Well, det skadar ju inte att fråga. Frågeställningen är befogad men förutsätter att jag ritat rätt. Det saknas ett streck och jag är säker på att du kan klura ut vilket.
Jag skulle snarare påstå att alla kopplingar som innehåller 230V är potentiellt livsfarliga.
Just med tanke på det saknade strecket som jag mycket väl kan tänka mig var det sitter någonstans så skickade jag frågan till avdelningen för livsfarliga kopplingar.
Ponera att du råkar ut för ett sk. single fault i din apparat (på 1.5M mots), vad händer då?
Kopplingar anslutna till 230V nätet behöver inte vara livsfarliga. Utan att bli allt för dryg så är det väl just sådana genvägar som du tar som gör att det blir farligt.
Men eftersom du har koll på att du skulle ha TVÅ resistorer i serie samt att båda resistorerna ska klara minst 350V så är ju saken biff! Sen antar jag att dit labb agg klarar 350V potential på utgångarna?
Edit: När du nu har optoisolation på drivsidan varför har du inte optokopplare på fasdetektorn också?
Point taken. Visst, skada på utrustning hade kunnat uppstå men jag hade klarat mig.
Nu var det ju inter heller tänkt att denna prototyp skulle CE märkas och den existerade för övrigt inte så länge. Så jag ser det inte som ett problem. Men jag ska tänka på det nästa gång.