Byggtråd, 3d skrivare, Prusa I3, modell billig (Kina).

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byggtråd, 3d skrivare, Prusa I3, modell billig (Kina).

Inlägg av tecno »

http://www.micro-swiss.com/#!3d-printing/c843

Kommer troligen att beställa härifrån för att ersätta 'original' till min Wanhao.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

tecno skrev:http://www.micro-swiss.com/#!3d-printing/c843

Kommer troligen att beställa härifrån för att ersätta 'original' till min Wanhao.
Tack, de verkar ha fina grejer där! lägger den länken till listan.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Har varit för trött senaste dagarna för att orka uppdatera, men det har ändå gått något framåt med maskinen.

Displayen är monterad, passade bra och just denna modellen hade bra montering. Har sett de där dessa kort monteras felaktigt eller med för få skruvar, och tryckning på knappen får hela kretskortet att böjas, men så är inte fallet här. Stadigt och fint.
2016-03-22 19.56.05.jpg
Nästan all mekanik har monterats. Har idag kvar, förutom all justering, kvar montering av drivremmar, montering av värmeplatta samt dragning av el.
Jag hoppas på att all mekanik är färdig ikväll och att resterande el (+ firmware ..... ) är färdigt under påsken.
2016-03-23 15.23.45.jpg
Bifogar även ett kort på styrkortet:
2016-03-22 19.55.53.jpg
Det är lite svårt att se på bilden ovan så jag får förklara. det röda kortet ni ser är ramps-kortet. Det är till detta som motorer, sensorer samt matningen till värmemodulerna kopplas. På detta sitter 4 st (finns plats för 5) stepper motor drivers.Det är de små korten med en kylfläns på. Och under detta stora röda kort, så sitter en arduino mega 2560.
Detta var egentligen den stora anledningen till varför jag valde just denna skrivaren. Jag gillar detta modultänket där styrkortet är 1 modul, sedan skölden och sedan drivers. Skulle oturen vara framme, och, låt säga en kortis, och en driver brinner upp, så kanske turen kan vara framme och det bara är att byta just det lilla kortet. Många av de skrivarna som finns ute har ett stort kort med arduino+ramps+drivers är fast monterade. Händer något får hela kortet bytas.

Problem som jag stött på:
* X-axeln. Dessa plastdetaljer som finns till höger och vänster om axlarna, som fäster mot Z axlarna & Z-gängstång. Dessa var av urusel kvalite. (Har poängterat det tidigare). De är printade från fabrik, och kräver mycket jobb för att få dem att funka.
T.ex. skulle muttrar monteras i hål på insidan för att låsa Xaxlarna. Dessa hål, var inte av 6-kants form. utan så deformerade att jag inte fick i någon mutter. Dock hade jag sådan tur att då jag borrade upp för axlarna så blev det någåt för tajt, och dessa låsmuttrar behövs ej.

* Z-gängstång. Dessa var för korta och når inte hela vägen upp till det övre stödet. De slutar i luften. har sett videos på att ge dem stöd där uppe (De brukar printa ut en bussning) ger bättre utskrifter. Jag löser detta i dagsläget med att ta en bred tejp och tejpa fast ett sugrör på axeln, så att den får något stöd.

* Linjärlagrena är riktigt dåliga. De har fått mycket smörj, och fugerar okay, men.. Axlarna är av fel typ (ej härdade, ej med någon ytbehandlning) och lagrena är för stora samt dålig kvalite. Tror maskinen kommer låta mycket p.g.a. missljudet i lagrena. Men min känsla säger att de kommer hålla tillräkligt länge, för att hinna fixa nya grejer senare. De värsta har gått bort sedan jag gav dem lite kärlek.

I övrigt känns maskinen fortfarande stabil och fin. Trodde, framförallt X&Z skulle vara instabila, men den känns väldigt bra.

