1,5mm2 låter som lyx. Med 9,6W och 12V så har du 0,8A i ström normalt anser man att 1,5mm2 kan hantera 10A så även 0,25mm2 skulle räcka gott och väl. Nu får du ju lite spänningsfall i kabeln men, men.
Fråga vad för sorts spänningskälla hade du tänkt dig? Eller snarare hur pass stabil är den?
För vid +20% mera spänning så blir strömmen inte 20mA längre utan 40mA (12*1,20-3*3,2)/120=0,04...
Eller -20% så kommer det inte att lysa särskilt mycket längre alls i teorin 0mA men VF varierar med IF så det kommer att lysa men svagt.
Bygga egen "LED-ring" med SMD-leds?
-
Re: Bygga egen "LED-ring" med SMD-leds?
Hm... om denna led-ringen sitter i spännfästet, kommer du inte att knäcka kortet då om du spänner åt? Eller vad är det jag har missat i konstruktionen?
Japp, är tänkt så i alla fallÄr det en dammsko du har längst ner på z-axeln?

limpan4all: Här är agget infot på agget ska driva:
Nominell effekt 12W. Endast 0,2 watt effektförbrukning i standby-läge.
Modulär enhet för skenmontering enligt DIN-EN 60715 TH35.
1 modul = 18mm bredd, 58mm djup.
Vid belastningar över 50% av den nominella effekten och om närliggande spänningsaggre
gat belastas högre än 12W, alternativt om enheten monteras intill en dimmerstyrning,
skall ett monteringsavstånd på 1/2 modul (Distansplatta DS12) användas.
Ingångsspänning 230V (-20% till +10%).
Verkningsgrad 12V DC 83%.
Stabiliserad utgångsspänning ±1%, lågt rippel.
Kortslutningskydd.
matsadona: Det kommer inte vara ett problem. Det är ca 0.5mm "glapp" i urfräsnigen mot PCBn. Sen är cylindern runt spindeln 80mm och jag kommer göra hålet typ 80.2mm eller något. Kommer att förändra radien så lite att det knappt är märkbart när den "spänns" så att säga.
Kabeldiameter blir nog en enkvadratare från en signalkabel. Men det är bra att veta att man är på den säkra sidan.
Välj nätagg och kabeltyp samt kabellängd innan motstånden väljs. Nätaggets utspänning vid önskad ström räknar du som inspänning till kretsen, när du räknat ut motståndsvärde så drar du ifrån kablarnas eget motstånd för att få det värde du verkligen ska ha. Sen får du avrunda till närmaste motståndsvärde som går att köpa och ifall du avrundat nedåt så får du räkna åt andra hållet för att se hur mycket effekt det blir i lysdioderna så att du inte överbelastar dem. Eller så räknar du från början på max effekt och avrundar uppåt så slipper du dubbelkolla detta.
Ok, har räknat lite till. 12V utspänning med +-1%
Så jag bör ha ett motstånd på ca 108.5 ohm. Om jag avrundar det uppåt för att vara på den säkra sidan så blir det ett 120 ohms motstånd. Finns 92, 120 ohm som är närmast. Då bör jag vara säker?
Så jag bör ha ett motstånd på ca 108.5 ohm. Om jag avrundar det uppåt för att vara på den säkra sidan så blir det ett 120 ohms motstånd. Finns 92, 120 ohm som är närmast. Då bör jag vara säker?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.