Lämpliga värden för pull -up/-down med PIC?
Re: Lämpliga värden för pull -up/-down med PIC?
> ...och undrar om du kan ha dessa som ingångar vid programstart
Alla pinnar är ingångar vid/från start tills koden sätter dom till något annat.
Något (t.ex pullup/down) som håller kretsen i ett "säkert" läge tills
processorn har hunnit starta är nog ofta en bra idé.
Alla pinnar är ingångar vid/från start tills koden sätter dom till något annat.
Något (t.ex pullup/down) som håller kretsen i ett "säkert" läge tills
processorn har hunnit starta är nog ofta en bra idé.
Tomas, om jag visste hur schemat såg ut - då behövdes inte frågan.
Vad som önskas och vad som finns är givet.
Ej utskrivet var att, naturligtvis, även GP<3:2> finns tillgängliga, men deras senare uppgift är för input från sensorer.
Hur gick det nu, du har inte löst uppgiften enligt varande premisser, korrekt?
Dvs fortsatt irrelevant ämnestrolleri.
Mycket mer konstruktivt om du höll dig till ämnet.
Swech, bidra gärna om du vet hur detta löses.
Om du inte vet blir tråden fortsatt än mer oförstålig om enda bidraget är att du inte satt dig in i problemställningen.
Det du ifrågasätter om är begripit har redan tagits upp och med, rent av som det primära, i problemet.
Janne, tillbaka till problemställningen, vilken är hur man gör, inte om man kan.
Och även där två helt skilda hur och om.
Vad som önskas och vad som finns är givet.
Ej utskrivet var att, naturligtvis, även GP<3:2> finns tillgängliga, men deras senare uppgift är för input från sensorer.
Hur gick det nu, du har inte löst uppgiften enligt varande premisser, korrekt?
Dvs fortsatt irrelevant ämnestrolleri.
Mycket mer konstruktivt om du höll dig till ämnet.
Swech, bidra gärna om du vet hur detta löses.
Om du inte vet blir tråden fortsatt än mer oförstålig om enda bidraget är att du inte satt dig in i problemställningen.
Det du ifrågasätter om är begripit har redan tagits upp och med, rent av som det primära, i problemet.
Janne, tillbaka till problemställningen, vilken är hur man gör, inte om man kan.
Och även där två helt skilda hur och om.
....varvid signalen även den hålls låg. Etc etc etc.Om detta är ett problem så sätter man en pulldown på pinnen som då ser till att hålla N-Mos transistorn av vid uppstarten.
Ah, jag tror att jag förstår... 
Du har alltså även en DIP switch kopplad till *samma* I/O pinnar
som sedan ska driva dina MOSEFT's. DIP switchen ska läsas av
först vid programstart och sedan ska MOSFET'arna drivas genom
att pinnarna ställs om från ingångar till utgångar.
Ah, OK...
Problemet är ju att DIP switchen kommer även styra MOSFET'en.
Ett sätt att undvika det skulle kunna vara att ha något mer som
kopplar bort MOSFET'arna under uppstarten. Fast nu har ju redan
alla tillgängliga pinnar en funktion, så det blir lite jobbigt...
Du skulle kunna koppla så att DIP switchen bara ger en liten spännings
ökning (över GND) i ena läget och sedan läsa av den med ADCn. D.v.s
väl under tröskeln där MOSFET'arna börjar leda. Säg att pullup'en på
DIP swithen är 20 gånger pulldon'en på gatearna. Borde fungera...

Du har alltså även en DIP switch kopplad till *samma* I/O pinnar
som sedan ska driva dina MOSEFT's. DIP switchen ska läsas av
först vid programstart och sedan ska MOSFET'arna drivas genom
att pinnarna ställs om från ingångar till utgångar.
Ah, OK...

Problemet är ju att DIP switchen kommer även styra MOSFET'en.
Ett sätt att undvika det skulle kunna vara att ha något mer som
kopplar bort MOSFET'arna under uppstarten. Fast nu har ju redan
alla tillgängliga pinnar en funktion, så det blir lite jobbigt...
Du skulle kunna koppla så att DIP switchen bara ger en liten spännings
ökning (över GND) i ena läget och sedan läsa av den med ADCn. D.v.s
väl under tröskeln där MOSFET'arna börjar leda. Säg att pullup'en på
DIP swithen är 20 gånger pulldon'en på gatearna. Borde fungera...
Tack Janne, jag tänkte väl att någon, till sist, faktiskt skulle läsa problembeskrivningen...
Som jag påpekade här sist så finns GP2 att tillgå som output i den första sekvensen.
GP3 är ju redan fast och orubblig som input, iom MCLR.
Dock är det samma problem för GP2, även om åt det andra hållet.
Jag har oxå varit inte på just det du beskriver.
Tillsammans med diod grindar månne...?

