick öppna dörren och sätta ut foten vid trafikljusen,
svårast var det om det lutade lite mera,
då körde han nära trottoarkanten och vred ratten så att framhjulet ställde sig mot kantstenen....
och satte ut armen genom fönstret då han skulle ut igen.
för blinkers fanns inte...
:roll:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Men hur man än ser på det finns det inget lagkrav på varken airbag eller ABS, och ABS var inte ens standard i bilar 1994 utan oftast tillval.

Så gissningsvis såldes TS bil även utan ABS när den var ny.
svanted

Inlägg av svanted »

men om bilmodellen finns utan ABS kan man väl ta bort hela lampan/symbolen och sätta dit en svart plastbit likadan som på bilar utan ABS.
eller står det i registringsbeviset att den har ABS?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nej, men om han redan fått nedslag på det funkar det ju inte, annars hade det säkert funkat bra.

..Enda risken då är väl om man träffar på någon riktig märkesnörd till besiktningsman, jag läste för länge sedan om nån som hade besiktigat sin volvo 740(?) med utbytt (till starkare) motor massor av gånger utan problem eftersom besiktningsmännen inte har dne kollen, ser det original ut så.. Men tillslut så träffade han på en besiktningsman som kunde volvo och som sakkunnigt påpekade att den där motorn fanns inte i den årsmodellen alls, och i synnerhet inte på just den bilen, och slog ner på det..
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

svanted skrev:
DanMicke skrev:Jag skiter i mina ABS-bromsar som jag inte aktiverat under 16 års körning
kör man väldigt lugnt kan man klara sig helt utan bromsar :oops:

en släkting till mig hade inga på sin gamla bil i början på 60talet...
han fick öppna dörren och sätta ut foten vid trafikljusen,
svårast var det om det lutade lite mera,
då körde han nära trottoarkanten och vred ratten så att framhjulet ställde sig mot kantstenen....
och satte ut armen genom fönstret då han skulle ut igen.
för blinkers fanns inte...
:roll:
Var han fattig kunde ju han gjort nått sånt här med belägg av vad som helst eller nått..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Mja, att hävda att man inte behöver ABS för att man inte använder det är som att säga att man behöver inte brandsläckare för att det inte brinner..

I 9 fall av 10 är det en givare eller kablaget till denna. Ids du inte söka rätt på felet och fixa det så är det synd. Men jag förstår dig lite.

Det lagbrott jag hör om oftast är just en parallellkoppling med oljetryckslampan.
Visst finns det än mer invecklade sätt att fejka en ABS-lampa. Men när börjar arbetet att fejka lampan bli värt mot att faktiskt laga felet?
DanMicke

Inlägg av DanMicke »

I rest my case. Verkar alltså vara en helt galen idé att lösa det på det som är frilagt? Bästa förslaget hitills kom att bygla med krockkudden. Har ni sett instrumentpanelen på en Passat 1994? Kräver en del att bara ta sig in. Jag gör lite tjuvkopplingar via mina kabelskor och testar mig fram. Och en gång för alla... ...jag klarar mig utmärkt utan ABS-bromsar. Kör sällan rally på grusväg :) :doh:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

BARA för att du motargumenterade dumt igen..
ABS har du när du sitter i godan ro på landsvägen och kryssar i makliga 70km/h, så från ingenstans kommer tant Agda med sin fiat ritmo dagen till ära full med barnbarn.
Agda ser inte dig utan svänger rakt på landsvägen ut, din enda chans är att väja, men med normal reaktion bromsar du också. Hårt. Och det är nu du behöver ABS.

Detta lärde du dig i körskolan. Inte att du har ABS för att köra rally.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nej, det är inte därför man har ABS, ABS har man för att fortfarande kunna styra medans man bromsar fullt.

Äldre ABS-system kunde till och med ge sämre bromssträcka på torr asfalt, men moderna system är så bra att dom också förkortar bromssträckan, men det är en bonusfunktion, inte huvudfunktionen.

