Meec mottagare för rotationslaser (tidigare fråga om HW1313)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Meec mottagare för rotationslaser (tidigare fråga om HW1

Inlägg av PeterH »

Tack för länken, hade glömt den tråden. Men den hade ju inte så mycket att tillföra, bara funderingar och inte mycket matnyttigt :humm:

Kafeman: kolla bilden igen och titta gärna på schemat jag bifogat... HW1313 är inte en OP (ser man snabbt på hur LED:arna är kopplade), däremot sitter det två stycken abdra OP:n (LM324). Det är riktigt tryck/lasergravyr på kretsen så det går inte bort med aceton... Det är inte heller livsviktigt i detta skede att hitta exakt funktion på HW1313, jag tänkte bara kopiera sensorkopplingen och ta utsignalen till passande lösning.

För mitt behov (att grovplanera med minigrävaren) kräver inte lösningen millimeterprecision, det räcker om det håller sig i cm intervallet (men naturligtvis bra om man får till millimeterprecision). Det skulle däremot vara önskvärt att lösa frågan med kompensation för att maskinen lutar, men som en sista utväg får jag lov att köra med bara en sensor-array och slipper då tänka på det. Hur det funkar i prkatiken får lite testande visa... :)

Edit: hittade en video på tuben som visar ungefärligt användningsområde och funktion...
Joe

Inlägg av Joe »

Har du sett denna då?

Man kan kanske göra något sånt här för att få ut en analog signal?: Edit; se detta patent, intressant
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tack för länken, riktigt intressant att se att deras lösning var ganska exakt som den i meec:en förutom 4047:orna (som troligtvis ersatts av specialkretsen HW1313 i Meec:en). Också intressant att dom valt att använda vanliga LED som sensorer, men eftersom fotodioder eller fototransistorer inte är så dyra kommer jag nog prova dessa i första hand :D

Din designidé för analog spänning är inte aktuell i mitt fall, det är ju inte problem att flera dioder i samma "array" tar emot signal, utan att olika "nivåer" mellan höger och vänster "array" får signal om grävaren lutar i sidled... Kan förvisso ändå vara intressant men så länge ingångarna räcker till på Arduinon finns det ju ingen riktig anledning att skicka in en analog signal (blir dessutom svårare att detektera exakt nivå analogt istället för en dedikerad ingång).

Lägger med en bild som visar på hur jag tänker mig problemet med lutande maskin, man kan då antingen bara skapa logik som säger att nu är du inte i våg när olika rader i arrayeran träffas. Eller så använder man ett gyro och kompenserar för lutningen och anpassar vilka sensorer som böra bli aktiverade beroende på lutning... Blir lite meckigare men ger fler möjligheter.

En tanke är att bara tända den gröna linjen när båda sidor träffas samtidigt, men att tända både gröna linjen och lämplig röd pil när strålen träffar snett, kanske med lite blink på någon av symbolerna :humm:

Edit: lagt till länk till fotodioder hos Elfa
laser_detektor2.jpg
Senast redigerad av PeterH 29 juli 2015, 21:27:45, redigerad totalt 1 gång.
Joe

Inlägg av Joe »

Ett problem med dubbla rader av sensorer är att vinkeln till lasern begränsas..
En accelerometer kanske?
Man skulle kunna ha en halvcirkel av lysdioder under pilarna för att visa vinkeln.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vinkeln i sig är ju ointressant (att se), att jag vill ha två rader är ju främst för att inte grävmaskinshytten skall skymma laserstrålen när man vrider på maskinen... Om du tittar på bilderna tidigare i tråden så ser du att "proffsen" använder dubbla mottagar-arrayer för just detta. Hur dom löst logiken vet jag ju inte, men an av tillverkarna skriver på sin hemsida att deras enheter kompenserar för lutande maskin automatiskt. :)

Har också haft tankar på att hänga mottagaren som en pendel för att kompensera för lutning, men det tror jag blir känsligt rent mekaniskt i denna applikation...
Joe

Inlägg av Joe »

Vinkeln i sig är väldigt intressant om man inte kan kompensera för skopbredd med tilt tex.
Om man har en 2 meter bred planeringsbalk så gör ett lite vinkelfel mycket. Iofs så är väl två mottagare på balken det enklaste i det fallet.
Det är väl funderingar närmare grävautomatik än en höjdindikation..
Dock så tycker jag att om du gör en mottagare så borde någon form av utgång för att tex styra schaktbladet finnas med.

Fast du kanske menar vinkeln sticka in-ut?

Jag tror att de stora tillverkarna har någon annan sensor för att kompensera vinkeln, som du säger vad händer när hytten eller något annat skymmer den ena raden?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Efter att ha prata lite med brorsan så får det till en början bli en KISS-lösning, jag tar den befintliga mottagaren och kompletterar med bättre indikering. Mottagaren sätts fast med magneter (beställda) så att jag kan börja med min grovplanering, man vill ju få till sådd av gräsmatta till hösten :D

På sikt kommer jag jobba vidare med en något klurigare lösning för detta, jag tror inte jag går så långt att det blir någon automatisk justering av skopan, man kommer långt bara med indikering också. Det enklaste kanske ändå är två separata mottagare placerade på planerskopans ytterkanter? :humm:

Hittade i alla fall ett väldigt kompakt och trevligt fäste för att tilta verktygen (bara priset som inte är trevligt):
Tiltfäste.jpg
Skriv svar