Som jag påpekade här sist så finns GP2 att tillgå som output i den första sekvensen.
GP3 är ju redan fast och orubblig som input, iom MCLR.
Dock är det samma problem för GP2, även om åt det andra hållet.
Jag har oxå varit inte på just det du beskriver.
Tillsammans med diod grindar månne...?
Om DIP switchen kan ge en "låg" som 0V och en "hög" som t.ex 0.5V
så borde ADC'n kunna se skillnad. 0.5V ska/borde inte "dra" MOSFET'en.
Med en pulldown på 10 k och ett motstånd på 100k från switchen så
borde det väl bli ca 0.5V på pinnen.
så borde ADC'n kunna se skillnad. 0.5V ska/borde inte "dra" MOSFET'en.
Med en pulldown på 10 k och ett motstånd på 100k från switchen så
borde det väl bli ca 0.5V på pinnen.
Det finns en lösning, om än lite bökig för användaren.
Inte svår eller besvärlig, men det skulle komma kännas som "gick det inte lösa detta på ett bättre vis?"
Man har separata uppstarter för de två stegen.
Om någon av switcharna står hög går programmet in i Mode Setting mode.
Värdet som ges från switcharna lagras i EEPROM.
Därefter stänger man av, ställer av alla switcharna och slår på och är i användade mode.
Det funkar dock inte att gå mellan mode-lägen då alla tal utom noll, ger specifik mode.
Dvs medans man stänger switcharna kommer de, möjligen och troligen, bli annat än noll på vägen.
...om man inte ska läggs till en switch bara för detta ändamål. Den man slår om först och sist.
Fast...
Om läget för ändring är momentant, alltså endast en läsning, och läsningsmode sedan går till actionmode om och när switcharna står på noll - utan att läsa av de värden som uppstår.
Åsså en OR, eller AND, grind på GP2, för att hindran-MOS att slå till.
...eller något....
Dessvärre ingen ADC tillgänglig på denna PIC...
...man slipper ju en massa besvärliga SFR som inte annars ändå skulle komma användas.
Inte svår eller besvärlig, men det skulle komma kännas som "gick det inte lösa detta på ett bättre vis?"
Man har separata uppstarter för de två stegen.
Om någon av switcharna står hög går programmet in i Mode Setting mode.
Värdet som ges från switcharna lagras i EEPROM.
Därefter stänger man av, ställer av alla switcharna och slår på och är i användade mode.
Det funkar dock inte att gå mellan mode-lägen då alla tal utom noll, ger specifik mode.
Dvs medans man stänger switcharna kommer de, möjligen och troligen, bli annat än noll på vägen.
...om man inte ska läggs till en switch bara för detta ändamål. Den man slår om först och sist.
Fast...
Om läget för ändring är momentant, alltså endast en läsning, och läsningsmode sedan går till actionmode om och när switcharna står på noll - utan att läsa av de värden som uppstår.
Åsså en OR, eller AND, grind på GP2, för att hindran-MOS att slå till.
...eller något....
Dessvärre ingen ADC tillgänglig på denna PIC...

...man slipper ju en massa besvärliga SFR som inte annars ändå skulle komma användas.

Ahm, just det, du hade ju bytt från 683'an igen... 
Hm, med enbart digitala I/O så vet jag inte...

Hm, med enbart digitala I/O så vet jag inte...
Kan ju vara intressant och veta vad för Mosfet du tänkt använda.
Jo...
Annars borde det funka som du föreslår - speciellt då det är så få värden jag är ut efter.
Dvs typ åtta av tusentjugofyra, sisådär 0 till 0.0342131 av fem volt. (5×7÷1023)
Inte egentligen, Tomas.
Det blir de som passar till jobbet de ska utföra - och som finns liggande här hemma, så i sammanhanget... inte så kvistigt. Men Janne kan nog ge förslag på vilka dessa skulle kunna vara för några...
Annars borde det funka som du föreslår - speciellt då det är så få värden jag är ut efter.
Dvs typ åtta av tusentjugofyra, sisådär 0 till 0.0342131 av fem volt. (5×7÷1023)
Inte egentligen, Tomas.
Det blir de som passar till jobbet de ska utföra - och som finns liggande här hemma, så i sammanhanget... inte så kvistigt. Men Janne kan nog ge förslag på vilka dessa skulle kunna vara för några...

