Skjutövnings apparat

Berätta om dina pågående projekt.
arte

Re: Skjutövnings apparat

Inlägg av arte »

PaNiC skrev:Ok, ja då får man ju upp frekvensen lite. Var har du för varaktighet på spikarna som kommer vid träff? Hur ser vågformen ut?
Anledningen till att jag frågar är att ett inte helt olikt bygge ligger i planeringen :).
Tyvärr har jag inget osciliskop hemma, ADC in Arduinon är ganska långsam.
Jag kollar inte efter spiken utan svansen efter. Eftersom insignalen är ganska svag och det kan vara lite brus så adderar jag 16 samples och kollar ifall det är över ett threshold.

Men det är förvånadsvärt enkelt att detektera en träff, tänk på att jag saknar både skärmade kablar och förstärkning.
Dock så driver jag det från ett batteri så mat spänningen är inte så brusig.

Ditt bygge låter intressant! Berätta mer!
robbie skrev:Kul bygge! Hur löser du reseten med telefonen när du är själv ute och skjuter? Då måste du gå fram tills du är inom BT-range väl?
BT modulen är industri så den går ~100m så begränsningen är i telefonen. Men jag kommer alltid att vara inom BT range, detta är mest för pistol och 5.56 på nära håll.
Kanske max 30m.
mac skrev:Är det verkligen klokt att skjuta på hårda stålplattor? Jag tänker att det borde finnas en viss risk för rikoschetter, särskilt vid kantträffar, som kan sticka iväg åt annat håll än in i skjutvallen.
Absolut viktigt att tänka på, skulle aldrig stå 1m ifrån och skjuta okontrollerat med 5.56.
Har hört om att folk har fått lite cuts men ingen livshotande.
Som någon skrev så är glasögon viktigt. Tror att de målen vi skjuter på är konkava samt upphängda så att de absorberar energin.
Detta verkar dock inte så kul, https://www.youtube.com/watch?v=mn0MFqP1js0
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Jag förstår. Genom att addera samples får du ju en sorts förstärkning.
Mitt bygge är en universal timer med flera olika grenar. Har märkt på lokala klubben att en del är ganska osäkra på kommandona speciellt vid fältskytte om de ska hoppa in som skjutledare. Så varför inte en apparat som klart och tydligt både tar tid och visar vad man ska gala tänkte jag.
Det och lite feature creep så gled jag in på steel challenge och automatisk detektering av när skott går också. Det blir en liknande konstruktion med piezoelement, fast detekterar skott istf. vibrationer i plåt.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Brukar ni stå vid målet när ni skjuter? Var det inte Gevär det handlar om? Ipsc är 7m från i år vill jag minnas.
arte

Inlägg av arte »

MatsN skrev:Brukar ni stå vid målet när ni skjuter? Var det inte Gevär det handlar om? Ipsc är 7m från i år vill jag minnas.
Vi brukar skjuta vid kanske 5-50m, främst med AK5 liknande vapen och pistol.
Vår "skjut bana" består av några sandhögar med mål framför.
Altså inte direkt fancy :)

Hade varit fantastiskt om man hade tillgång till en fin 200m skjutbana och göra detta på!!!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nyfiken som jag är undrar jag hur fasen har ni lyckats få tillstånd till en sådan lekplats?
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

MatsN skrev:Brukar ni stå vid målet när ni skjuter? Var det inte Gevär det handlar om? Ipsc är 7m från i år vill jag minnas.
Inom IPSC så är det för pistol numera ned till 7 m, gevär är 50 m som minsta avstånd (regel 2.1.3).
Och enligt SäkB 2015, 3.2.4, så är det 50 m för kulgevär.
arte skrev:Tror att de målen vi skjuter på är konkava samt upphängda så att de absorberar energin.
Det är farligt att skjuta på konkava plåtmål, det ökar risken för att kulan studsar tillbaka mot skytten.
Enligt SäkB 2015, 3.2.6, om det finns gropar i plåten som är djupare än 1,0 mm så är minsta skjutavstånd 50 m (oavsett vapentyp).
arte

Inlägg av arte »

tecno skrev:Nyfiken som jag är undrar jag hur fasen har ni lyckats få tillstånd till en sådan lekplats?
Jag bor i Texas. Är det din mark så får du göra i princip vad som helst.
Men om du skadar person eller egendom utanför din mark så är du i big trouble.
eqlazer skrev:
Inom IPSC så är det för pistol numera ned till 7 m, gevär är 50 m som minsta avstånd (regel 2.1.3).
Och enligt SäkB 2015, 3.2.4, så är det 50 m för kulgevär.
arte skrev:Tror att de målen vi skjuter på är konkava samt upphängda så att de absorberar energin.
Det är farligt att skjuta på konkava plåtmål, det ökar risken för att kulan studsar tillbaka mot skytten.
Enligt SäkB 2015, 3.2.6, om det finns gropar i plåten som är djupare än 1,0 mm så är minsta skjutavstånd 50 m (oavsett vapentyp).
Hmm...intressant. Vi har betydligt mer relaxade regler.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja det var ju en jä-a skillnad :vissla:
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Ja då behöver vi inte oroa oss för att det oseriöst skytte här hemma :)

arte: Kan finnas något nyttigt i denna tråden
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=39948
arte

Inlägg av arte »

eqlazer skrev:Ja då behöver vi inte oroa oss för att det oseriöst skytte här hemma :)
Skytte i USA skiljer sig lite, inte så märkvärdigt som hemma.
Oseriöst eller inte, det vet e tusan :)
SäkB författarna skulle t.ex älska Tannerite.
eqlazer skrev: Kan finnas något nyttigt i denna tråden
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=39948
Tack för tipset! Väldigt likt vad jag bygger.
swede43

Inlägg av swede43 »

tecno skrev:Nyfiken som jag är undrar jag hur fasen har ni lyckats få tillstånd till en sådan lekplats?
Jag driver till vardags en vapensmedja och min "bana" ligger en bit upp på min mark, jag har sökt tillstånd i olika instanser angående skjutning där men svaret från samtliga har varit att så länge banan ligger utanför stadsplanerat område och ingen klagar på "oljudet" är det min ensak vad som görs där. Enda kommentaren var från Naturvårdsverket då de vill ha rapport om andelen utsläppt bly i mark per årsbasis.
//Swede43
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja det är ju lite skillnad på 'skjutbana', i ditt fall så är det ju sporadisk och bara du i stora drag.

Välkommen till forumet, vilken del av landet huserar du?
Skriv svar