Ett flexibelt ESP8266 baserat byggsystem för IoT
- lillahuset
- Gått bort
Re: Ett flexibelt ESP8266 baserat byggsystem för IoT
Håller med, grattis!
Nu kanske det kan bli lite ordning på dokumentationen så man kan använda processorn, som modul eller eventuellt som chip.
Alltid lika berömvärt när någon gör något som är potentiellt användbart för oss latmaskar. Jag har en fundering på ett projekt som föll på att det inte fanns någon vettig dokumentation.
Nu kanske det kan bli lite ordning på dokumentationen så man kan använda processorn, som modul eller eventuellt som chip.
Alltid lika berömvärt när någon gör något som är potentiellt användbart för oss latmaskar. Jag har en fundering på ett projekt som föll på att det inte fanns någon vettig dokumentation.
Ja det är ju skitkul att så många vart så pass intresserade att De velat investera i vårt projekt.
Nu väntar hårt arbete med att säkra alla komponenter och dra igång produktionen.
Vi kommer att köra alla korten i vår egna lilla produktionslina som vi har på Österlen som är perfekt för småprylar som dessa.
Som jag nämnt tidigare så har jag fortfarande kvar lite prototyper som jag villigt skänker till intressanta projekt inom skolvärlden.
Nu väntar hårt arbete med att säkra alla komponenter och dra igång produktionen.
Vi kommer att köra alla korten i vår egna lilla produktionslina som vi har på Österlen som är perfekt för småprylar som dessa.
Som jag nämnt tidigare så har jag fortfarande kvar lite prototyper som jag villigt skänker till intressanta projekt inom skolvärlden.
KUL och Grattis!
Du måste filma en hel produktion av ett kort.

Du måste filma en hel produktion av ett kort.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Nu väntar vi med spänning på leverans
http://randomnerdtutorials.com/how-to-m ... 8266-talk/
Tur att man har beställt flera
http://randomnerdtutorials.com/how-to-m ... 8266-talk/
Tur att man har beställt flera

- lillahuset
- Gått bort
Jag hoppas att alla finansiärer blir glada men jag hoppas ännu mer på att någon seriös människa kan dokumentera denna intressanta processor.
Som det är nu är den ganska ointressant för oss, vi är för få och har för lite kunskap att använda den. Kommer vi till nivån "STM32F", eller åtminstone i närheten, blir det väldigt intressant.
Nästan gratis och bra prestanda. Vem kan avstå?
Som det är nu är den ganska ointressant för oss, vi är för få och har för lite kunskap att använda den. Kommer vi till nivån "STM32F", eller åtminstone i närheten, blir det väldigt intressant.
Nästan gratis och bra prestanda. Vem kan avstå?
Någon som börjat latja med sina ESP210 och andra node.it pryttlar ?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Försökte att dela med mig av min skörd igår! Men det var inte tid till det!
Så jag funderar nu på hur jag skall starta!
Men en intressant liten kartong med många möjligheter ligger på mitt bord.
Så efter Pi Zero, som snurrar fint, blir det nog SweetPeas!
Kanske en bättre uppmärkning och lite Tutorial hade varit på sin plats!
Men å andra sidan får man ju mer brukstid för pengen
Så jag funderar nu på hur jag skall starta!
Men en intressant liten kartong med många möjligheter ligger på mitt bord.
Så efter Pi Zero, som snurrar fint, blir det nog SweetPeas!