Du kan ju göra så här: Dock kräver det ju att du har rätt fet-trissa och väljer värden på korrekt sätt samt väljer rätt antal dioder..
Brytaren sitter i serie med R3, och tanken är att när du trycker på brytaren så får du en spänning (via spänningsdelaren R3/R2) vilken är strax över nivån för en etta på din PIC.
Dioderna i serie med gaten ser till att spänningsfallet blir tillräckligt storet, tillsammans med R1 för att inte trigga transistorn.
Sedan när du kör ut en 1a, på processorns pinne är spänningen tillräckligt hög för att trigga FETen.
Enklast är det naturligtvis om du använder en SmartSwitch eller digital-FET, eller liknande FET med distinkta nivåer.
Brytaren sitter i serie med R3, och tanken är att när du trycker på brytaren så får du en spänning (via spänningsdelaren R3/R2) vilken är strax över nivån för en etta på din PIC.
Dioderna i serie med gaten ser till att spänningsfallet blir tillräckligt storet, tillsammans med R1 för att inte trigga transistorn.
Sedan när du kör ut en 1a, på processorns pinne är spänningen tillräckligt hög för att trigga FETen.
Enklast är det naturligtvis om du använder en SmartSwitch eller digital-FET, eller liknande FET med distinkta nivåer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rätt fet n-MOS täcker inte in kravet som den kretsen ställer.
Speciellt som jag tänkt driva något som drivs, inte puttas på, som en LED eller så.
Som jag beskrivit mitt varande intresseområde, slotracing/digital, ett antal gånger kan man gissa att jag kommer styra inte understigande 500mA. Vid tillfälle dock överstigande 5A.
Lägger du lasten nedanför en n-MOS fungerar den som en Darlington eller Powertransistor- men mycket sämre och klenare. Den tål då vad dess backdiod tål... Inte vad n-MOS'en i sig tål.
Så varför du använder en n-MOS, som dessutom tappar sin riktigt stora egenskap, att öppna hela vägen upp till driftspänningen, inte bara till Vdd, dessutom utan något tapp i spänning?
...jag brände ett par stycken när jag växlande från spänningsdelare och Darlington till n-MOS och PWM, med vägen över spänningsdelare.
Speciellt som jag tänkt driva något som drivs, inte puttas på, som en LED eller så.
Som jag beskrivit mitt varande intresseområde, slotracing/digital, ett antal gånger kan man gissa att jag kommer styra inte understigande 500mA. Vid tillfälle dock överstigande 5A.
Lägger du lasten nedanför en n-MOS fungerar den som en Darlington eller Powertransistor- men mycket sämre och klenare. Den tål då vad dess backdiod tål... Inte vad n-MOS'en i sig tål.
Så varför du använder en n-MOS, som dessutom tappar sin riktigt stora egenskap, att öppna hela vägen upp till driftspänningen, inte bara till Vdd, dessutom utan något tapp i spänning?
...jag brände ett par stycken när jag växlande från spänningsdelare och Darlington till n-MOS och PWM, med vägen över spänningsdelare.
Erik, som jag skrev, ett exempel, på HUR du kan lösa det, inte att du skall använda det rakt av.
Det hela beror på vilken FET du har, eller om det är en High/Low side driver.
Personligen skulle jag använda mig av en SmartSwitch, Nånting i stil med BSP742.
Och om det passar dig bättre flytta då R4 ovanför FETen i stället.
Det hela beror på vilken FET du har, eller om det är en High/Low side driver.
Personligen skulle jag använda mig av en SmartSwitch, Nånting i stil med BSP742.
Och om det passar dig bättre flytta då R4 ovanför FETen i stället.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Du vill ha en färdig lösning, med komponenter som du har hemma.
De flesta hemliga eller tillräckliga för att göra jobbet som också är hemligt.
Men man måste ha följt dina andra trådar för att veta att ditt intresse är slotracing och du tänker använda denna lösning till detta.
Det mest naturliga är att byta till en processor som faktiskt har tillräckligt med IOs för att lösa uppgiften.
Andra lösningar kräver lite mer insats från TS att vara så vänlig och berätta hur övrigt ser ut och inte som nu avfärda
alla förslag genom att komma med ny information.
Saida har ju lämnat oss.... annars hade nog hon varit mest lämpad på att svara
Swech
De flesta hemliga eller tillräckliga för att göra jobbet som också är hemligt.
Men man måste ha följt dina andra trådar för att veta att ditt intresse är slotracing och du tänker använda denna lösning till detta.
Det mest naturliga är att byta till en processor som faktiskt har tillräckligt med IOs för att lösa uppgiften.
Andra lösningar kräver lite mer insats från TS att vara så vänlig och berätta hur övrigt ser ut och inte som nu avfärda
alla förslag genom att komma med ny information.
Saida har ju lämnat oss.... annars hade nog hon varit mest lämpad på att svara
Swech