Garageprojekt Dune Buggy bygge Ny youtube sid 6.
Re: Garageprojekt Dune Buggy bygge :)
Tyvärr tror jag också den kommer bli för tung och för klen motor för att få den effekten man vill.
Finns nog en anledning varför alla bygger med rörram och inte en bit för mycket i sin konstruktion.
Sen att starta en tråd kl 11 och 2-3h senare kommentera om att det var lågt intresse var väl lite väl hastigt? Har själv jobbat 12h pass idag och då sitter man inte på något forum och nöjessurfar.
Finns nog en anledning varför alla bygger med rörram och inte en bit för mycket i sin konstruktion.
Sen att starta en tråd kl 11 och 2-3h senare kommentera om att det var lågt intresse var väl lite väl hastigt? Har själv jobbat 12h pass idag och då sitter man inte på något forum och nöjessurfar.
Som terrängbilsåkare måste jag säga kul projekt!! men tyvärr säga aja baja på ditt burbygge. En så pass vital säkerhetsdetalj tycker inte jag man ska fuska med. Förstår att du vill komma undan billigt men några längder rör som böjs till i en riktig rörböjare som drar röret runt en dysa och inte stukar det med en domkraft kostar inte så mycket. Vid en rullning kommer dina svetsskarvar att få ta STOR belastning då de blir som brytpunkter.
http://web.sbf.se/regler/up/12/ORT_Tekniska-2016.pdf
Sida 6
Här finns lite att läsa på om regler för burar till Biltrial, nu behöver du kanske inte följa dessa till punkt och pricka för ett hobbybygge som detta men i grova drag så står det hur en sund bur bör byggas och vart man kan/bör skarva och inte.
Se gärna detta som ett vänligt/omtänksamt inlägg och inte gnäll då syftet är att jag inte vill att du ska sitta fast i en kollapsad rörhög vid en rullning.
http://web.sbf.se/regler/up/12/ORT_Tekniska-2016.pdf
Sida 6
Här finns lite att läsa på om regler för burar till Biltrial, nu behöver du kanske inte följa dessa till punkt och pricka för ett hobbybygge som detta men i grova drag så står det hur en sund bur bör byggas och vart man kan/bör skarva och inte.
Se gärna detta som ett vänligt/omtänksamt inlägg och inte gnäll då syftet är att jag inte vill att du ska sitta fast i en kollapsad rörhög vid en rullning.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Kära och oavsett tid på morgonen!
Vad vill du ha respons på? Tvättmaskinen eller dina fynd! Vad är syftet, målet och resurserna?
Vad vill du ha respons på? Tvättmaskinen eller dina fynd! Vad är syftet, målet och resurserna?
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 7 juni 2016, 17:23:03, redigerad totalt 1 gång.
Man kan om man vill... På slutet av 80-talet jobbade jag på ett bilprojekt (hemmabygge) med två motorer för fyrhjulsdrift, med individuell kontroll av drivlinerna; dubbla uppsättningar med ratt och pedaler för fyrhjulsstyrning.ochkl0620 skrev:...kan ju inte ha styrning bak lixom

Tyvärr tog tiden och svetskursen slut innan jag blev helt färdig med projektet och ramen blev nog kapat upp till skrot IOM att jag fick jobb på annan kant av världen och aldrig fick tagit den med mig.
I dag finns det andra och bättre drivlinor man kan använda; t.ex. etpar PRV6-24V, 2x150KW, vore inte helt fel om man skulle bygga ett nytt sånt här fordon.

