Melker bygger nytt pysselrum
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: Melker bygger nytt pysselrum
Spännande projekt!
Men en sak jag reagerar på i sista inlägget, reglar du och isolerar mot en källarvägg?
Det är stor risk att detta leder till fuktskador i framtiden.
Men en sak jag reagerar på i sista inlägget, reglar du och isolerar mot en källarvägg?
Det är stor risk att detta leder till fuktskador i framtiden.
Ingen utav reglarna har kontakt med betongväggen, det är syllpapp under den "liggande regeln" och dom stående är utflyttade en liten bit just för att det inte skall ligga emot betongen, och det är också anledningen till att jag har spänt upp en duk för att isoleringen inte skall ha chans att säck och lägga sig mot väggen.
Så luftspalt finns, kanske inte syns så tydligt på bilden
Och upp på det så är det en innervägg.
Jag isolerar endast för ljudets skull, vill helst inte isolera i en källare just för att det är en fuktigare miljö, men jag vill å andra sidan inte bygga byns största trumma
Så luftspalt finns, kanske inte syns så tydligt på bilden

Och upp på det så är det en innervägg.
Jag isolerar endast för ljudets skull, vill helst inte isolera i en källare just för att det är en fuktigare miljö, men jag vill å andra sidan inte bygga byns största trumma

- 13th.Marine
- EF Sponsor
Glöm inte att ventilera luftspalten bara så blir det nog bra! 

Precis, luftrörelse är hemligheten men du verkar ha koll Melkutt 

Jo luftspalten är välventiletad, har faktist jobbat som snickare en tidigare del av livet, och renoverat mitt egna badrum, byggt matsal och div renoveringar hemma i min förra kåk så jag känner att jag har hygglig kläm på fukt, VVS, isolering och allt vad det kan innebära.
Men jag uppskattar att ni påtalar sånt som kan va fel eller lätt att missa
Har fått till en stund idag, så här kommer resultatet, börjar likna ett rum
Hinner jag med i morgon så skall jag börja foga och sätta upp en dörr!
Men jag uppskattar att ni påtalar sånt som kan va fel eller lätt att missa

Har fått till en stund idag, så här kommer resultatet, börjar likna ett rum

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har fått en del gjort idag med 
Fick upp en dörr idag, när jag reglade upp väggen så måttades dörrhålet till en standard 80 dörr (för er som inte vet så är det yttermåttet på karmen) men när jag har rotat runt i källaren så hittade jag en dörr som mer eller mindre passade!
Blir lite special snickeri i karmen för att få det snyggt men å andra sidan så sparades det in en tusing
Tyvärr så hade jag inte rätt gångjärn som skulle sitta i karmen så det fick bli en specialare och montera dem på väggen.
Jaja, kommer va hyllor på den väggen när det är dax ändå. Har även fogat och fått ett lager färg på väggarna.
Och ja, jag vet att det inte är tänkt sig att man skall måla direkt på plyfan men jag är inge "fan" av gips med allt vad spackel och slipande som det innebär, sen så tycker jag att gips känns så sterilt.
Snyggare med putsade stenväggar och trä
Tyvärr så fortsätter jag på temat med halvtaskiga mobilbilder.

Fick upp en dörr idag, när jag reglade upp väggen så måttades dörrhålet till en standard 80 dörr (för er som inte vet så är det yttermåttet på karmen) men när jag har rotat runt i källaren så hittade jag en dörr som mer eller mindre passade!
Blir lite special snickeri i karmen för att få det snyggt men å andra sidan så sparades det in en tusing

Tyvärr så hade jag inte rätt gångjärn som skulle sitta i karmen så det fick bli en specialare och montera dem på väggen.
Jaja, kommer va hyllor på den väggen när det är dax ändå. Har även fogat och fått ett lager färg på väggarna.
Och ja, jag vet att det inte är tänkt sig att man skall måla direkt på plyfan men jag är inge "fan" av gips med allt vad spackel och slipande som det innebär, sen så tycker jag att gips känns så sterilt.
Snyggare med putsade stenväggar och trä

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Helt ok att måla på plyfan, men räkna med att kvistarna kommer att lysa igenom oavsett hur många gånger du målar om du inte använt spärrfärg. Men i ett sådant utrymme så spelar det väl ingen större roll.
Trevligt projekt i alla fall!
Trevligt projekt i alla fall!

