Vad tycks om mitt förstärkar bygge?

Berätta om dina pågående projekt.
evert2

Inlägg av evert2 »

Föresten....man kan ju använda sig av fler kondingar i nätdelen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy&evert: _MIN_ teori: Man hör inte basregistret lika tydligt som mellanregistret därför "låter" det som mellanregistret påverkas negativt. (Detta förutsatt att du driver högtalar-en/na på samma steg)Rätta mig gärna.
evert2

Inlägg av evert2 »

v-g: Inte omöjligt...Detta borde väl gå å testa genom att spela musik utan bas men med mycket mellanregister -innehåll?
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Vad kostade det att få chassit tillverkat?
Det kostade inte mig någonting eftersom det är min flickväns far som har Mellbergs Listhyvleri men du kan gå in på hans hemsida och ringa honom eller skicka ett mail. http://www.mellbergslist.com/ Det svåra var att få tag i mahognyn.
Jag tycker du ska montera tranformatorn i lådan och ha ett plexiglasfönter på sidan så man ser in i lådan, sen lite lysdioder som lyser upp innuti
Den transformatorn får inte plats i lådan ;)

Detta med kondensatorbanken. De på LC Audio har testat sig fram med olika lösningar men de kom fram till att 2st 100000µF kondensatorer var bäst. Det brukar ju vara basen som stryker med vid för klena kondingar men jag tycker att basen hänger med riktigt bra på denna förstärkaren. Bättre än på min harman/kardon hk670.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Får man fråga vad chassit i trä kostade att beställa?
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Som det står så har jag inte betalt något för det...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

v-g: Bra förklaring! Misstänker att det är precis så.
Så, nä, jag behöver inte rätta dig. :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ser trevligt och snyggt ut. kul med fler förstärkarebyggare :)
blir sugen på att få iordning på min förstärkare också nu... får ta mig i nacken och gå och jobba lite helt enkelt...

Ang. nätdel så kan nog 10000uF vara lämpligt till två kanaler. Själv använde jag en 300VA trafo och en 10mF kondig per rail till mitt 60W bygge och det kan jag säga är ganska väl tilltaget. Men att mellanregistret skulle påverkas av kondensatorbanken låter tvivelaktigt.. kan väl kanske va nått för perfektionisten.

Lycka till i fortsättningen!
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Tackar tackar =)
Min förstärkare lämnar 200W i 8 Ohm så jag tycker att det borde vara för klen kondensatorbank men den verkar räcka.. Kanske beror på att det är en sort av "klass-D"?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jasså det är en klass-D:are :o. Skillnaden från vanliga "analoga" slutsteg är att i klass-D switchar man signalen istället och får på så vis nästan inga effektförluster så det behövs inte lika stora kylplåtar.. dock går det nog åt lika mycket ström så det har nog inte så stor betydelse. Skulle vara intressant att se om du kan koppla in en sinusvåg på ingången och mäta med oscilloskop och se hur ren den blir :)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Eftersom klass D har bätte verkningsgrad går det inte åt riktigt lika mkt ström :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

mja.. okejdå :)
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Fritzell skrev:Jasså det är en klass-D:are :o. Skillnaden från vanliga "analoga" slutsteg är att i klass-D switchar man signalen istället och får på så vis nästan inga effektförluster så det behövs inte lika stora kylplåtar.. dock går det nog åt lika mycket ström så det har nog inte så stor betydelse. Skulle vara intressant att se om du kan koppla in en sinusvåg på ingången och mäta med oscilloskop och se hur ren den blir :)
Japp. Nej jag har märkt att den blir lika varm om man spelar högt som om man inte spelar något alls (lite meningsbyggnadsfel).
Då behöver jag en sinusvågs "tillverkare" och ett fungerande oscilloskop. Oscilloskopet kan jag visserligen låna men vet inte hur det är med sinus generator.. Annars kan jag ju skicka in det i ljudkortet kanske..
evert2

Inlägg av evert2 »

Mmmm...jag kollade upp en föstärkare...en 2x75 Wattare( 8 ohm) eller 2x 130 Watt vid 4 ohm...där använde man totalt 2 st 10000uF´s kondensatorer för hela förstärkaren....samma "kondensatorbestyckning" för en 2x60 wattare borde funka rätt väl.
Användarvisningsbild
peranders
Kontakt:

Re: Vad tycks om mitt förstärkar bygge?

Inlägg av peranders »

bose skrev:På denna adressen har jag lagt upp lite bilder på min förstärkare. Skriv lite kommentarer och så. Modulerna är köpta från LC Audio då jag inte har kunskapen att bygga dem själv.
http://hem.passagen.se/bose87/
Ärligt talat så är det inte många i hela världen som behärskar klass D till fulländning. Vad jag känner till så finns det 5 tillverkare av moduler (det finns säkert fler). Det är inte många DIY:are som kan åstadkomma något högklassigt på egen hand. Klass D är lite "rocket science" för tillfället.
Skriv svar