Ytterligare en Storebro Combi Mill

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Re: Ytterligare en Storebro Combi Mill

Inlägg av ViktorSigg »

Trevligt med en ordentlig fräs i mekanik-delen igen!

Jag har kämpat ett tag med min fräs och linuxCNC, men nu när det väl fungerar så är det en riktig fröjd att arbeta i (använder Inventor HSM som CAM, kör pro men kan rekomendera gratisverisionen eller fusion 360, samma cam kärna).

Oavsett så är mitt tips (baserat på erfarenhet) att beställa mesa kort i ett tidigt skede, innan man tröttnar på att försöka få igång ett gammalt styrsystem och tappar inspirationen. LinuxCNC är ganska lätt att få igång faktiskt bara man har hårdvaran färdigt hemma. 8)
persa

Inlägg av persa »

Så besvärligt behöver det inte vara att få igång ett äldre styrsystem. Men jag misstänker att det dom flesta tycker är besvärligast är att man med proffssystem ibland kommer till situationer där man blir tvungen att betala för tjänster för att lösa problem som p.g.a. okunnighet, dålig dokumentation eller tillverkarens val att inte dela information etc. inte kan lösas gratis. Men har man fått tag i maskinen näst in till gratis som jag ofta tror är fallet här på forumet så bör det finnas utrymme för att ta lite proffshjälp på plats vid ingångkörningen om det visar sig behövas. Det går inte att komma ifrån att ett styrsystem som en gång byggts på av maskinleverantören är bäst anpassat och intrimmat för maskinen ifråga

Sen är det ju en helt annan sak om man gärna själv vill göra något från grunden bara för att det är intressant och utvecklande. Men bättre tror jag inte att det blir så speciellt ofta
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Nja gratis vet jag inte, gav 45.000 för maskinen och den skulle fungera.

Men just nu ere väl lite "Jahapp en 5e sak som va trasig."
Och ja man trycker på knappar o inget svarar som det ska. Så har ingen möjlighet o ens jogga maskinen för o se om övriga saker fungerar . =)

Men jag har Mesa 6i25 + 7i77 kort ligger sedan tidigare. Har om de krisar även Granite devices Argon drivare och i absolut värsta fall 1.5kW servo motorer på 130mm ramar (går säkert o vålda dit med en svets). Så jag kan få de o fungera hur som helst, men e värt o ta typ 2 extra kollar på sinumerik systemet om man kan få de o fungera. Det är trots allt det maskinen gått med i flera år. Men Lasse på Storebro va en väldigt trevlig filur o konstaterade med att det e ngt som inte står rätt till när knappar inte går dit dom ska. =)
persa

Inlägg av persa »

Så du har köpt grisen i säcken med andra ord

Ta då dit Lasse eller någon annan som är duktig på Siemens. T.ex. NB-service i Västerås som är bäst i Sverige på äldre Siemensstyrningar. Men du kan inte räkna med en massa gratishjälp från dessa killar på telefon. Dom behöver ju också mat på bordet

Hur har du köpt maskinen ?. Auktionsfirma som friskriver sig från allt ansvar ?. Om inte kanske säljaren är villig att hjälpa till med t.ex. halva kostnaden för ett servicebesök
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Köpt privat av en firma som köpt den på Auktion. O jag tror väl att han visste den inte fungerade som den skulle så. Tror han va mer intresserad av o få igen sina pengar från auktion. ;)
Blir väl så att jag kapar ut siemens grejerna o kopplar in ett mesa kort istället. Känns som minst huvudvärk så länge motorerna o drivarna fungerar som de ska. (håller tummarna).

Bara o hitta en post processor till 810M/820M systemen va jue lite som kyss mig där solen inte skiner. De finns en generisk 810 som funkar för D o T versionerna men tydligen har folk problem med o få dom o fungera med M versionen. Och javisst ja kan säkert programmera enklare hålmönster o liknande med g-kod via dialog programmeringen, men e inte riktigt det jag har intresse av o göra med en CNC.. de kan jag göra på min manuella fräs så. =)
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Tråkigt att det inte funkar som det skall.

Vad säger säljaren?
Som den är nu är den väl bara värd sin skrotvikt..
Men du får väl fart på den snart får vi hoppas även om det är en uppförsbacke.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Säljaren har valt o sluta svara på sms o telefon nu, trots att jag aldrig sagt ngt om att vända på köpet.. för e inget jag skulle göra iaf. Visste jue lite att de va en chansning så. =)
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Vad fegt gjort av dom!
Du borde väl igentligen driva detta vidare, men man skall ju orka oxå.
Typ att dom får stå för en tekniker som kommer och fixar problemet.
Hade det varit en bilfirma hade man ju stått påsig.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Är ingen jättefara, det går jue o fixa - mest lite pyssel o lista ut vad som tar vägen vart. Och inte koppla ngt som tar eld. =)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tycker du ska ge Sinumeriken en chans innan du ger upp.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Enda problemet me det är väl varti fördelarna med o behålla Siemens systemet ligger isf?
T.ex bekosta delar för en ny MPG o lite annat.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om inte annat, för att se att servon och liknande fungerar.
Tråkigt att bygga om till LinuxCNC, och sedan bli tvungen att göra om alltsammans.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

För felsökning, borde man inte kunna, strömsätta eländet bara. Koppla ur sinumerik systemet. Och sedan byggla 5V till motor enable, o sen ge 1.5V från ett vanligt batteri bara på +/-10V signalen på drivarna.. de borde väl teoretiskt sett flytta på sig då om de funkar..??
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja så enkelt bör det vara om nu Enable är +5V. Vad är det för drivers? Kolla bara att bromsen på Z släpper dvs den ska vara spänningssatt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tecno, din maskin är ju ett lysande exempel på hur det kan gå om man inte vet statusen på servona.
Du är väl inne på 3:e försöket nu?
Skriv svar