Gitarr-effekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
cl3mens

Inlägg av cl3mens »

Fint med en egen tråd!

Mina önskemål på moduler (förresten en bra idé, funderade själv på något bussliknande system):
- Overdrive (tubsound)
- Relativt hård distorsion
- Fuzz
- Octaver
- EQ
- Tremolo
- Reverb
- Wah wah

Vi bör väl hålla oss till inte alltför avancerade saker så man kan få in det på ett lagom stort kretskort och ha råd att testa sakerna i fråga. :] Jag ska ta och leta ritningar jag med, tänkte koncentrera mig på overdrivepedaler med tubsound (de är roligast :P).

edit: Vad tyckte ni om LM386-byggena jag postade i förra tråden? Något att satsa på?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Det kan absolut vara något att satsa på. Speciellt om du har erfarnhet av den.

Jag kan koncentrera mig lite på Wah-Wah och möjligen Delay.
Frågan är var jag får tag på en 0.5H-spole? Antar att jag måste linda själv?

Har du nån ide om hur modulsystemet skulle kunna vara uppbyggt, cl3mens?

Man kanske skulle kunna bygga ett "system" av vippor och reläer där man enkelt kan koppla in effekterna samt att det finns kontakt för någon godtycklig momentan switch. Då kan man personligen välja om man vill ha fotpedaler eller några vanliga återfjädrande brytare.

Ska skissa lite på ett förslag...
Användarvisningsbild
cl3mens

Inlägg av cl3mens »

Jodå, den är ju väldigt trevlig att bygga med då det är en hel förstärkare och inte bara en OP-amp så den kräver inte många kringkomponenter! Jag har några kretsar liggandes så jag kan experimentera med den så kan jag posta scheman som vi kan brainstorma lite om tillsammans. :) Vet inte än om man kan få ett mer overdrive-likt sound ur den, just nu är det lite hårt för att vara det tycker jag. Men den nöten knäcker jag nog. :twisted:
Här är en annan trevlig overdrivepedal jag hittade, den låter väldigt fint (finns ljudklipp längst ner på sidan) men jag har inte delar hemma så jag kan testa den. Kan bli av efter jul tror jag.

Ang. modulsystemet så har jag inga bra idéer just nu. Det enklaste är väl att ha ett system med patchsladdar med 2 ingångar och 2 utgångar till varje modul så man kan koppla fritt. Fast det kan nog bli väldigt stort och klumpigt.. :/
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Har pulat ihop en liten tanke på hur det kanske skulle kunna se ut. Kanske är helt åt helvete men :)
Sen kan man fixa något litet fint "moderkort" till den där och koppla in effekterna "invärtes" i samma låda och bara ha utgångar för "master-in" och "master-ut", samt knapparna/pedalerna.

Bild

Kanske kommer effekterna att påveras olika av varandra beroende av vilken ordning dom sitter i?

Skulle gärna vilja se hur ni har tänkt.

EDIT: Glömde frihjularna till reläerna..
Användarvisningsbild
cl3mens

Inlägg av cl3mens »

Ingen dum idé där, nackdelen är väl att om man ska ha ut 2 kanaler (vid octaver t.ex.) och t.ex. köra overdrive på ena och fuzz på andra så går det inte. Fast det går ju att göra ett tvåkanaligt system, frågan är bara hur komplext det blir.

Såhär hade jag tänkt med patchkablarna:
Bild
En liten förklaring till min fula paintkreation är nog bra. :)
Signalen går in i octavern, den lägre tonen (kanal ett) går in i overdriven och sedan till reverb medans kanal två endast får fuzz-effekten. Sedan blir de ett igen i mixerenheten (fråga mig inte hur den är uppbyggd) och går ut. Ett flexiblelt system, men det kommer inte bli vackert! Om man nu inte skulle fixa en labplatta där man drar olika sladdar till deras mål, alltså byglar i praktiken. Dock krångligt, ömtåligt och inte så hållbart i längden skulle jag tro.

edit: Något liknande det till höger på synthen här hade jag tänkt då. http://jam.se/images/MaplinF.jpg
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Tror mig förstå hur du menar. Frågan är ju hur man löser det på ett snyggt sätt?

Jag skulle gärna vilja ha en ganska kompakt konstruktion, men få yttre kablar. Samt en läcker låda kanske. (Med sjuuukt många rattar) :D

EDIT: Mycket mycket läcker synth. Din? Förslaget om patchkablar ökade just sin status väsentligt :D

EDIT2: Var är Jimmy förresten? Lite natt-suddning får han väl offra sig för när det gäller sådana här grejer :D
Användarvisningsbild
cl3mens

Inlägg av cl3mens »

Håller med där! Synthbyggarna ska inte ha monopol på lådor med massa rattar och switchar! :P Vid närmare eftertanke så tror jag att det är bäst om vi nöjer oss med en kanal, för hur ofta kopplar man som jag ritat? Hellre ett häftigt slutfört projekt än ett jättehäftigt på planeringsstadiet tycker jag. ^^, Och om vi använder oss av reläer som du säger så är ju grunden ingen särskilt avancerad historia! Det enda problemet jag ser är hur vi ska kunna få fast pottar och switchar i lådan om modulerna ska vara utbytbara? Ska man köra med ett visst antal pottar på huvudkortet för varje modul (tre pottar/modul borde räcka) eller ska man ha en stor öppning över modulerna på lådan där de får sticka upp (inte vackert skulle jag tro). Eller ska man helt enkelt välja ett antal moduler och nöja sig med dessa? Jag skulle gärna ha möjlighet att byta moduler, då skulle moduler komma och gå men systemet bestå!

edit: Tyvärr så är det inte min synth, hittade en bild på jams synthmuseum. :/ Men en vacker dag (när jag kan spela synth) så ska jag bygga något liknande!
Ja, nattsuddning är ju bara nyttigt! Han måste ju hänga med i planerna.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jo det blir ju lite svårt det där. Håller med om att det är bättre att försöka slutföra istället för att få storhetsvansinne.

