flera webbservrar på samma IP

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: flera webbservrar på samma IP

Inlägg av lillahuset »

sodjan: Jag vill inte vara otydlig, det är bara det att jag inte vet vilken webserver hen som har utvecklat applikationen använder.
Jag försökte ställa frågan mer principiellt men det är möjligt att det var naivt. Det kanske är så att WWW består av en massa specialllösningar beroende på vilka verktyg man har och vad man vill uppnå. Som jag har skrivit, jag vet i stort sett ingenting om hur WWW fungerar.
Och nej, jag "hittar" inte något som omöjliggör en viss lösning. Det handlar bara om bristande insikt. Som jag vill åtgärda.

TomasL: Menar du att du kan få tex http://www.server.com:1001 att routas till "valfri IP" port 1 och xxx:80 till yyy:80, xxx:443 till yyy:443 etc? Beklagar eventuell ignorans. :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag kör ett tiotal Windowsservar, jag administrerar dem via RDP, och för att göra det enkelt så använder jag samma externa IP till samtliga servrar, dock har jag 10 olika portar jag skriver in i URLen, men RDP använder samma portnummer på samtliga servrar, och min router ser till att jag ansluter till rätt server via portforwarding.
Det finns naturligtvis andra sätt att göra det med, via RDP gateway osv, men det var enklare att sätta upp det på detta sättet.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

TomasL: Tack, det här ska jag undersöka.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det hela beror naturligtvis på vad routern klarar av.
Jag använder en CENTOS-maskin och ett brandväggs-script för att fixa det hela, routingsidan av scriptet var det jag klippte in ovan.
scriptet jag använder är Arno's IPTABLES firewall script http://rocky.eld.leidenuniv.nl/html/

På samma sätt som jag kan använda portforwarding, så använder jag även IP-forwarding, vilket betyder att anslutningar med ett specifikt protokoll, oavsett portar eller ip-adress kan vidarbefordras till en specifik server.

Till exempel om jag vill att alla anslutningar med till exempel L2TP protokollet skall gå till en specifik server, så kan jag göra det med IP-forwarding
Senast redigerad av TomasL 8 september 2015, 22:36:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Ahhrgh, det verkade vara för bra för att vara sant. Och jag hoppade i tunnan utan att tveka.
RDP är ju ett proprietärt protokoll från Redmond.
Min kund har knappast något problem med det men jag misstänker att det kommer att dyka upp kunder till min kund som har problem med det.

Jag skulle helst vilja ha en lösning som varken luktar Cisco (et al), Microsoft (et al), Linux, BSD eller något annat. En helt neutral lösning alltså.

Vi kämpar fortfarande med att fasa ut VB från typ millenieskiftet. :(

Ditt senaste inlägg antyder att det möjligen kan vara en neutral lösning. Eller har jag missuppfattat allt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det beror ju på vad du menar med neutral lösning.

IP-Tables förutsätter väl Linux (eller motsvarande) har jag för mig.

Angående RDP så var det bara ett exempel på hur man kan använda Portforwarding.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...det är bara det att jag inte vet vilken webserver hen som har utvecklat applikationen använder.

Ja man säg det då! :-)
Hur kan du veta att det INTE är Apache om du inte vet vad det är?
Och varför inte ta reda på det först?

> RDP är ju ett proprietärt protokoll från Redmond.

Om man använder Windows servers och IIS så är väl RDP ett bra val.
Du uttrycker dig som att "proprietärt" skulle vara detsamma som "problem".

Dessutom är RDP ointressant i sammanhanget, routern skiter helt i vad man kör
över sina "port forwarding"...

> En helt neutral lösning alltså.

Det finns ingen helt "neutral" lösning.
Alla web servers har lite olika funktionalitet och sin egen syntax för konfiguration t.ex.
Sen så är ju Apache populärt och då kan ju Apache uppfattas som en "neutral" lösning... :-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Å andra sidan, om man låter routern hantera det, så spelar det ingen som helst roll vad som finns på det lokala nätet, det behöver ju inte vara någon webserver överhuvudtaget.
Det kan ju vara en tjänst som pratar via ett specifikt protokoll och specifika portar som VPN-tunnlar, sql osv till exempel.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Alltså, vill du ha grafiskt gränssnitt mot en burk kör du ju VNC? Många remotedemoner för Win/OS-X/Linux m.fl stöder ju VNC utöver de egna klienterna.

Själv administrerar jag via ssh med enka filöverföringar via scp och större mappar/strukturer via ftp.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

VNC är ju faktiskt rätt handikappat, kör man WIN så är RDP det självklara valet.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

TomasL: OK, jag ska ta ett snack med han som "står för förståndet" när det gäller nätverk hos kunden.
Själv är jag bara en gnällig "visselblåsare".
Tack för råd!

sodjan: Jajaja, jag är en dum jävla C-programmerare med begränsad horisont. Du har helt rätt.

Men, jag skulle bli mycket förvånad om det var Apache, jag har använt den själv och sett hur den reagerar på fel. Dessutom är resurserna (RAM CPU) ganska begränsade så jag tror inte hen har valt Apache.
Jovisst, det hade ju varit bra att kunna säga att det INTE ÄR APACHE. Men jag tyckte det, från min horisont, men kanske inte från din (helt förståeligt pga bristande info) horisont, var var ganska uppenbart. Beklagar.

Jo jag vill nog hävda att "proprietärt" kan vara ett "problem". Nu vet jag ju inte (återigen min ignorans) exakt vad RDP innebär.

Skönt att routern skiter i RDP. :D

Neutral lösning. OK, jag får väl citera någon (vet inte vem): "Hellre lyss till den sträng som brast än inte spänna en båge". Kanske något för er som uppgraderar till W10.

Oj nu blev det mycket...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

TomasL: Som sagt, jag ska försöka ta ett snack med "förståndet".

Retroperra: Själv är jag helt tillfreds med ssh och scp. Men det löser ju inte problemet med en bunt system på ett lokalt nätverk som ska kommas åt via en IP-adress. Tråkigt nog.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

RDP == Remote Desktop Protocoll.
Dvs ett protokoll för att kunna logga in på en annan maskin och få upp skrivbordet på den maskinen på sin skärm.
Synnerligen välutvecklat protokoll, där alla resusrser både på den lokala datorn och fjärrdatorn är tillgängliga samtidigt, på bägge maskiner.
Default på Windowsmaskiner, finns oxå för Linux och BSD, både klient och server (BSD är jag osäker på).
Till skillnad från VNC så kan man göra allt, föra över filer mellan maskiner, klippa och klistra mellan maskiner, köra program på fjärrmaskinen osv.
Man slipper ha 25 olika SSH och FTP fönster öppna. Dock förutsätts det att X eller motsvarande är installerat på fjärrburken.

Nej, RDP och VNC mm är ju till för fjärråtkomst, vilket är något helt annat.

Och som sagt, så länge du kan få routern att routa som du vill, så spelar det ingen som helst roll vad det sitter för någon server eller programvara på det lokala nätet.
Dock är det ju så att routern har sina begränsningar i vad den kan klara av, det är därför jag kör med en CENTOS-maskin på x86 HW som Brandvägg/Gateway och Router.

Modemet (en stor svart cisco låda från Telia) är bryggat (i teorin i alla fall).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Vi får väl experimentera lite grand. Hen som har skrivit applikationen är tyvärr lite av en mussla. Men jag ska fråga.
Skriv svar