Åtklämningsmekanism

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Åtklämningsmekanism

Inlägg av grym »

två gejder som gör rörelsen rak i upp och ner
två fjädrar som trycker ner hållaren och två servon som lyfter upp den
länken mellan servo och hållaren ska vara envägs, kunna dra men inte trycka ner, ex snöre kedja eller pianotråd där man har den genom hållaren så den kan gå ner under men inte kunna trycka ner den

Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vad enkelt det skulle vara att göra detta med tryckluft, en bit platt trädgårdsslang under den övre balken som kan vara fast.
Klämmer över hela bredden även om skivan är buktig eller kupig.

Spring nu genast till Jula/CO/Rusta/Biltema och inhandla en liten fin och användbar kompressor, går ju pumpa cyckeldäck me.

Protte
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Har du plats under bordet?

Balken dras ner och trycker ihop mjuka returfjädrar. När balken bottnar börjar kraftigare tryckfjädrar tryckas ihop.
Ovanpå tryckfjädrarna finns justeringsmöjlighet för höjden på balkens övre läge (inte tryckjustering).
Trycket kan i viss mån justeras med tryckfjädrarna och hur långt servot vrids.

Kraftiga modellservos, inget behov av lägesgivare för dom går ju att styra ganska bra.
2016-10-02 08.13.09.jpg

Servon utbytta mot en utväxlad motor med lägesgivare. Enklare att styra med vanlig relästyrning.
Kan troligtvis byggas kraftigare. Kräver lite mer mekanik.

Vindrutetorkarmotor från bil, induktiva lägesgivare.
2016-10-02 08.13.20.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Tack för bilderna, lättare att förstå då. :)
dbostream

Inlägg av dbostream »

soundbrigade skrev:Ungefär så här. När rullen snurrar ett kvarts varv låser den den hållare.
hollare.gif
Började rita lite på en lösning med en sådan där excentrisk rulle för jag tyckte det såg enklast ut men har stött på ett problem. Hur gör man konstruktionen för att hantera åtklämning av skivor med olika tjocklek? Om man konstruerar så att rullen vid rotation 90 grader klämmer fast en 3mm skiva perfekt, så kommer det vara fysiskt omöjligt för servot att rotera 90 grader vid åtklämning av tjockare skivor t.ex. 6mm. Servot kommer då stalla och vad jag läst så kommer servot ta skada av att stalla under längre tid (som jag nämnde i första inlägget kommer jag behöva klämma åt ett par minuter).

Det kanske går att använda ett tryckkänsligt motstånd för att mäta trycket, och när det blir "för högt" så nöjer man sig med att rotera till den nuvarande positionen istället för hela vägen till 90 grader.

Annars får jag kolla på något av de förslag som använder en fjäder istället kanske blir enklare i slutändan, får hoppas bara att det går att få nog med kraft med en sådan lösning men det kan man väl prova sig fram.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är slikt man blir så less på! Du har explicit angivet 6 mm . Visst finns det lösningar på detta. Men sagt är sagt!
dbostream

Inlägg av dbostream »

Fast det "max" jag angav i första inlägget hörde ihop med både bredden och tjockleken på skivan, ursäkta att det var lite otydligt. Kommer använda en tjocklek mellan 3-6mm.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tryckluft och platt slang..........

Protte
andpe

Inlägg av andpe »

Vacuum? Støvsuger?
Skriv svar