En ide är att man bygger ett visst antal specifika kort, kopplar dem till "moderkakan", fixar en trevlig låda med rätt antal hål osv och är glad för det.

En annan ide är att bara göra tre hål för varje modul. Där man tex kan sätta dit två pottar och en knapp, beroende på modul. Och är det nån modul som inte kräver flera hål så pluggar man helt enkelt bara igen de resterande med nåt snyggt (en socka kanske...?). Detta ger användaren ganska mycket frihet.

Då skulle man kunna "designa" nån schysst låda med plats för kanske 4-6 moduler och tre(?) hål för varje. En trevlig lysdiod för varje effekt vore väl fint också?

Men skulle det fungera att seriekoppla modulerna som jag visade där uppe? Finns det något bättre sätt att få ihop signalerna oberoende av de andra effekterna? Vad skulle hända om man parallelkopplade? (Är ganska grön på detta område)

EDIT: Appropå att klaga över att andra inte nattsuddar så tänkte jag gå och lägga mig nu :D Måste upp tidigt imorgon och vara arbetslös, kolla på kass TV osv.
Användarvisningsbild
cl3mens

Inlägg av cl3mens »

Jo, lyckas man bara få till en standard för var man sätter pottar och switchar så är ju inte det något problem. Vi får kanske göra något så trist som att vänta och se hur effekterna vi vill ha är byggda så får man se om det går att få till nåt enhetligt utåt. Jag skulle nog kunna nöja mig med ett fast antal pedaler hur som helst (de kommer ju vara handplockade och fintrimmade), fast ordet utbytbart klingar så fint i min skalle idag. :D

Angående ditt tänk med reläerna så är det fullt fungerande (schemat kan jag inte uttala mig om, men principen är bra). På vanliga pedalbord så är ju alla kopplade i serie så får man slå på de pedaler man vill ha. Skillnaden är ju bara att vi gör det med reläer istället. Kan inte tänka mig att du får annat en ett helfunky ljud om du paralellkopplar, har faktiskt inte testat.

Jo man borde kanske ändå tvinga sig att sova, ska upp kl 8 och skola mig lite i det otroligt svåra ämnet Active Directory. Sedan bär det av till tjejen i Arvika, så jag vet inte om jag kommer synas här förrens på måndag.
sprawl

Inlägg av sprawl »

Kan man inte se modulerna som instickskort liknande PCI-kort. Fast vi tänker oss kanske lite bredare kort här så man får plats med pottar eller vad som nu skulle krävas på ryggen av kortet. Då slipper man att göra hål osv men iofs kanske man får en lite fulare front om den består av flera ihopkopplade kort.

/a
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Men om man designar alla kort efter ganska hårda specifikationer. Och kanske till och med kretskortsmonterar pottarna vertikalt på baksidan av kortet? Då har man plats med all elektronik på undersidan (mot botten av lådan), samt att man bara behöver skruva loss pottarna (och koppla ur några kontakter) för att ta ut en modul.

Kan man komma överens om en specifik yta som varje kort får ta upp?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Har nu ritat kompletta scheman till Fuzzen och Wah-Wah:n i Eagle.

Återstår att komma överens om hur modulerna ska se ut, sen kan jag börja routa.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var värst vad ni har jobbat! :D
Bra idéer förresten!

Jo, jag var lite trött igår. (Hade slut på Redbull...)
I dag har jag gjort lite mer nytta. Råkade av en slump bygga en dist/kompressor. Inte för att det kanske skulle behövas i denna pedal, men det var en rolig upptäckt.

Nu ska jag göra ett exempel på modulsystem med relä som ska kunna ge massor av kopplingsmöjligheter.

Har förresten börjat lite med Eagle. Lite då och då. Inte för stora doser, för då känns det som ett jobbigt och svår-navigerat program... :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jo, som sagt. Eagle är rätt drygt.. Men skapligt när man kommer igång med det.

Väntar med spänning på exemplet på modulsystemet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ritar modulsystemet analogt först, (med papper och penna). :)

Har gjort en idé med två effekter, där man med hela 6st relä kan välja tre "mode":

Båda parallellt , Seriellt 1 --> 2 , Seriellt 2 --> 1.

Den sista kanske inte behövs, men nu har jag schema på det iallafall.
Ska utvecka det vidare.

Gjorde en snabb-skiss på hur jag tänkte:
(Alla brytare blir relä-brytare)
Bild
Ser det snett ut så får ni luta huvudet åt höger... :)

edit: En liten tabell för inställningarna:

Kod: Markera allt

A  B  C  D  E  F  -  INSTÄLLNING
  1  1  0  1  1  0     Parallellt
  1  0  1  0  1  0     Seriellt 1 -> 2
  0  1  1  0  1  0     Seriellt 2 -> 1
Skriv svar