Kanske en bättre uppmärkning och lite Tutorial hade varit på sin plats!
Men å andra sidan får man ju mer brukstid för pengen

- lillahuset
- Gått bort
Finns Pi Zero tillgängliga till hyfsat pris och i volym nu? Var?
Edit: När jag höll på med modelljärnväg förfasade sig omgivningen över kostnaden. Mitt svar var alltid att per timme var det snorbilligt.
Edit: När jag höll på med modelljärnväg förfasade sig omgivningen över kostnaden. Mitt svar var alltid att per timme var det snorbilligt.
Började testa lite idag, haft min hög liggande ett tag nu.
Kör via Arduino studion mycket smidig att använda. Verkar fungera bra att programmera.
Dock verkar de uppladdade programmen inte köras sedan hummmm.
Kör via Arduino studion mycket smidig att använda. Verkar fungera bra att programmera.
Dock verkar de uppladdade programmen inte köras sedan hummmm.
Kom ihåg att man inte kan använda Arduino IDE'ts inbyggda terminal.
När man slår på den så går ESP210'an in i programmeringsläge, och verkar död.
Själv använder jag Termite i Windows och Python's inbyggda serieterminal i Linux.
Vad gäller exempel så ska vi försöka få till lite mer organiserad information nu när alla Kickstarter rewards är skickade.
När man slår på den så går ESP210'an in i programmeringsläge, och verkar död.
Själv använder jag Termite i Windows och Python's inbyggda serieterminal i Linux.
Vad gäller exempel så ska vi försöka få till lite mer organiserad information nu när alla Kickstarter rewards är skickade.
tack för svar.
Har testat med Putty oxå.
Har gjort ett program som blinkar led,
funkar tills jag ansluter med putty
Led blinkar blått som den skall
Ansluter jag putty mot com8 115200 baudrate så kommer ingen data sant at led på ESP210 lyser fast blått.
Avslutar jag putty blinkar led grön/blå 5-10 ggr sedan blinkar blå enligt programmet.
Har testat med Putty oxå.
Har gjort ett program som blinkar led,
funkar tills jag ansluter med putty
Kod: Markera allt
int led = 5;
// the setup routine runs once when you press reset:
void setup() {
// initialize the digital pin as an output.
pinMode(led, OUTPUT);
Serial.begin(115200);
}
// the loop routine runs over and over again forever:
void loop() {
digitalWrite(led, HIGH); // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
delay(1000); // wait for a second
digitalWrite(led, LOW); // turn the LED off by making the voltage LOW
delay(1000); // wait for a second
Serial.println("1111111111111");
}
Ansluter jag putty mot com8 115200 baudrate så kommer ingen data sant at led på ESP210 lyser fast blått.
Avslutar jag putty blinkar led grön/blå 5-10 ggr sedan blinkar blå enligt programmet.
ESP210'an använder sig av RTS och DTR från USB transceivern för att gå in i programmeringsläge. Arduino IDE't utnyttjar sedan dessa signaler för att "automatiskt" sätta kortet i programmeringsläge. Problemet med detta är att ett vanligt terminalprogram också kommer att sätta ESP210'an i programmeringsläget vilket gör att kortet inte svarar.
För att komma tillrätta med detta måste man använda ett program som antingen återställer RTS och DTR efter att serieporten öppnats, alternativt ett program som inte pillar på dessa signaler. Termite för windows fungerar bra, man behöver sätta "Flow Control" till XON/XOFF så kommer ESP210'an att snurra fritt. I Linux kan man använda sig av Python's inbyggda serieterminal för detta. Det finns beskrivet på vår Wiki hur man gör detta: http://wiki.sweetpeas.se/index.php?titl ... ransceiver
Jag är inte bekant med Putty men det kanske går att sätta det i något form av XON/XOFF läge där RTS och DTR inte rörs.
För att komma tillrätta med detta måste man använda ett program som antingen återställer RTS och DTR efter att serieporten öppnats, alternativt ett program som inte pillar på dessa signaler. Termite för windows fungerar bra, man behöver sätta "Flow Control" till XON/XOFF så kommer ESP210'an att snurra fritt. I Linux kan man använda sig av Python's inbyggda serieterminal för detta. Det finns beskrivet på vår Wiki hur man gör detta: http://wiki.sweetpeas.se/index.php?titl ... ransceiver
Jag är inte bekant med Putty men det kanske går att sätta det i något form av XON/XOFF läge där RTS och DTR inte rörs.
Testade ladda nya drivers för USB<>uart chippet, var mycket nyare än default. funkar dock ej.
Testade Termite och det fungerar!
Kul, dock mycket egendomligt, aldrig någonsin stött på något som inte fungerar i Putty vad gäller seriekommunikation.
Kan det ha något med skräp som kommer ut när ESP210 startar
Ser detta i Termite
rl[00]lœž|[00]Œlà|[02][0C][0C][0C]Œ[0C]lì[0C]b|Ž‚[02]ì[12]’r’bŒ[0C]bŒònnžlnnœâì[0C]b[1C]pŒŽlrlrlpònà[10][02][0C][0C]‚[0C]l[0C]Œœ[0C][0C][0C]b[0C]nâ|[02]lŒŒŽŽbŒònnî[00]lŒŽl`[02][12][12]nn[0C]l`[02][0E][02]nrŽ’’n[0C][0C]‚Œl`[02][0E]r’’n[0C][0C]‚Œl`[02]ü‚nœ[02]
sedan kommer "vettig" output.
https://thingspeak.com/channels/84082
nej, jag har inte 33 grader där jag sitter. om så väl vore, lab i Thailand kanske
Korten blir ordentligt varma
EDIT
Putty kör default med Xon/off
Testade Termite och det fungerar!
Kul, dock mycket egendomligt, aldrig någonsin stött på något som inte fungerar i Putty vad gäller seriekommunikation.
Kan det ha något med skräp som kommer ut när ESP210 startar
Ser detta i Termite
rl[00]lœž|[00]Œlà|[02][0C][0C][0C]Œ[0C]lì[0C]b|Ž‚[02]ì[12]’r’bŒ[0C]bŒònnžlnnœâì[0C]b[1C]pŒŽlrlrlpònà[10][02][0C][0C]‚[0C]l[0C]Œœ[0C][0C][0C]b[0C]nâ|[02]lŒŒŽŽbŒònnî[00]lŒŽl`[02][12][12]nn[0C]l`[02][0E][02]nrŽ’’n[0C][0C]‚Œl`[02][0E]r’’n[0C][0C]‚Œl`[02]ü‚nœ[02]
sedan kommer "vettig" output.
https://thingspeak.com/channels/84082
nej, jag har inte 33 grader där jag sitter. om så väl vore, lab i Thailand kanske