BTW, fortsätt gärna att uppdatera tråden med ny info och bilder, det är spännande att följa det här projektet!
-Sparky-
Totalt enig med Stefan. Det löner sig att göra det rätt, då lever man längre. Motsatsen är liksom inte supporterad...StefanR skrev:Se gärna detta som ett vänligt/omtänksamt inlägg och inte gnäll då syftet är att jag inte vill att du ska sitta fast i en kollapsad rörhög vid en rullning.
-Sparky-
- ochkl0620
- Kontakt:
Tjo! Har hänt lite i dagarna 
Den blir som sagt tung, att den kommer gå att leka med tvekar jag dock inte på.
Jo. som du säger StefanR, så vet jag att buren inte är OK men tanken är inte idiotkörning till en början och blir projektet som jag vill så kommer jag absolut uppgradera med ordentlig bur
Sen är buren långt ifrån klar som det är nu, ska till en hel del stag och förstärkningar i den
Men tackar för länken! Önskar mig SFROs nya bygghandbok 
Har ingen ritning .öht, bygger helt efter eget huvud vilket innebär modifieringar mest hela tiden
Den kommer nog aldrig bli riktigt klar
Framförallt kommer jag nog bygga om hjulupphängningen framöver
Det som gjorts nu är att jag har byggt en del av golvet, alla 4 hjul inkl fjädring är klart
Även förlängt med balkar under motorn som stabiliserar bakpartiet
Den har till och med vart ute ur garaget en sväng
Passade på att röja undan innan den fick komma in igen
Snart ska jag ner och förlänga vänster drivaxel 

Den blir som sagt tung, att den kommer gå att leka med tvekar jag dock inte på.
Jo. som du säger StefanR, så vet jag att buren inte är OK men tanken är inte idiotkörning till en början och blir projektet som jag vill så kommer jag absolut uppgradera med ordentlig bur

Har ingen ritning .öht, bygger helt efter eget huvud vilket innebär modifieringar mest hela tiden

Det som gjorts nu är att jag har byggt en del av golvet, alla 4 hjul inkl fjädring är klart

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Bra övning och förväntansfulla passagerare driver väl det hela framåt!
- ochkl0620
- Kontakt:
Absolut! Man lär sig en hel del
Jodå! Grabben är mycket förtjust.

Jodå! Grabben är mycket förtjust.
- FormerMazda
Drömmer också om att bygga en sandloppa nångång. Men jag drömmer också om lååång fjädringsväg och väl avvägd fjädring för att kunna hoppa sådär tufft som de stora pojkarna. Typ såhär: https://www.youtube.com/watch?v=Ho0v1vw7wTY
Så som vanligt så kommer en dröm, med mål som är så höga att jag knappt orkar börja.
Men det är kul att se nån som "bara tar tag i det"!
Stämmer dock in i kören med de andra, att kunna stanna och välta utan skador är bra. I all välmening.
Så som vanligt så kommer en dröm, med mål som är så höga att jag knappt orkar börja.

Men det är kul att se nån som "bara tar tag i det"!
Stämmer dock in i kören med de andra, att kunna stanna och välta utan skador är bra. I all välmening.

- ochkl0620
- Kontakt:
Okej.... Jag får helt enkelt välta ner bygget för nipan när den är klar och testa hållfastheten 

Vinkeln där A-ramen möter taket blir extremt utsatt om du rullar med den. Den behöver stagas upp i två riktningar. En sträva ner mot "sidoramen" och ett kryss i taket.
Ser ut att bli en kul leksak annars. Jag och en kompis byggde en crosskart när vi gick i gymnasiet. En 250 cc crossmotor drev den framåt. Stel bakaxel så det var lätt att sladda/drifta med den.
Ser ut att bli en kul leksak annars. Jag och en kompis byggde en crosskart när vi gick i gymnasiet. En 250 cc crossmotor drev den framåt. Stel bakaxel så det var lätt att sladda/drifta med den.

- ochkl0620
- Kontakt:
Jo, skrev det tidigare, är inte allt klar med buren. Nu har jag dessutom moddat lite, gillade inte de långa rören fram, tror jag testat ett 10-tal olika lösningar nu, vad tycks? Ja, det ser förjävligt ut men rören är bara slarvigt upphängda med typ en svetspunkt.
EDIT: Jo det kommer bli kryss i taket. Jävla fräsig kart
Sådan har jag också tänkt bygga någon gång 
EDIT: Jo det kommer bli kryss i taket. Jävla fräsig kart

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Sök gärna på rörramchassi, häng dit axlarna och peta in motorn! Sök annars på Ariel Nomad!
- ochkl0620
- Kontakt:
Tack Lasp 
Pysslar i vart fall vidare på holken
Ändrat lite på A-ramen nu, vart mycket bättre enligt mig

Pysslar i vart fall vidare på holken

Ändrat lite på A-ramen nu, vart mycket bättre enligt mig

- ochkl0620
- Kontakt:
Fronten börjar ta form