Batteripack

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112

Re: Batteripack

Inlägg av danielr112 »

Tänk på att några få LiIon 18650 celler släpper i regel inte så mycket ström... Det är bättre att ta någon LiPo kombination som släpper flera 100 A utan några som helst problem.
18650 funkar riktigt bra till applikationer där du behöver mycket kapacitet till låg vikt. Nu används sådanna i just bilar som t ex Tesla men man får inte glömma att mängden celler är ganska stor så där får man också ut hög effekt!

I 18650 räknar man med urladdning på 1-10C i regel medans på RC batterier snackar vi lätt 100C :)

Vill du köpa kvallitet celler när det kommer till 18650 så finns det en snubbe i Polen (tror jag det var) som säljer till förmånligt pris. Ca 3.5USD per cell för tillfället och dom ligger på strax över 3Ah
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Cellerna i Teslan är säkrade till 4A styck så det är ju inte så mycket per styck. Sen är det frågan om hur länge man vill att de ska hålla å.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag skulle vilja avråda från LiPo.

Det är ingen batteriteknik som trivs speciellt bra laddade eller urladdade. Dom skall lagras i "storage spänning" för att hålla rimlig livslängd, vilket är opraktiskt i många fall.

LiOn är rätt väg.
Svårt att hitta "äkta celler" då det verkar vara den "klonade", "kopierade" och "ommärkta" marknaden som finns just nu.

Jag rekommenderar att titta på https://eu.nkon.nl/.
Finns säkert billigare, men jag är nöjd med att ha hittat ett ställe som säljer "äkta varan" och med rimliga frakttider.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jo LiPo kräver att man håller dem rätt i laddning för att maximera längd. Men som till cykel lampa så klarar man lätt 3 år med 1 pack och det är mer än väl för vad dem kostar. Så att ha dem halvladdade mellan och ladda innan man ska ut är ju inga problem.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jo..

Om man känner att man kommer kunna vårda dom så är det helt ok.

Men det innebär att
- ladda dom innan turen.
- ladda dom till rätt nivå efter turen.
- ladda ur dom om turen inte blir av.
- säkerställa att man inte laddar ur dom under 3.2V per cell under turen.

För oss som håller på med RC och har batterier för ett par tusen har ju detta blivit hur naturligt som helst. Rutin rent av.
Några av oss har ju även känt obehaget av att hitta ett batteri på hyllan som ser otrevligt runt och "spänt ut" och fått oss en tankeställare :roll:

Men det är ju kanske inte lika självklart för en som vill driva en pannlampa.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det är helt klart sant :) Ja man bör tänka sig för lite och hålla lite koll. Men samtidigt måste man ha lyse och hålla koll på rötterna för en rot i vägen skadar mer än ett batteri som är svullet :D
bbenderman

Inlägg av bbenderman »

Jag är intresserad av email till snubben i Polen.
Jag måste köpa LiPo till starthjälpen om den ska vara något att ha var köper jag dem.
Handlar nästan allt från Kina men nu avstår jag då det är 99% Fake.
Någon som har ider kring starthjälp?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

som jag sa innan så är 18650 knappt något alternativ. Du vill ha batterier som släpper ivf flera hundra A. 18650 ligger mellan någon enstaka A till upp mot 10A som mest.

https://endless-sphere.com/forums/viewt ... 31&t=61608

Så ska du köra med dessa kommer du behöva ett gigantiskt pack. LiPo eller någon annan kemi är mer lämplig för just start batteri. Ivf skippa 18650 formatet.
bbenderman

Inlägg av bbenderman »

Jag ska byta 18650 i massa batterier till skruvdragare därför är jag på jakt efter bra pris.
Nej till starthjälpen är det lipo som gäller.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ahh gött bra :) Så du inte blir besviken när du försöker starta en bil första gång hehe
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Jag köpte på ebay av säljaren i länken nedan efter att ha läst i lite amerikanska forum där det tipsades och hade gjorts lite tester på prestandan från just den säljaren.
Använder dom i en boombox och dom funkar riktigt bra. Dessa har inga inbyggda skyddskretsar i varje cell men säljaren har sådana med.
Jag har dubbla skyddskretsar, en köpt för 4st celler och en byggd. Den köpta PCBn har jag satt i batteripacket och den jag byggt sitter i boomboxen och bryter vid en viss spänning.
Sen laddar jag med en sådan här laddare som balanserar cellerna.
http://www.hobbyking.com/mobile/viewpro ... duct=21044

Här är länk till batterierna:
http://m.ebay.com/itm/151806105620?_mwBanner=1

(Vet ej om dom är äkta men kommer nog köpa fler då dom fungerat fint hela sommaren. Något slarvigt paketerade som det mesta från kina men påpekade detta efter köp)

Förvarar i lipo skyddspåse. Som tidigare nämnts så är det viktigt att hantera batterierna på ett korrekt sätt. Läsa på innan är en bra idé
Senast redigerad av robertr81 1 september 2016, 21:15:57, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

För det priset kan de nog va ok. Billigare per st från han jag köpte men han har min order.
bbenderman

Re: Batteripac

Inlägg av bbenderman »

Det är intressant? Så läsa på kan bli mer ett större problem.
Men måste börja i rätt ände så fyllde två kassar med skruvdragar batterier i går.
Innan hade jag några dagars googlade vilka märken jag skulle koncentrera sökningen på.
Inte trodde jag att det skulle vara så många vid en återvinningsstation.
Hade inge förhoppning om 2,6A 18650 innan nu har jag 18st.

Men inget roligt efterarbete :doh:
Nu vet jag lite om 18650 en del Maskiner.
Jag vet också att en del maskiner är så svåra att få isär så byta celler är inte värt besväret.

Men Sony är minst lika attraktiva sedan är säkert Sony LG också bra.
Nu var det Pannor å Sony jag sökte
JohnDeux

Inlägg av JohnDeux »

Vill du köpa kvallitet celler när det kommer till 18650 så finns det en snubbe i Polen (tror jag det var) som säljer till förmånligt pris. Ca 3.5USD per cell för tillfället och dom ligger på strax över 3Ah
Jag har tänk beställa 18650 celler från "Tumich" av märke Sanyo NCR 18650GA. Tror det är personen från Polen som du syftade på. Är det någons som skulle vara intresserad att sambeställa?

Minimum order ligger på 40 celler.
3.79$/st
frakt 44$

Frakten ligger på 44$ men skulle man beställa upp till 540 celler kostar frakten enbart 6$ extra.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

bbenderman skrev:Jag är intresserad av email till snubben i Polen.
Jag måste köpa LiPo till starthjälpen om den ska vara något att ha var köper jag dem.
Handlar nästan allt från Kina men nu avstår jag då det är 99% Fake.
Någon som har ider kring starthjälp?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=38297

Funkar bra som starthjälp. Hårdskal mindre känslig vid hantering.
Skriv svar