Problem med Fråga inom ellära
Re: Problem med Fråga inom ellära
En liten anmärkning på frågan: Rimligtvis blir det även ett icke försumbart spänningsfall i returledaren även om den utgörs av chassiet?
Re: Problem med Fråga inom ellära
Ja men det är en skoluppgift, de är ju oftast förenklade och tanken är att man ska tillämpa kunskap som man nyss har läst.
Ofta kan det finnas en enklare lösning till en skoluppgift men den lösningen bygger inte på det som uppgiften är tänkt att kolla att man kan.
När mina ungar bett mig om läxhjälp har mitt första steg alltid vara att kolla vilket kapitel i boken de nyss läst, för att förstå vad tanken är att uppgiften ska kolla.
Exempelvis kan en uppgift handla om en faktafråga, men uppgiften är inte i nåt naturvetenskapligt ämne utan i Svenska. Då är det inte att skriva rätt fakta som är det viktiga utan att visa att man kan förstå texten och formulera sig korrekt.
Ofta kan det finnas en enklare lösning till en skoluppgift men den lösningen bygger inte på det som uppgiften är tänkt att kolla att man kan.
När mina ungar bett mig om läxhjälp har mitt första steg alltid vara att kolla vilket kapitel i boken de nyss läst, för att förstå vad tanken är att uppgiften ska kolla.
Exempelvis kan en uppgift handla om en faktafråga, men uppgiften är inte i nåt naturvetenskapligt ämne utan i Svenska. Då är det inte att skriva rätt fakta som är det viktiga utan att visa att man kan förstå texten och formulera sig korrekt.
Re: Problem med Fråga inom ellära
Nerre: jo jag fattar ju det. Men det är alltid svårt att dra gränsen mellan verklighet och uppgift.
-
- Inlägg: 1409
- Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
- Ort: Lapplandet
Re: Problem med Fråga inom ellära
Troligen för att frågan är väldigt konstigt skriven.tecno skrev:Varför i hela friden skall de flesta trådarna spåra ut och bli OT så in i he-e?
Svaret på "Vilken är den lägsta batterispänningen som får bilen att starta?" är att det går inte att svara på. Okej att startmotorn får sina 5.5V. Det finns kanske andra system i bilen som behöver en högre spänning. För lite information.
Men om vi antar att frågan istället var vilken batterispänning som krävs för att startmotorn ska få 5.5V under drift så går den inte heller att svara på då vi inte vet vilken ström startmotorn drar.
Det står att startmotorn kan dra 600A en kall vinterdag. Jaha? Om kopparn har en resistivitet på 0.018 är det inte kallt. För lite information.
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4750
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Problem med Fråga inom ellära
Det är en fullständigt imaginär bil. Finns inget som kräver att det ena eller andra också måste gälla
för denna påhittade bil. Att blanda in andra prylar i denna fråga är på gränsen till .... ja vet inte vad....
Swech
för denna påhittade bil. Att blanda in andra prylar i denna fråga är på gränsen till .... ja vet inte vad....
Swech
Re: Problem med Fråga inom ellära
Att tråden spårar ur beror ju på att nån vill slippa göra sin skoluppgift själv...
Varför fungerar inte insprutsystem under 9V? Dåligt...
Men hur som helst så går det att starta en bil med nästan helt urladdat batteri. Enda kravet är att batteriet orkar starta generatorn, sen är det bara att bogsera igång bilen. Om det är automatlåda så tar växellådan rejält mycket stryk och bogseringen kan endast lagligt ske på inhägnat område eftersom automatlådor brukar kräva så hög hastighet för att bogseras igång att man överskrider laglig hastighetsgräns för bogsering.
Min farsa har berättat att på 60-talet hade han nån gammal 6V-bil och för att få den att garanterat starta på vintern så hade han ordnat en omkopplare så att det gick att seriekoppla in ett 4,5V ficklampsbatteri till tändningen just vid start. Det gick åt en del sådana batterier men bilen startade i princip så länge startmotorn över huvud taget orkade dra runt motorn
Jag har en bil som är bland de sista årgångarna som gjordes med förgasare (första halvan av 80-talet). Den har dels elektronisk tändning som antagligen håller lite koll på effekten hos gnistan men den har också i normalfallet ett seriemotstånd till tändspolens plusmatning och en hjälpkontakt på startreläet i startmotorn kopplar förbi det motståndet. Med ett riktigt bra batteri så blir det alltså till och med mer tändeffekt när startmotorn går. Jag har råkat ut för just detta en gång, bilen startade men dog så fort startmotorn släpptes. Orsaken var helt utslitna tänddelar och nödlösningen var att själv koppla förbi seriemotståndet för att kunna köra till macken för att köpa nya tänddelar

Varför fungerar inte insprutsystem under 9V? Dåligt...
Men hur som helst så går det att starta en bil med nästan helt urladdat batteri. Enda kravet är att batteriet orkar starta generatorn, sen är det bara att bogsera igång bilen. Om det är automatlåda så tar växellådan rejält mycket stryk och bogseringen kan endast lagligt ske på inhägnat område eftersom automatlådor brukar kräva så hög hastighet för att bogseras igång att man överskrider laglig hastighetsgräns för bogsering.

Min farsa har berättat att på 60-talet hade han nån gammal 6V-bil och för att få den att garanterat starta på vintern så hade han ordnat en omkopplare så att det gick att seriekoppla in ett 4,5V ficklampsbatteri till tändningen just vid start. Det gick åt en del sådana batterier men bilen startade i princip så länge startmotorn över huvud taget orkade dra runt motorn

Jag har en bil som är bland de sista årgångarna som gjordes med förgasare (första halvan av 80-talet). Den har dels elektronisk tändning som antagligen håller lite koll på effekten hos gnistan men den har också i normalfallet ett seriemotstånd till tändspolens plusmatning och en hjälpkontakt på startreläet i startmotorn kopplar förbi det motståndet. Med ett riktigt bra batteri så blir det alltså till och med mer tändeffekt när startmotorn går. Jag har råkat ut för just detta en gång, bilen startade men dog så fort startmotorn släpptes. Orsaken var helt utslitna tänddelar och nödlösningen var att själv koppla förbi seriemotståndet för att kunna köra till macken för att köpa nya tänddelar

Re: Problem med Fråga inom ellära
I det här fallet var det ju tydligen ett räknefel i facit. Det var ingen som ville slippa göra uppgiften, TS hade gjort uppgiften men eftersom det var fel i facit stämde inte svaret.
Från första inlägget i tråden:
Från första inlägget i tråden:
Enligt facit ska detta bli: R= 1,28 milliohm. U= 6,26 V
Någon som kan visa hur jag ska räkna ut det då jag t.ex får R= 1,26 milliohm (0,018x3,5/50)
Re: Problem med Fråga inom ellära
Borde det inte bli 1,3*10^-3 Ohm eftersom att vi bara har två värdesiffror?
Re: Problem med Fråga inom ellära
Tittar på antalet värdesiffror gör man ju inte förrän med slutresultatet, men resistansen är ju ett mellanresultat och där ska man ha med så många värdesiffror som möjligt.