Subwoofer med lm4651/4652

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lallas

Inlägg av Lallas »

Var det någon som fick hem samples på ovanstående??

Funderar nästan på att beställa dom från USA annars. Var ju betydligt billigare där..
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag kan inte begripa hur i hela värden man kan plocka ut 170W i 4ohm Med en matningsspenning på +-22V.

W RMS= Utop*Utop / resistansen*2

Om man räknar bort lite spänningsfall över sluttrissorna, så kan man MAX få ut 50W RMS.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag hänger inte riktigt med på din formel. Var kommer tvåan ifrån?

Du har tänkt fel på spänningen. Förstärkaren jobbr inte mot en jord utan kan polvända högtalaren. max utspänning är alltså 44V

Med din formel blir det 242W
Om jag skulle räkna får jag 484W men då kan jag vara ute och cykla
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

U "TOP" är ju halva matnings spänningen.

Formlen för RMS är

Utop =ca20V
Högtalar Impedansen *2 (4Ohm *2 =8 )

Så att 20V*20V =400

400/8 =50W .
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

i det här fallet har man en h-brygga för högtalaren vilket inbär att maximala späningen över högtalaren är 44volt

så den maximala rms watt man kan få ut ur sådan här konstruktion blir 44*44/2/4 = 242W vid 4ohm i teorin men i praktiken mindre p.g.a. rippel i matings späningen och att h-bryggan inte är idealisk...

så 170W låter rimligt...

danei: 2 kommer från att man tar effektiv värdet av späningen delvis roten ur 2 men efter som den är i kvadrat så blir det 2 :)
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Ursäkta om jag avbryter eran matematiska diskussion [önskar att jag förstod den :)], har fått hem kretsar nu, beställde från farnell, har en beställning på g från BHIAB nu. Jag tänkte bygga efter beskrivningen som står i databladet. Hittar dock inga spolar, har kollat elfa, BHIAB, farnell, bejoken.
Jag kan naturligtvis ha missat dem
25uH 15% 5,5A
47uH 10% 5,0A
50uH 10% 5,6A
någon som kollat på databladet som kan berätta varför det är två komponentlistor, dumma jag har bara kollat på den undre [kanske skulle tagit och läst igenom databladet :(]
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

erixon skrev: danei: 2 kommer från att man tar effektiv värdet av späningen delvis roten ur 2 men efter som den är i kvadrat så blir det 2 :)
Så tänkte jag med först. Det kanske var dumt att ändra mig. ;-)
Men det gäller om man lägger ut en ren sinus. Men om man lägger ut flera frekvenser samtidigt (extremfall fyrkants våg) så kan det bli högre spänning. Eller är RMS definierat för vad man max kan få ut med en ren ton?
Lallas

Inlägg av Lallas »

marvin skrev:Ursäkta om jag avbryter eran matematiska diskussion [önskar att jag förstod den :)], har fått hem kretsar nu, beställde från farnell, har en beställning på g från BHIAB nu. Jag tänkte bygga efter beskrivningen som står i databladet. Hittar dock inga spolar, har kollat elfa, BHIAB, farnell, bejoken.
Jag kan naturligtvis ha missat dem
25uH 15% 5,5A
47uH 10% 5,0A
50uH 10% 5,6A
någon som kollat på databladet som kan berätta varför det är två komponentlistor, dumma jag har bara kollat på den undre [kanske skulle tagit och läst igenom databladet :(]
Vi vill se fortlöpande dagbok över projektet så vi kan apa efter :)

Hur hade du tänkt mata den? Står inget i bladet om vad den kräver, eller? Orkar inte kolla igen, måste lägga mig :roll:
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Om man lägger ihop sinus toner så behöver det inte bli "mer effekt",

exempel en triangel våg ger hälften av den effekt som RMS watt anger...
Men många minder seriösa märken kör med fyrkants våg vilket leder till att de får ca 2 gånger mer RMS än vad de har, desutom kan THD vara så hög som 10% eller mer

Men standarden för att ange RMS watt är för en sinus våg

om man inte inter följer standarden kan man ange PMPO watt eller liknade skit

:)
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Ok, kan väl försöka att skriva dagbok, brukar dock inte hända så mycket när jag gör något dock, nuläget som sagt, skall beställa komponenter men saknar leverantör för spolarna
Har inte hunnit till matnigen än :(
får helt enkelt bli bra, provar med labaggregat först. Blir det bra kommer matningen senare
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tackar då är jag med.

Den nu omtalade kretsen har 10% distorsion vid 170W. Så bra lär den inte låta. iafa inte vid max last.
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

är iofs inte så bra på att tolka en logaritmisk skala, men tycker allt att det rätt ok värden ändå, kurvan stiger väldigt snabbt det sista.....
men som sagt, har dålig erfarenhet.
Lallas

Inlägg av Lallas »

1 % vid 125 W om jag förstod elfa..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det låter bekant
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Nya tag

Inlägg av marvin »

Nu har jag tänkt att bli färdig med min subwoofer...
Jag skall prova med ett switchat nätagg, om någon har en bra länk att snabbt slänga in skulle detta uppskattas. Men annars är det bara att googla vidare :(
Skriv svar