blåa dioder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Seven11 skrev:på tal om datorer, hur många volt och ampere vill lysdioderna ha i en dator (tänker på dom i diskettstationen, cdrom:erna och så vidare) finns det någon standard eller något fastslaget värde eller varierar det alltid?
Inte vad jag vet, testa google för jag kan ha fel. Annars kan du ju testa med en multimeter...
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Frågan är väl om något kan gå sönder om man sätter dit lysdioder som drar flera mAh och volt på diskettenheter tex.

//Elias
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om något går sönder så är det nog lysdioden om tex den förra behövde mer ström än den nya lysdioden behöver. Dom som jag kollat i innehåller alltid en resistor och en drivtransistor för till och av slag alternativt direkt drivning av någon större krets med den resistor emellan. Så det är i normala fall alltså inget som kan gå sönder om man bara byter lysdiod, utom just då lysdioden om det vill sig illa eller om lysdioden dra en väldigt stor ström iförhållande till den förra. Men spänningen skall ju förstås ändå alltid kollas och då beräkna ett motstånd för lysdioden om man vill få bästa livslängd och ljusstyrka från den.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Om man nu oroar sig över det så finns det lätta kretsar som man kan bygga, har själv gjort några såna på beställning....
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

epz skrev:ja det sitter en grön o en blå i fronten som lyser när datorn är på och när den laddar batteriet. men jag vill ha dom blåa, kollade runt lite på internet o hittade en sida som heter besthongkong.com, dom har blåa lysdioder som går på 2 volt men ja tänkte jag skulle hitta en sida i sverige som säljer.
Du gör det antagligen jobbigare äv vad du behöver. Det går oftast alldeles utmärkt att betrakta en lysdiodsdrivare från ett moderkort som en vanlig spänningskälla med ganska hög utimpedans. Med andra ord behöver du lista ut theveninekvivalensen till kretsen, och det är lättare än vad det låter!
Om du tar bort den befintliga gröna lysdioden och mäter spänningen där den satt innan med en multimeter så får du fram en användbar spänning, kanske 5 V eller så. Detta kallas theveninspänningen.
Om du sedan vågar, så mäter du även strömmen du kan dra ut ur kretsen genom att helt sonika mäta strömmen med din multimeter på samma sätt som du mätte spänningen. Då får du ut en annan rolig siffra, kanske 5-10 mA. Denna ström slänger du i nämnaren på ett bråk vars täljare är theveninspänningen (U/I=R), då får du utgångsresistansen för din spänningskälla. Kanske 300-1000 Ohm eller så. Detta kallas theveninresistansen. Mycket användbart.
Så länge din uppmätta theveninspänning är högre än 3,8 V kan du i princip slänga dit vilken lysdiod du vill. Men risken finns att spänningen är lägre än 3,8 V (3,3 V) om det är en laptop vi snackar om.

Du kommer antagligen få en skillnad i ström genom de båda lysdioderna. Har du riktigt otur så syns t.om. skillnaden! Men om du inte är så petig med att de ska lysa lika starkt så rekommenderar jag dig att mäta.
modro

Inlägg av modro »

Jag handlade från besthongkong.com i oktober en månader senare började jag bli lite orolig var dom tagit vägen efter som jag redan betalat dom med mitt visa kort. så jag skrev ett mail och frågade då hade dom tydligen kommit tillbaka till fabriken. Enligt han så hade dom varit en vända i sverige men inte hittat min adress fast jag uppgivit samma adress som vid dom andra tillfällena jag beställt där ifrån utan problem. Nu vill dom att jag ska betala in ytterligare 9dollar för att dom ska skicka igen. men jag anser inte jag ska betala och det skrev jag tilldom men efter det så har dom inte svarat på fler mail.

bara en liten notis.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

modro: Det brukar ofta vara problem med ÅÄÖ i adressen när man beställer från utlandet. När jag beställde någon gång från Besthongkong, eller om det var Futurlec, så hade ÅÄÖ:na bytts ut mot några jättekonstiga tecken. När jag beställde något från USA hade ÅÄÖ:na försvunnit, inklusive efterföljande bokstav. Ofta går det ju att lista adressen ändå, men har man otur så kan det nog bli som i ditt fall att dom inte kommer fram. Du kanske ska kolla med Besthongkong vad dom hade skrivit på adressetiketten?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

slowfly skrev:Frågan är väl om något kan gå sönder om man sätter dit lysdioder som drar flera mAh och volt på diskettenheter tex.

//Elias
mAh är fortfarande enheten för kapaciteten i ett batteri och inte strömförbrukning.

mA skall det vara.
Om du tar bort den befintliga gröna lysdioden och mäter spänningen där den satt innan med en multimeter så får du fram en användbar spänning, kanske 5 V eller så. Detta kallas theveninspänningen.
Om du sedan vågar, så mäter du även strömmen du kan dra ut ur kretsen genom att helt sonika mäta strömmen med din multimeter på samma sätt som du mätte spänningen.
Jag vill poängtera att denna ström-mätning i andra fall än just en lysdiods-drivar-krets kan leda till att både kretsen och multimetern går sönder.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Chribbe76

Bra poäng. Man måste så klart vara på det torra med vad det är man mäter. Om det är kraftigare källor än vad multimetern klarar, eller om en så enkel modell som theveninekvivalent garanterat inte håller på mätobjektet så ska man låta bli att mäta kortslutningsström!
Skriv svar