3D-skrivare av Delta-typ med 2020 V-slot
Re: 3D-skrivare av Delta-typ med 2020 V-slot
Det där med nätagget verkar standard, precis så dök mitt nätagg upp.. Hoppas allt funkar ändå, ballt projekt! 

-
Det är ju ett jäkla otyg att packa grejer så dåligt! Jag fick dock svar från säljaren som erbjöd sig att återbetala del av summan om nätagget är funktionellt. Han sa inte vad som skulle hända om det var trasigt....
Har inte hunnit testa det än, men idag fick jag mina microHDMI -> DVI så att jag kan koppla in skärm och sparka igång BBB+Replicape-kombon.
Igår kom även kolfiberstavar, och kullederna har jag ju sedan innan, så även bygge av diagonaler kan påbörjas när lim och multiverktyg införskaffats.
Är det någon som tidigare byggt delta som vet om tröööööga kulleder kan vara ett problem? Får kanske fråga i Delta-tråden..

Har inte hunnit testa det än, men idag fick jag mina microHDMI -> DVI så att jag kan koppla in skärm och sparka igång BBB+Replicape-kombon.
Igår kom även kolfiberstavar, och kullederna har jag ju sedan innan, så även bygge av diagonaler kan påbörjas när lim och multiverktyg införskaffats.
Är det någon som tidigare byggt delta som vet om tröööööga kulleder kan vara ett problem? Får kanske fråga i Delta-tråden..
Nu verkar du redan vara klar med fräsningen av axlarna, men jag postar ett tips ändå för andra läsare. När jag byggde min 3D-printer hade jag bara tillgång till relativt enkla handverktyg, så jag filade mina motoraxlar. För att skydda lager och motor från metallspån tätade jag med häftmassa runt axeln, fungerade kanon!h.soderholtz skrev:Tack för tipset om avskärmning, ska se om vi kan plasta in motorerna.
Vad gäller infästning så provade vi att fästa en 5mm borr i skruvstädet, och det gick bra att få fast den stadigt. Tror du det skulle vara svårare med en motoraxel?
Jag vet ju inte hur mjukt axelstålet är, det är väl isf. risken för att skada axeln jag är mer rädd för....
Tips mottages såklart tacksamt.
-
Hej Elektronikforumet!
Det har hänt mycket sedan senaste uppdateringen, men eftersom jag alltid bygger på sena kvällar blir tyvärr dokumentationen lidande, men här kommer en uppdatering:
Jag har fått hem allt (utom det jag glömt beställa...) och även hittat hjälp med utskrift av plastdelar genom en kollega som satt mig i kontakt med en person i närheten som har en 3D-skrivare.
Det tog tre veckor att få hem aluprofilerna från portugisiska Rat Rig, som dyrt och heligt intygade att de skeppat paketet den 8 april. När jag till slut fick tracking ID samma dag som det kom fram kunde jag se att de inte skickat dem förrän 2 veckor senare. Tråkigt att bli förd bakom ljuset, men när de väl kom fram var profilerna släta, välkapade och ordentligt packade.
Tanken var att hela skrivaren skulle gå i svart, men min leverantör av delar hade vit ABS hemma så det fick bli vitt.
Tycker själv att det faktiskt blev rätt snyggt. Jag har provmonterat ramen, och alla delarna passar tight och bra runt profilerna.
Även vagnarna är monterade Jag har fått igång styrsystemet och motordrivningen i att jag laddat Kamikaze på BBB + Replicape kombinationen. Efter väldigt smidig installation kan en bara ansluta på kamikaze.local för att börja pilla i konfigurationen av skrivaren. OctoPrint finns förinstallerat, och likaså SSH server.
Edit:Skrivfel
Det har hänt mycket sedan senaste uppdateringen, men eftersom jag alltid bygger på sena kvällar blir tyvärr dokumentationen lidande, men här kommer en uppdatering:
Jag har fått hem allt (utom det jag glömt beställa...) och även hittat hjälp med utskrift av plastdelar genom en kollega som satt mig i kontakt med en person i närheten som har en 3D-skrivare.
Det tog tre veckor att få hem aluprofilerna från portugisiska Rat Rig, som dyrt och heligt intygade att de skeppat paketet den 8 april. När jag till slut fick tracking ID samma dag som det kom fram kunde jag se att de inte skickat dem förrän 2 veckor senare. Tråkigt att bli förd bakom ljuset, men när de väl kom fram var profilerna släta, välkapade och ordentligt packade.
Tanken var att hela skrivaren skulle gå i svart, men min leverantör av delar hade vit ABS hemma så det fick bli vitt.
Tycker själv att det faktiskt blev rätt snyggt. Jag har provmonterat ramen, och alla delarna passar tight och bra runt profilerna.
Även vagnarna är monterade Jag har fått igång styrsystemet och motordrivningen i att jag laddat Kamikaze på BBB + Replicape kombinationen. Efter väldigt smidig installation kan en bara ansluta på kamikaze.local för att börja pilla i konfigurationen av skrivaren. OctoPrint finns förinstallerat, och likaså SSH server.
Edit:Skrivfel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av h.soderholtz 5 maj 2016, 08:47:35, redigerad totalt 2 gånger.
-
Igår fick jag även tid att ta mig ut i garaget och premiärkapa med dremel-kopian från Jula. Kapade 6st diagonaler och monterade kulleder med cyanoakrylatlim. Limmet var väldigt lättflytande så givetvis kom det lite var stans där det inte skulle, men på det hela gick det bra och armarna byggdes med hjälp av en jig bestående av en V-slot profil och lite M3-skruv och mutter.
Jag har även monterat motorer i varje hörn med mina hemgjorda dämpare av gammal musmatta. Det visade sig att de skruv jag tänkt använda var för långa, men iom. dämpningen så blev det perfekt att dra skruven o botten på motorns gängor för att få lagom tryck mot ramen.
Det var allt för den här gången!
//Henrik
Jag har även monterat motorer i varje hörn med mina hemgjorda dämpare av gammal musmatta. Det visade sig att de skruv jag tänkt använda var för långa, men iom. dämpningen så blev det perfekt att dra skruven o botten på motorns gängor för att få lagom tryck mot ramen.
Det var allt för den här gången!
//Henrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det tar sig, och när du fått igång den så kan du ju skriva ut svarta plastdelar om du vill, men vitt funkade bra.
Är rullhjulen alltså i plast? Fast det är klart, lättare att byta den än profilerna de rullar på.
Är rullhjulen alltså i plast? Fast det är klart, lättare att byta den än profilerna de rullar på.
-
Ja, hjulen är svarvade/frästa i någon plast eller komposit som kallas delrin. Den är väldigt hård, även om de ser ut som gummi. Zealotry kände till materialet, han kanske kan berätta mer. Jag har en del spares iaf om de skulle nötas ner.