Radar-avkänning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

fatpo83 skrev: Som i Taxi filmen. Man trycker på en knapp och vips kommer en ny plåt. De kan ta bild på din bil+plåt men någon matching kommer de inte att hitta => du är grön!
Den här tråden spårar ur allt mer så jag tar väl sista steget och föreslår att den som vill ha en dylik uppfinning kan kontakta Q för hjälp.:badgrin::badgrin::badgrin:
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

8)
Eddi

Inlägg av Eddi »

Är det inte lättast att skruva bort registerplåten? I Finland behöver man i allafall bara ha en plåt, vet inte hur det är i Sverige.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Utan att veta skulle jag gissa på att man behöver två, men att installera en liten motor som flippar plåten mha en knapp kan inte vara så svårt att installera väl?

Missär dock om de hittar den på besiktningen :p
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

Finns en litet enkel bygge av en radarvarnare med en OP LM 1458
och en liten kondensator med lagom längd på benen används som antenn

/ Minus
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Finns en del byggbeskrivningar runtom på nätet, "den som söker skall finna"....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur bär man sig åt för att sedan testa bygget? Det är ju som sagt inte varje kameraskåp som är i drift.... Passerar man en "kamera" och radar-varnaren inte reagerar, så är det ju svårt att veta om det berodde på att skåpet var tomt, eller om radar-varnaren inte fungerar...
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

Finns en del skyltar som visar ens hastighet när man kör förbi något vägbygge eller ett ställe som visat sig vara olycksdrabbat

borde ju gå att testa sitt bygge där om man inte har tillgång till signalgenerator i Ghz klassen eller en radarpistol

/ Minus
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Eddi skrev:Är det inte lättast att skruva bort registerplåten? I Finland behöver man i allafall bara ha en plåt, vet inte hur det är i Sverige.
Var har du läst det? Vad jag vet behöver bilar ha två skyltar, en där framme och en där bak.
Skall kolla om jag orkar på Finlex om det är så, bevisa gärna motsatsen med Finlex, eller någon annan pålitlig källa.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

I Sverige måste du använda de två av VV leverarade skyltarna en fram och en bak, dessa ska vara klart synliga. Även om du har "tappat" skylten så blir det böter om polisen ser det.

Tro mig, har precis haft en lång mailutväxling föratt konstatera att man inte får lackera in plåten i fronten.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Det finns reflexfilm att köpa.
Denna kan köpas i alla möjliga färger vit,röd,gul,blå eller grön.
Alla ser likadana ut när dom blir belysta.

Det intressanta är att denna reflexfilm även finns i svart.
Regskyltens vita bakgrund är ju en reflex , med lite svart reflexfilm på symbolerna kommer skylten att se normal ut för ögat men helt vit för en kamera som använder blixt.

En nackdel kan vara att skylten även blir vit när du möter polisen men en avvägd mängd reflexfilm kan man få regskylten oläsbar vid fotografering med blixt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eller vad sägs om detta: www.plankatullen.nu

:)
jeja2000
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

Det finns något företag omkring alingsås som säljer något ni letar efter, det är en grej man installerar i bilen som håller koll på vart skåpen står! Troligen med hjälp av gps och karta!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det är relativt lätt att detektera mikrovågsstrålning, jag kommer ihåg att jag gjorde en labb i skolan på det för många år sedan. Det enda du behöver är en 1N34 diod och en hornantenn. Den detekterade signalen förstärker du med en opamp. Jag vet dock inte vilket band kameraskåpen ligger på men det är antingen 10GHZ eller 24GHz.
Malm

Inlägg av Malm »

JimmyAndersson skrev:Ett tips:
Det går att göra en scanner som letar rätt på frekvenserna som används av kamerorna. Problemet är bara att polisen använder scanners för att leta efter "din" scanner. Jag vet inte hur vanligt det är i Sverige, men i andra länder är det så gott som standard att polisen gör så.
:?: Hur skulle det gå till?
Skriv svar