Projekt: PIC kontrollerad Bensinmätare till moppe
> Den [12F675] kostar typ 20 spänn ifrån ELFA...
27:50/st (inkl moms) hos ELFA, eller 20:-/st (5 st för 80:-) (inkl moms) här :
http://www.jescab.se/Prod_PIC.html
Om du vill ha flera dioder skulle du kunna driva dom via ett shift reg med serie ingång (finns i 74HC-serien). Eller via lite "kreativ" koppling som bengt-re beskrev.
Vill du ha en bättre 8-pinnare väljer du 12F683. Dubbla flashminnet, dubbla RAM minnet, dubbla INTOSC hastigheten, PWM utgång m.m. 26:-/st (inkl moms) från samma sida som ovan. Väldigt trevlig 8-pinnare !
27:50/st (inkl moms) hos ELFA, eller 20:-/st (5 st för 80:-) (inkl moms) här :
http://www.jescab.se/Prod_PIC.html
Om du vill ha flera dioder skulle du kunna driva dom via ett shift reg med serie ingång (finns i 74HC-serien). Eller via lite "kreativ" koppling som bengt-re beskrev.
Vill du ha en bättre 8-pinnare väljer du 12F683. Dubbla flashminnet, dubbla RAM minnet, dubbla INTOSC hastigheten, PWM utgång m.m. 26:-/st (inkl moms) från samma sida som ovan. Väldigt trevlig 8-pinnare !
- Jine
- Kontakt:
Hehe.. Aja.. Jag samplar endå 
Men jag har tänk lite.. Fugerar det så här?:
Man kopplar in "motståndet" (i mitt fall bensinflöttören) till tex. 12v och sedan till pic kretsen, med lite kod så läser pickretsen av spänningen och A/D omvandlaren omvandlar detta till.. nåt? som man sedan kan jämföra med ett värde i koden och kollar om värdet är "okej"?
Hoppas ni förstår..
Mvh Jim

Men jag har tänk lite.. Fugerar det så här?:
Man kopplar in "motståndet" (i mitt fall bensinflöttören) till tex. 12v och sedan till pic kretsen, med lite kod så läser pickretsen av spänningen och A/D omvandlaren omvandlar detta till.. nåt? som man sedan kan jämföra med ett värde i koden och kollar om värdet är "okej"?
Hoppas ni förstår..
Mvh Jim
Utdata i MCU kretsen blir ett värde mellan: 0-1023
koppla så här:
koppla så här:
Kod: Markera allt
---------
12F675 |---------------------------------(+) 5V
| __|__
| | |
| | |
A/D |------------->| |
| | |
| |___|
| |
|---------------------------------(-) 5V
---------
Har två idér den neder har jag provat med lite konstiga resultat, kommer ej ihåg vilken pol +/- jag använde då.
"päningsdelare"
"Fel monterad pot"
"päningsdelare"
---------
| __|__
| | |
| |___| Pot/givare
A/D |----------------|_
| | |
| |___| Motstånd ?Ohm
| |
---------
---------
| __|__
| | |
| | |
A/D |------------->| |
| | |
| |___|
|
---------
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Håller med sodjan.
Men såhär då:
(Har inte testat, bara en tanke)
Men såhär då:
(Har inte testat, bara en tanke)
---------
| __|__
| | |
| | |
A/D |----GIVARE----->| |
| | |
| |___|
| |
---------
Ja där ser man. Jag hade sett en bild en gång på värdet i form av en kurva från en vanlig vrid pot när den vreds genom hela värdet från ena sidan till den andra, och den var inte speciellt jämn. Handlade kanske om under en ohm i värde men om man delar upp en hel pot i 1000 delar så kan det kanske ge något väsen från sig i en A/D omvandlare tänkte jag, men det gör det alltså inte.