Tidiga Saab 99 (fram till -72 om jag minns rätt) hade en motor om 1,7 eller 1,85 liter från Triumph. Det var för övrigt den motorn som, rejält förbättrad, fick stå modell för Saabs första egna motor.
Hursom, denna puffra hade en förkärlek för att blåsa topplockspackningar. När man sen skulle byta packning så var det mer regel än undantag att toppen satt fastärgad på en eller flera av pinnbultarna och den satt nåt så ini helv....
Lösningen, som till och med praktiserades av Saabs egna verkstäder, var att lyfta toppen 1-2 mm med våld, kofot, domkraft, travers med bilens tyngd som mothåll eller vad man nu fick till. Sen sågade man av pinnbultarna med ett bågfilsblad mellan topp och block. Med topparna lösa så gick det att pressa ur det som var kvar av pinnbulten, sen fick man borra ur bulten ur blocket.
Man kan gissa att det var särdeles roligt när alla pinnbultarna satt fastärgade.
Återigen, förstör det som är billigast att ersätta.