Korten blir ordentligt varma
EDIT
Putty kör default med Xon/off
Det första som kommer ut på terminalen är den romade bootloadern som kräks lite information i början. Inget att bry sig i, men om du vill se vad den säger sätt baudrate till 76800.
Det är den linjära LDO'n som blir varm när Du kör systemet från en 5volts källa. Du kan istället välja att köra ditt system på 3.3V via den separata matningspinnen för detta, då slipper du värmen från LDOn. Det löser dock inte hela problemet för både ESP8266'an och flashet blir fortfarande lite varmt. Det enda sättet att får noggranna mätningar är att försätta systemet i deep sleep mellan mätningarna. Så gör jag här http://wiki.sweetpeas.se/index.php?title=Room_Monitor.
Det kan nog vara så att Putty kör XON/XOFF men det pillar helt klart på RTS/DTR också om ESP210'an kommer in i programmeringsläget
Det är den linjära LDO'n som blir varm när Du kör systemet från en 5volts källa. Du kan istället välja att köra ditt system på 3.3V via den separata matningspinnen för detta, då slipper du värmen från LDOn. Det löser dock inte hela problemet för både ESP8266'an och flashet blir fortfarande lite varmt. Det enda sättet att får noggranna mätningar är att försätta systemet i deep sleep mellan mätningarna. Så gör jag här http://wiki.sweetpeas.se/index.php?title=Room_Monitor.
Det kan nog vara så att Putty kör XON/XOFF men det pillar helt klart på RTS/DTR också om ESP210'an kommer in i programmeringsläget