Beställt filament. Och var tyvärr något sen med det så jag får inte det förän efter helgen :/
För husefridens skull så fick ungarna bestämma färg. På något sätt så förlorar man rätten till sina egna önskningar när ungar kommer till...

Så, jag jobbar vidare, och förhoppningsvis så skall första testbiten kunna produceras snart. Den kommer jag printa ut efter att jag gjort den allra nödvändigaste justeringen (z-kalibrering) Annars så vill jag se vad den levererar nästan out of the box.
Efter det kommer jag att göra små justeringar, och redovisa utvärdering här på sajten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Tycker att det är en konstruktionsmiss att ha fjädrande motorkopplingar för Z.
Även rotorn i stegmotorer fjädrar inåt. Detta ger varierande layerhöjd vid ökad friktion & utskriftsvikt.
Ett kullager+mutter i toppen av gängstången kan avhjälpa detta.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Eli skrev:Tycker att det är en konstruktionsmiss att ha fjädrande motorkopplingar för Z.
Även rotorn i stegmotorer fjädrar inåt. Detta ger varierande layerhöjd vid ökad friktion & utskriftsvikt.
Ett kullager+mutter i toppen av gängstången kan avhjälpa detta.
Jag håller absolut med! I min lista med upgrades så finns en post med nytt fäste för Z-gängstång, samt stöd där upp, och, kanske som du säger att det är bättre att gängstången hänger än att den stödjer underifrån. Man blir också av med en eventuell krökning som sker, framförall då Z befinner sig i högsta läge. Gängstången är väldigt smal..
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Även fast det var några dagar sedan jag rapporterade så har arbetet gått framåt.
Allt är nu monterat, och jag har hunnit provköra 2 st bitar (g-kodsfiler medföljde). Innan jag rapporterar om resultatet, så vill jag försöka minnas problem som dykt upp.
* ......

Faktist inga större problem vad jag kan minnas.
Tidigare har jag rapporterat om ett stöd som skall monteras under själv huvudramen. Då gängstången liksom ligger i en skåra. Nu verkar det som att det stora problemet med det inte är själva skåran, utan att ramen är så tung att gängstången sviktar, och påverkar Z. Så ett stöd får tillverkas här.

Det finns ingen justeringsskruv för Z-led. nya fästen för Z&Y får jag med tiden tillverka.

Lite dåligt dokumenterat kring hur saker skall kopplas, t.ex. endswitch. Man får lägga lite tankekraft.
Jag kopplade mina fel, och fick således ändra en bool i konfigfilen till repeteir. Dessutom så gick mina motorer åt fel håll. Antingen vänder man kontakten, eller så inverterar man en bool i konfigfilen. Jag valde det senare då jag vill ha alla sladdar med färgmärkningen åt samma håll. (Även om dessa kanske inte stämmer)

Första gången att kalibrera XYZ (framförallt Z!!!!!!!) är bökigt. Men man lär sig.

LÄngst tid av allt var att justera alla kablar. Jag vill ha dem alla i rätt längd och i kabelstrumpor, så det var mycket lödande.

Nååå. Resultatet.
Kan bara säga WOW! Hade aldrig vågat tro att jag skulle få en första utskrift som faktist blev något. Inte nog med att det blev något. Den blev betydligt bättre än många många som jag sett på bland annat youtube.
2016-03-29 20.46.58.jpeg

Jag har några problem som jag måste ta hand om.
* På testbiten ser man att hörnen har rest sig något något.
* Extrudern hackar till då den kör i högre hastighet Vet inte om det är motorn som "kuggar över" eller om det är själva matningskugget. Vilket gör att ytan ovanpå blir dålig. (Det är endast sista lagret som strular.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

väldigt intressant tråd, man blir ju sugen på att köpa för det priset, om än lite små "kinesproblem" :)
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Ja 2000 sek (fick moms-faktura :) ) är ingenting för detta.
Räkna på antalet apparatlådor som behöver köpas under ett par år så är den lätt avbetald :D

Jag skall försöka ta mig tid (har varit mycket med barn, sambo och jobb) att summera alla de små problem som jag hittat och sedan beta av dem en och en för att hitta lösning på dem.

