ServicePack2 - Att installera eller inte, det är frågan.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har partitioner så jag klarar mig:

Har två datorer (med två hårddiskar per dator). Båda datorerna är likadant konfigurerade. Moderkorten är av olika märken, likaså hårddiskarna (men jag håller mig till ett HD-märke per dator.) Att moderkorten är av olika märken beror på att ifall det dyker upp något moderkorts-relaterat problem så är risken mindre att samma problem dyker upp på den andra datorn.

HD 1:
Partition 1: WinXP - Specialkonfigurerat för musikproduktion. Starkt begränsad nätverksåtkomst.
Partition 2: Musik - Musikfiler
HD 2:
Partition 1: WinXP - 'vanligt' Windows för surfning, programmering, grafik mm.
Partition 2: Audiotemp - Här hamnar inspelade wav-filer till Cubase
Partition 3: Extra - Används för videoredigering och tillfällig lagring

De båda "windowsarna" ser inte varandras partitioner. Däremot kommer båda Windows-partitionerna åt alla andra partitioner.
Ghost används regelbundet.

Tyvärr kvittar det om man har flera partitioner eftersom de flesta program lägger .dll-filer i systemkatalogen, lägger till saker i registret mm. Så jag skulle ändå få installera om programmen ifall jag formatterade om WinXP-partitionen. Visst, jag skulle kunna exportera dessa registerinställningar och lägga till dem efter en nyinstallering, men då vore en nyinstallation onödig eftersom jag får ett likadant system som innan... :)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Oj, det var seriöst att ha två olika win installer, en för porrsurfning å spyware och en laggfri för krävande arbete :)

Själv kör jag oftast 2, en liten på 4-5Gb för windows, som man kan formatera när datorn blir för seg, och en stor för film/program m.m. Många program måste installeras om ändå, visst, men man får kvar savefiler och dylikt iaf. Jag finner en windowsinstallations livstid vara ungefär 6 månader, sen måste den formateras innan den dör av ålderdomssvaghet och för alldel innan jag dör av ålderskrämpor medans jag väntar på uppstart :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ajdå, jag är avslöjad. :lol:

Jag brukar låta bli att installera massa "onödiga" småprogram som äter datorkraft. Det gör att mina burkar inte har så extremt långa uppstartningstider. Norton Internet Security är tyvärr ganska segstartat, men det går inte att göra något åt. Vissa andra program (t.ex GetRight) brukar jag bara starta när jag behöver använda dem. Jämför man med en verktygslåda så har man ju inte alla dess verktyg i händerna bara man ska skruva i en skruv.

Skulle verkligen vilja hitta hur DirectX sparar sina plugins. Än så länge har jag inte hittat det. I min Musikversion av XP så har jag några hundra DirectX och VST-plugins. De undviker jag att installera om så länge det bara går. Brukar inte behöva installera om Windows så länge jag inte byter moderkort. Dvs mina windowsinstallationer brukar leva i ca 3-4 år.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Håller med dig Jimmy ang. ominstallationer. Hade jag installerat titt och tätt som många verkar göra, så hade jag inte gjort annat än suttit och installerat och konfat programvaror. Vi gjorde ett överslag på jobbet där jag sitter som både hårdvaru och mjukvaruutvecklare och kom fram till ca två veckors heltidsjobb att installera om allting och konfiguera upp det till samma status som tidigare. Och hemma ser det ungefär likadant ut.

Jag håller nu så sakteliga på att byta ut min gamla Win2000-installation men ser det som minst ett 6-måndersprojekt i kalendertid. Å andra sidan har jag haft den installationen sedan 2000 släpptes och den har även överlevt ett moderkortsbyte.
Skriv svar