Gamla elektronik komponenter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fogelvik
Kontakt:

Re: Gamla elektronik komponenter

Inlägg av Fogelvik »

Jag tackar för allas intresse, jag får höra av mej igen då jag är på plats och har hunnit göra en grovstädning. Det är mycket grejor att ta hand om, från brännbart skräp till rent metallskrot, maskindelar, elmaterial och allt det elektroniska. Pappa var en mångsysslare, han höll på att bygga en vattenturbin också.

Det är fyra verkstadsbyggnader fulla med grejor, i slutet av Juni så har jag nog lite bättre grepp om vad som finns och tillgång till svensk telefon och epost. Då kan jag återkomma och vi kan arrangera något!
Sweden-20140721_050.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

slurry skrev:Säger som FormerMazda, ochkl0620 får gärna åtaga sig jobbet,

Jag föreslår att man säljer av volymvarorna kartongvis så slipper stackaren excel-inventera allt på detajnivå, det låter sig knappast göras.
Fördelen med kartongvis försäljning är att ingen kan plocka bara godbitarna och lämna "skräpet" som ofta bara blir stående tills det slängs.
Det är nog bra för säljaren att två köpare slåss om varsin guldbit i ett gemensamt paket trots att de i teorin kunnat gadda ihop sig och lägga gemensamt bud eftersom de ändå är intresserade av olika delar.

Däremot är det väl ingen direkt fördel i sig att få "skräpet" sålt förutom att säljaren slipper jobbet att kasta osäljbara grejer.

P.S. till Fogelvik: Hur ser tidsramen ut? Är det utflytt/försäljning av byggnaderna som gäller inom relativt kort tid, eller är det möjligt att "harva" med detta i ett antal månader?

En variant kan vara att köpa några sånadär ark med sifferklisterlappar som finns (fanns?) i bokhandlar o.s.v., och klistra på grejerna där de står och samtidigt fota allt. Släng upp enorma mängder foton på bildvisarsite eller i tråd här så kan alla hjälpas åt att identifiera det som inte är uppenbart, och när sakerna är identifierade (eller om alla aktiva gett upp) så kan de hamna i en säljtråd med bud, och/eller slängas ut på tradera.

Fast det är ju förstås enklare för dig om det blir som föreslagits i tråden, att t.ex. ochkl0620 tar på sig att ordna allt.
Fogelvik
Kontakt:

Inlägg av Fogelvik »

Det är ingen brådska pga fastighets försäljning, det ska inte säljas nu, bara storstädning. Det är bara att jag har en månad att hålla på som begränsar mig, det är sommar och lokalerna är ouppvärmda. Men om det drar på tiden så finns min syster i närheten för att "öppna dörren" om det behövs senare i höst.

Jag ska begrunda alla era ideer, och återkommer när jag har mer information.

Det kunde ju vara kul att ha ett "bidding war" över gamla radiorör! :)

PS: Angående rören så har jag ingen aning om vad sort eller hur många. Jag minns att pappa berättade att någon ville köpa dom, men det blev ej av. Han sa att kanske han skulle ta 10kr styck, det var vad han betalade för dom för 60 år sedan! Lysande affärer...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Angående rören så är det vad jag förstått rätt stor prisskillnad mellan rör som mest används i ljudgrejer och de som mest används i TV-apparater och liknande. De som bygger nytt för att lära sig om rör verkar då och då använda en del av "TV-rören" för att de har goda egenskaper men ändå relativt lågt pris.

En grav tumregel kan väl vara att rören som börjar på E är gissningsvis ofta värda lite mer än de som börjar på t.ex. P, och ju större rör dess högre pris inom de som börjar på E. Ironiskt nog så gissar jag att det nära på kan vara omvänt för de som börjar på P. Ett litet "P-rör" avsett för ljudkretsarna i en TV är väl fullt gångbart för hifi-bruk, medan ett stort rör avsett för horisontalavlänkning/högspänningsslutsteg är väl oftast inte lämpat till hifi-bruk.
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

det finns också en U-serie av rör som användes i gamla allströmsradioapparater på 40 till 60 talet de har liksom P-serien udda glödspänningar men högre och var menade att kopplas likt en gammal julgransslinga direkt mellan fas och nolla med ett effektmotstånd för att dra kring 220v.

de är idag liksom P-rören inte värda jättemycket men det finns radiosamlare som är intresserade och rent teoretiskt går även de att använda för HI-FI dock kan de udda glödspänningarna visa sig krångliga om man inte vill bygga en allströms HI-FI förstärkare (ej rekommenderat utan en skyddstrafo)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Glöden på E rör parallellkopplas och matas med 6,3 volt
P rör seriekopplas och matas med 300 mA
U rör seriekopplas och matas med 100 mA

Protte
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, och varje specifik rörmodell har ju givetvis en given data för spänning, ström och därmed effekt på glöden. Om man slår upp detta för varje rör så går det givetvis att konstantströmdriva ett E-rör (extremt ovanligt) eller konstantspänningdriva ett P-rör eller U-rör. Kruxet är ju att olika P-rör eller olika U-rör har olika spänning (eftersom de har given ström) men om man t.ex. får för sig att bygga ett RIAA-försteg med två PCF82 (som väl gjorts i just nån tråd här på forumet) så kvittar det ju eftersom man har två likadana rör som givetvis kan matas med samma glödspänning. Förr var det lätt att hitta 6,3V glödspänning på nättrafon för att mata E-rören, men idag är 6,3V inte vanligare än andra spänningar och entusiasten vill nog ändå ha stabiliserad likspänning för att mata åtminstone de rör som behandlar svagare signalnivåer, för att undvika brum.

:)
Fogelvik
Kontakt:

Inlägg av Fogelvik »

Jag vet att pappa har en stor jäkel till glödströmstransformator, den var använd i SAAB's första datorer. Jag har slagit tårna i den sen jag var liten, slängde den nästan till blandskrot i somras, men han sa att den "kan va bra att ha" :roll: Till salu för högstbjudande....
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Vore ju kul med en artefakt från en datasaab (om det nu var det) står det något på?

Hade din far något annat datorhistoriskt?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Pontus: Jag har kylflänsar som det står DATASAAB på, du kan få en...
Fogelvik
Kontakt:

Inlägg av Fogelvik »

Angående glödströms transformatorn från Datasaab, skylten säger ETV Åkarp, Pr. Volt 200-240, Sek. Volt 6.3 Sek Amp. 150
Hur många rör kan man driva med 150 A ?!?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Små rör drar ca 0,2-0,6A glödström, vanligt är 0,3A.
Sen finns det större givetvis, sändarrör kan dra 10A och uppåt.
Fogelvik
Kontakt:

Inlägg av Fogelvik »

Okej, man får tacka för allas intresse. Jag gjorde upp med en kille från Vimmerby, nära och bra. Han tog rubbet, enklast för mej. När han sorterat genom grejorna så kommer han nog att lägga upp i detta forum, så får vi se om ni tycker det är några användbara grejor,

Hejdå
Skriv svar