Jag tittar på alla möjliga grejor att programmera och en är arduino.
Då jag länge velat kunna ta emot seriell kommunikation från bluetooth
så har jag letat på internet som alla andra. Men den ena lösningen efter den andra
hittar man och man undrar om detta är det lättaste sättet.
Vissa är skräck-exempel. Men jag hittade en som var lätt.
Skall man lära nybörjare något så skall det ju vara så lätt som möjligt.
http://www.toptechboy.com/arduino/lesso ... rial-port/
Det finns säkert lättare och svårare sätt att lära sig.
Men jag ville dela med mig av denna länken.
Gjorde för övrigt min egen test av seriell kommunikation via telefonen till bluetooth och till arduino nano i kväll. Men det
var bara en on/off grej så det var kanske inte så spännande. Men det var mitt första försök så för mig var det skoj.
Förr och nu.
-
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Förr och nu.
Om man skall ha ett "Open Mind" likväl som sinne skall man titta på vad som kommer.
Kolla in Scratch, sök på Coderdojo och låt dig inspireras.
För övrigt är inget språk bättre än dess tutorials.
Vad hade Arduino varit utan en massa konstruktiva experiment och enkelhet att komma igång!
Kolla in Scratch, sök på Coderdojo och låt dig inspireras.
För övrigt är inget språk bättre än dess tutorials.
Vad hade Arduino varit utan en massa konstruktiva experiment och enkelhet att komma igång!
Hur mycket man behöver läsa på internet när man programmerar beror mycket på hur bra verktyg man har.
I Dart med WebStorm kan jag trycka ctrl+b för att komma till deklarationen, även om den är från ett extern bibliotek eller inne
i standardbiblioteket. Väl där kan jag läsa koden och dokumentationen. I den miljön slår jag sällan upp saker på internet då
allt finns så bra serverat direkt i IDEn. När jag däremot sitter med JavaScript så får jag slå upp destå mer då IDEer är mycket
sämre på intellisense och inline-dokumentation. Dessutom håller inte standardbiblioteket någon konvention vilket gör det svårt
att komma ihåg eller gissa sig till vad saker heter eller var de kan finns.
I Dart med WebStorm kan jag trycka ctrl+b för att komma till deklarationen, även om den är från ett extern bibliotek eller inne
i standardbiblioteket. Väl där kan jag läsa koden och dokumentationen. I den miljön slår jag sällan upp saker på internet då
allt finns så bra serverat direkt i IDEn. När jag däremot sitter med JavaScript så får jag slå upp destå mer då IDEer är mycket
sämre på intellisense och inline-dokumentation. Dessutom håller inte standardbiblioteket någon konvention vilket gör det svårt
att komma ihåg eller gissa sig till vad saker heter eller var de kan finns.
- lillahuset
- Gått bort
Jag häller med sodjan (om jag fattade rätt) att kvaliteten på dokumentationen har rasat. Idag söker man på nätet och hittar massor av fantastisk/helkass information. Tex ska jag nu skriva serieportskod (igen, senast för ~10 år sedan) till Linux och hittar såååå mycket dynga på nätet. Men en del bra också.
Ett problem med att programmera i en "modern" miljö är att man förlitar sig på oceaner av bibliotek. En bok jag har, fö utgiven av M$, har ett kapitel om användning av bibliotek och att de faktiskt adderar väldigt många programrader och därmed buggar till ett projekt. Men å andra sidan får biblioteken många fler användare än egen kod så buggarna försvinner förhoppningsvis fortare.
Ett problem med att programmera i en "modern" miljö är att man förlitar sig på oceaner av bibliotek. En bok jag har, fö utgiven av M$, har ett kapitel om användning av bibliotek och att de faktiskt adderar väldigt många programrader och därmed buggar till ett projekt. Men å andra sidan får biblioteken många fler användare än egen kod så buggarna försvinner förhoppningsvis fortare.
> Jag häller med sodjan (om jag fattade rätt) att kvaliteten på dokumentationen har rasat.
Du fattade rått.
Du fattade rått.