Vi har en makerbot på jobbet. Mitt mål är att denna skall bli bättre. =)

Iofs så är min testbit redan bättre än de bitarna jag sett ifrån makerboten.
bleb

Inlägg av bleb »

Grattis! Ser bättre ut än mitt första garnnystan...
Jag har en "samma-samma" (mindre variationer...),
men jag valde en bowden-remote extruder för att få ner vikten (rörelseenergin) på x-axeln.
Hur funkar det med extruder på x-axeln?
anledningen jag undrar är om jag skall börja exprimentera med andra filament än ABS och PLA och sätta dit en extra extruder/hotend på vagnen men är lite osäker på hur/om det svajjar (vilket min har tendenser till).
eller om jag helt enkelt skall köpa en skrivare till.

// Bleb
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Tackar.

Jag har några problem med min maskin, som jag då tror att extruder + motor har lite skyldighet till.
Jag har lite problem med att utskriften kan förflytta sig i just X-led. Kan inte höra att motorn "kuggar" över, men helt plötsligt så befinner den sig något förskjutet och förstör allt.
Jag sänkte "jerk" & "acc" till hälften av vad som vad angivet i den konfigurationsfil som medföljde men har tyvärr bara kört 1 utskrift sedan dess, och då fungerade det bra. Men behöver nog fler utskrifter för att säga om det löste problemet eller ej.

Så, jo det blir en större massa att dra runt, och motorerna är verkligen inte i största laget. Men samtidigt så tänker jag att eftersom det är 1.75mm filament jag använder, så kan risken finnas att den sviktar (böjer sig) om jag sätter matningen vid sidan och leder genom ett rör vilket då kan göra att utryckningen av plast svarar sämre än om den sitter i direkt anslutning.

Skall jag vara ärlig så vet jag inte vad jag skulle föredra, men det lutar åt att jag faktist är nöjd med att ha den på extrudern även om det kommer ge mer kalibrering och iaf något försämrad hastighet.

När det kommer till svaj, så måste jag säga att detta chassi är väldigt stabilt. Jag gillar konstruktionen. Jag måste dock säga att jag har inte pressat maskinen ännu genom att höja hastighet/acc och det är väll först då man ser om det verkligen är en stabil konstruktion. Den som lever får se :D
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Kolla lagren i spännrullen. I min Geeetech Kina maskin höll de ca 5 timmar. Min tappade dock flera cm under några utskrifter innan jag hittade felet. Ena lagret ramlade bokstavligen isär när jag drog ut skruven.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Tack för tipset! Skall kolla detta när jag kommer hem.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Lagret i spännrullen är okay.

Ang. Extruder-problemet. När jag plockade isär extrudern, så visade det sig att skruvarna som höll det tandade hjulet som fäster mot filamentet ej satt fast monterat. Ifall de skruvat ut sig, eller mer troligt vis att jag lämnade dem lösa för att finjustera senare, vet jag inte. Troligtvis det senare :D

Så Det problemet verker ej vara ett problem längre. Då återstår oförklarlga förflyttningar i X-led.
Kan dessa bero på att kugghjulet till filamentet fastnat och att den motorn tillfällitgt drog allderless för mycket ström.. Svårt att veta. Men framtiden får utvisa ifall detta problem också kan löst sig iom att extruderproblemet är fixat.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

En stegmotor drar inte mer ström om den fastnar. Drivern bestämmer strömmen.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det kan vara bra att kolla att inte kugghjulen har "problem med en tand". Att det finns plastskräp kvar så att säga.

Sen kan det vara så att strömmen är för låg när man höjer hastigheten. Jag får bara snygga utskrifter när jag skriver ut långsamt men å andra sidan har jag tid att vänta.
Skriv svar