Motorn i verktygsväxlaren är 24V DC, "grayscale" kodern inne verktygsväxlaren behöver också 24V. Funktionsprincipen i korthet: Vid verktygsbyte snurrar revolvern "motsols" tills rätt verktygsposition hittas, därefter växlas motorns rotationsriktning och motorn går medurs tills den går mot låspinnen och "stallar". När revolvern gått mot låspinnen går motorn in i "hold" läge, dvs håller revolvern tryckt mot låspinnen. Om man vill göra en "high end" variant så lägger man strömsenor på L298N och övervakar via mikrokontrollern när motorn "stallar", i mitt fall gjorde jag så att jag programmerade in en std reverseringstid på 0.5 s varefter mikrokontrollern byter till "hold" läge (PWM värde ändras)
Strömmen i motorn vid drift ca 0.5A och kortslutningsström ca 3A. Emcos egna vertygsväxlarkort använder L298N med paralellkopplade effektutgångar + kylfläns, enligt databladet kan man då få ut ca 4A, dvs räcker till.
http://www.ebay.co.uk/itm/L298N-Dual-H- ... 1303811188
Mach3 eller Linux cnc på Emco 120 CNC Svarv
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Mach3 eller Linux cnc på Emco 120 CNC Svarv
Har skickat via e-post den dokumentationen jag har kvar för den Emco 50PC jag byggde om ATC:n för snart 10-år sedan.
Hoppas det hjälper dig, gäller givetvis Mach3 och ej LinuxCNC som jag bara har ringa kunskaper om.
Hoppas det hjälper dig, gäller givetvis Mach3 och ej LinuxCNC som jag bara har ringa kunskaper om.