Har målat klart nu, så igår kvälls fick jag äntligen sätta upp mina paneler!!!
Bilderna med en taskig mobilkamera är inte rättvisa, lyser otroligt bra tycker jag, inte farligt blåaktigt och inte jobbigt starkt.
Skall ta bättre bilder med systemkameran någon dag, och även se om någon har en "luxmätare?" i min närhet.
Lite bilder då!
Tack Last och ensten!
Kan erkänna att jag har slarvat med spärrfärgen med vilja
Håller tummarna på att normcentralen som jag har beställt dyker upp idag!
Om inte så kommer det bli uppehåll med byggandet till nästa veck då vi skall till Fårö med husvagnen i morgon och till Ronehamn (vi har våran säsongs plats där) på fredag
Bilderna med en taskig mobilkamera är inte rättvisa, lyser otroligt bra tycker jag, inte farligt blåaktigt och inte jobbigt starkt.
Skall ta bättre bilder med systemkameran någon dag, och även se om någon har en "luxmätare?" i min närhet.
Lite bilder då!
Tack Last och ensten!
Kan erkänna att jag har slarvat med spärrfärgen med vilja

Håller tummarna på att normcentralen som jag har beställt dyker upp idag!
Om inte så kommer det bli uppehåll med byggandet till nästa veck då vi skall till Fårö med husvagnen i morgon och till Ronehamn (vi har våran säsongs plats där) på fredag
Varför skulle det bli mer spacklande och slipande med gips ? snarare tvärt om ?Melkutt skrev: Har även fogat och fått ett lager färg på väggarna.
Och ja, jag vet att det inte är tänkt sig att man skall måla direkt på plyfan men jag är inge "fan" av gips med allt vad spackel och slipande som det innebär,
Inget som hindrar att det är springor mellan skivorna med gips om man vill det, ungefär som mellan din plyfa

I mitt lilla garage var det ursprungligen "plankväggar", och förra ägaren satte upp spillbitar med gips i hela garaget, och lät det vara.. det gick åt ca 8Kg spackel innan jag hade spacklat bort de värsta springorna och kunde måla

Blir mindre spacklande och slipande om man inte spacklar alls
Jag har fogat med latexfog och sedan målat direkt på det, så jag har inte dolt skarvarna utan bara "förskönat" dom lite med latex.
Vilket roligt garage projekt, 8kg tar sin lilla tid att förbruka och slipa
Skall ge mig i kast och börja renovera mitt garage/verkstad i sommar om allt vill sig väl.
Existerar inte ens gips där idag, drömmen är att klä in allt med vit korrigerad plåt invändigt men jag är livrädd för kondens.
Är ännu lite kluven hur jag skall göra med de projektet

Jag har fogat med latexfog och sedan målat direkt på det, så jag har inte dolt skarvarna utan bara "förskönat" dom lite med latex.
Vilket roligt garage projekt, 8kg tar sin lilla tid att förbruka och slipa

Skall ge mig i kast och börja renovera mitt garage/verkstad i sommar om allt vill sig väl.
Existerar inte ens gips där idag, drömmen är att klä in allt med vit korrigerad plåt invändigt men jag är livrädd för kondens.
Är ännu lite kluven hur jag skall göra med de projektet

Blir bara en snabb uppdatering, epoxi e fint de

Ett snabbt inlägg. Igen...
Golvet e färdigmålat och har fått härda ifred i en vecka, normcentral är monterad, alla urtag kring blivande labb bänken är inkopplade, element upp skruvat.
Det närmar sig
Golvet e färdigmålat och har fått härda ifred i en vecka, normcentral är monterad, alla urtag kring blivande labb bänken är inkopplade, element upp skruvat.
Det närmar sig

Tror att det har stått en oljecistern mot väggen som har ståt där före dom putsade väggarna, den väggen är nämligen mot ytterväggen och det är inget som tyder på att det har varit en dörr där.
Har fått en liten stund nere i källan idag!
utöver det som syns på bilderna så har jag pysslat lite med elen, närmar sig nu
Har fått en liten stund nere i källan idag!
utöver det som syns på bilderna så har jag pysslat lite med elen, närmar sig nu