Blev en ganska kul tråd i alla fall

Kan ju tillägga att jag inte tycker den ska väga mer än 100 gram och ha någon form av hantag.
Om jag kommer ihåg rätt så mäts både frekvens och fasförändring mot "carrierfrekvensens"(vad heter det på svenska?) frekvens/fas. Det är ju förändringarna i frekvens resp fas som används.danei skrev:Fasen måste ju mätas i förhållande till något. Frekvensen är ju tidberoende.
Han pratade om "AM-Bandet". "Bandet" är frekvensområdet, och det enda tillfället man brukar använda termen "AM-Bandet" är vid rundradio (vid normala radiosändningar), eftersom att (som det tidigare har sagts) amplitudmodulerade radiosignaler inte är låsta till en viss frekvens.danei skrev:AM är inte låst till någon frekvens. Jag tror att det iafa har funnits AM jaktradio på 27MHz bandet.
Nej, det är ju en grundfrekvens som sänds ut och moduleras av den "intelligenta" signalen och då utgår man ifrån den omudulerade frekvensen och kollar dels vilken frekvens den nya siganlen har samt hur snabbt frekvensen ändras.danei skrev:Så du menar att man sänder en bärvåg och en frekvens/fasmodulerad signal?