driva torkar motor med nät agg från dator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: driva torkar motor med nät agg från dator?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag ber om ursäkt, men jag kan inte hjälpa att jag blir kraftigt irriterad av inlägg av ovanstående typ. De är inte helt ovanliga.

Utan att ha en aning om ekonomiska situationen hos TS så slänger man ur sig att det är bättre att köpa färdiga lösningar för skitbelopp. Att betala 250 kr i stället för att använda något man redan har liggande i skrotlådan är inte bara dyrt, det är direkt korkat enligt min mening.

Krångla till det? Det är inte speciellt mycket mer komplicerat att koppla in ett köpt nätaggregat än att använda ett nätaggregat från en skrotad dator. Kanske man eventuellt behöver fråga på ett forum hur man gör, men får man svar på hur man gör i stället för att få råd man inte bett om så är det inte speciellt krångligt.

Jag pekar inte finger speciellt till föregående talare, detta lättvindiga (slösaktiga) råd är han tyvärr inte ensam om. Kan man inte komma med vettigare förslag på hur man löser problemet på en viss frågeställning, kan man lika gärna avstå att "hjälpa till".

Edit. Som flera tidigare pekat på så är det i många fall nödvändigt att belasta 5 Volts utgången med några tiotal watt för att nätaggregatet skall komma igång. Har man inte en lämplig resistor kan man använda en 12V lampa.
pinguen
Kontakt:

Inlägg av pinguen »

Satte en 12V led på en 5V uttag och då gick det bättre =)
Men Teljemo hade ett agg till liggandes med mer Watt som jag provade nu ikv, å det var bättre kräm i den.
Både hastighet och vrid.
Detta var ett 480Watts ist för det vi hade från början 280watts =)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Låter verkligen som om det är nåt fel med 280watts agget. Mät gärna hur mycket motorn drar men den bör inte dra mycket alls. Det lilla som går åt för att snurra tombolan ska inte kunna sänka ett sådant agg :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hur många Watt ett datornätaggregat är på säger inte så mycket, men måste titta på specen för varje enskild spänning. Överlastar du 12 V-utgången så hjälper det inte att 5 V-utgången skulle kunna ge 20 A till.
pinguen
Kontakt:

Inlägg av pinguen »

Hur mäter jag det?? Hur mycket motorn drar alltså..
danielr112

Inlägg av danielr112 »

En tångamperemätare alt bara koppla in på en avometer. Ta det varligt där då max ström oftast är 10A. nu tror jag inte den kommer i närheten av maxströmmen men låter det vara osagt om nu motor är paj eller nåt annat som gör att den går hiskeligt trögt.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

SeniorLemuren.

Herregud vad du tar i nu då. Det jag skrev var mer av ett tips för att få en fungerande lösning. Men visst,har man inte råd att mecka så får man ta det som erbjuds. Förlåt för mitt inlägg,hoppas du kunde sova ändå.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Inte behöver du be om ursäkt. Visst var det ditt inlägg som utlöste min reaktion, men som du såg så pekade jag på att det är en vanlig företeelse att förespråka KÖP SLIT OCH SLÄNG, du är inte ensam om det på något vis och ja, det ger mig faktiskt dålig sömn när jag blir påmind om vart det barkar hän.

Just för att människan är så vårdslös med resurser så vi lever snart sagt på ett berg av gammal elektronik, plast och allehanda prylar som kunde ha återanvänts. Världshaven fylls med kvadratmil av flytande skräpöar. Jag är såpass gammal så mig drabbar det inte, men mina barn och barnbarn kommer att få betala dyrt för KÖP SLIT OCH SLÄNG mentaliteten. :(
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Jag kör en torkarmotor från en Volvo 240 på ett Dell ATX-nätaggregat utan problem. Eftersom nätaggregatet inte har någon strömbrytare och måste ha en belastning för att starta, som normalt utgörs av hårddisken, så har jag kopplat in ett effektmotstånd (10 ohm 10W) mellan +5V matningen (röd) och jord (svart).
Sedan har jag en switch (on-off) inkopplad mellan grå kabel och svart kabel.
12V spänning tas ut mellan gul och svart kabel.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

teljemo skrev:När vi kört med den lilla adaptern så har det gått ett par timmar i stöten utan problem..

Det är denna manick vi pysslar med:3D printed tumblingmachine v3: https://youtu.be/hzkxhRHAIEk

Egen printade 'bra att ha' grejer, snygg jobbat med tumlaren grabbar :tumupp:
pinguen
Kontakt:

Inlägg av pinguen »

Man tackar =)
Kommer mer uppdateringar inom kort om denna.. ska löda ihop lite saker runt om ATX agget först =)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Det kan ju vara så att motorn dra mer än 280W...
_robban
Kontakt:

Inlägg av _robban »

Hörde på radion (typ bosse bildoktorn men här i Göteborg) att nya torkar motorer gick igång bara när de fick en negativ puls.
Lite konstigt förklarade han att det hela tiden låg 12v på motorn och då var den i "vilo läge" och så fort en negativ puls kom så var det då som motorn gjorde ett varv och svepet över rutan blev av alls. Om detta är sant ska jag låta vara osakt för el i bilar är inget jag kan det minsta och han på radion var mer mekaniker än något annat.
Skriv svar