Det är verkligen fantastiskt hur billigt man kan få labbkort, den länk du gav angav $7,88 med 256 kb flash och 16 kb ram. Jag har noterat att TI har en hel del labbkort med arm som är extremt billiga och kraftfulla. Kolla http://www.ti.com/tool/ek-tm4c1294xl. Det var det kortet som användes i eevblog https://www.youtube.com/watch?v=n13odoXQYeo.
Sedan är det ju lite pyssel att få igång IDE eller annan byggmiljö, och jag vet ej vad STM har för utvecklingsmiljöer för hobbybruk, finns det gratis och är de bra?
Jag vet att om man fixar labbkort från atmel med arm så finns microsofts visual studio gratis för nedladdning, och den är verkligen bra och enkel, den fungerar även för arduinos kort, i och med att de använder atmels arm-chip.
Tips på ARM tutorials [LÖST]
Re: Tips på ARM tutorials [LÖST]
Jag har inte stött på varken "emblocks" eller "coocox" tidigare, men båda ger intryck att vara drivna av kommersiella företag, eller är någon hobbyprojekt? Om inte så kommer det någonstans att kosta pengar, men för mig lite oklart var.
Har du provat dem, och har du någon favorit, om man ser det ur hobbyperspektiv?
Har du provat dem, och har du någon favorit, om man ser det ur hobbyperspektiv?
Emblocks är inget företag, coocox drivs av ett företag.
"Em::Blocks is a free C/C++ IDE built to meet the most demanding needs of its users working in the field of embedded software development It is designed to be very extensible and fully configurable.
"
"Em::Blocks is a free C/C++ IDE built to meet the most demanding needs of its users working in the field of embedded software development It is designed to be very extensible and fully configurable.
"
Tack för informationen, jag skall kolla upp dessa mer.
Annars finns ju Eclipse som IDE anpassad för arm, i flera olika anpassningar, de jag provat har det varit en hel del strul med.
Men jag tror inte jag gillar Eclipse i grunden på ett fundamentalt sätt, så jag kanske inte är rätt person att bedöma.
Annars finns ju Eclipse som IDE anpassad för arm, i flera olika anpassningar, de jag provat har det varit en hel del strul med.
Men jag tror inte jag gillar Eclipse i grunden på ett fundamentalt sätt, så jag kanske inte är rätt person att bedöma.
- lillahuset
- Gått bort
CooCox startades av ett universitet i Kina om jag har fattat det rätt.
Jag använde Atollic ett par år för några år sedan eftersom en kund ville det. Bakom ryggen på dem gick jag över till CooIDE (CooCox IDE) eftersom CooIDE var stabilare och jag inte gillade licensstrulet. När det gick upp för dem att jag kört CooIDE senaste halvåret gick kunden också över till det.
CooIDE (och de flesta andra IDEer för den delen (verkar det som)) är tyvärr baserad på Eclipse och det är jag inte speciellt förtjust i.
Senaste (V2) har jag inte testat utan använder 1.7 som finns på gamla hemsidan.
Jag är inte helt nöjd utan ser mig om efter ett bättre alternativ. Helst vill jag inte ha något IDE utan bara en debugger med grafiskt gränssnitt. Allt annat gör jag gärna med textfiler på kommandoraden.
Jag använde Atollic ett par år för några år sedan eftersom en kund ville det. Bakom ryggen på dem gick jag över till CooIDE (CooCox IDE) eftersom CooIDE var stabilare och jag inte gillade licensstrulet. När det gick upp för dem att jag kört CooIDE senaste halvåret gick kunden också över till det.
CooIDE (och de flesta andra IDEer för den delen (verkar det som)) är tyvärr baserad på Eclipse och det är jag inte speciellt förtjust i.
Senaste (V2) har jag inte testat utan använder 1.7 som finns på gamla hemsidan.
Jag är inte helt nöjd utan ser mig om efter ett bättre alternativ. Helst vill jag inte ha något IDE utan bara en debugger med grafiskt gränssnitt. Allt annat gör jag gärna med textfiler på kommandoraden.