Och på vissa underlag, framförallt grus, så förlänger ABS bromssträckan ganska mycket, eftersom låsta hjul gräver ner sig och bidrar till högre friktion, medans ett ABS-system kommer att hindra hjulen från låsning vilket gör att bilen "glider ovanpå", det är därför rallyåkare inte brukar gilla ABS.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tror du missförstod texten..
ABS har man för att fortfarande kunna styra medans man bromsar fullt.
din enda chans är att väja, men med normal reaktion bromsar du också. Hårt. Och det är nu du behöver ABS.
Men oavsett, huvudsaken är att ABS är ett system man inte behöver sålänge allt är normalt. Så bara för att man inte har behövt det så betyder det inte att man inte behöver.
Precis som en brandsläckare.

Och min enda vits med alla motargument är att (utöver att det är att hjälpa till med ett "brott") så tycker jag det är dumt att lägga energi på att fuska när samma energi kunde ha gått in i ett system som en dag kanske räddar en situation.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jo, jag håller förvisso med, jag vill personligen inte vara utan ABS, och det var därför mitt första inlägg i tråden var hur man kanske kunde fixa.

Största anledningen att jag vill ha ABS är dock för att jag kört ABS så länge att jag inte längre har kvar reflexen att pumpbromsa när det är halt, och min sambo har aldrig ens kört en bil utan ABS.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag har förståelse för ditt trixande då jag varit i samma situation.

Alla givare var ok och "datorn" var ok så troligen var det ABS-pumpen för ca 10-12kkr. Vi kan byta den åt dig men garanterar inte att det kommer att fungera.

Detta på en skapligt modern bil med bra bromsar och en mängd krockkuddar och allsköns säkerhetstänk. Men eftersom den fick körförbud så var mitt alternativa fordon en veteranbil från tidigt 70-tal, en dödsfälla i jämförelse men fullt laglig. Jag körde därför olagligt ett bra tag medan jag funderade på lösningen. (som blev en beg. ABS-pump från skroten).

Åter till nutid, "schemat" på din modul är lite skissartad så det är inte lätt att med säkerhet säga hur den är kopplad.

Men man kan gissa att en signal in på AIR tänder AIR lampan, så om den signalen även byglas till ABS (Och den signal som redan går till ABS tas bort) så kan det kanske funka. :humm:
DanMicke

Inlägg av DanMicke »

FormerMazda skrev:BARA för att du motargumenterade dumt igen..
ABS har du när du sitter i godan ro på landsvägen och kryssar i makliga 70km/h, så från ingenstans kommer tant Agda med sin fiat ritmo dagen till ära full med barnbarn.
Agda ser inte dig utan svänger rakt på landsvägen ut, din enda chans är att väja, men med normal reaktion bromsar du också. Hårt. Och det är nu du behöver ABS.

Detta lärde du dig i körskolan. Inte att du har ABS för att köra rally.
BARA för att få sista ordet kanske, och teckna ett scenario där en vetvilling som jag kör ihjäl en farmor med barnbarn som kör ut rakt framför mig. Jag lärde mig inte något alls om ABS i körskolan för jag har haft körkort sedan 1975 och är vuxen nog att själv bedöma situationen. Det jag lärde mig var oavbruten uppmärksamhet med mina sinnen och även om vad som helst kan hända vem som helst så är det väl i alla fall ett gott tecken att jag under 40 år inte varit i närheten av att köra på någon. Den dag jag anser att det finns någon fara i att framföra min bil så skrotar jag antingen bilen eller lämnar in körkortet.

Detta sagt i så sansad och vänlig ton man kan begära efter att du argumenterat med innebörd att jag är ansvarslös. Tycker faktiskt inte det och insåg nog inte att det som från början var en fråga i ett expertforum där jag ville ha lite fakta utvecklas till en moraldebatt. Och jag har alltid förspråkat kunskapsutbyte i forum framför det kokande helvetet i "sociala medier". Tycker en tråd ska handla om det som frågas efter och de som inte vill svara av någon anledning kan avstå.

Kör försiktigt! ;)

PS. Har en Mazda också,. En MX5 där man frivilligt kan koppla ur antisladdfunktionen.
Skriv svar