Min diskmaskin pajade, pumpar hela tiden ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Min diskmaskin pajade, pumpar hela tiden ?

Inlägg av Glenn »

Fast jag har goda erfarenheter av att kunna köpa reservdelar till gamla vitvaror, oftast för löjligt låga priser också.

Jag gav väl morsans gamla kylskåp ~10 års extra liv genom att först byta termostaten, och sen gångjärnen, och sen termostaten igen,
total summa under 200:- (gångjärnen kostade 6:-/styck(!)..)

Var inte ens några problem att handla som privatperson "men då får du betala kontant här eller betala in i förskott om vi ska skicka", fine, inga problem för mej.

Nu har vi använt diskmaskinen två gånger "på sin plats" och den verkar inte ha fyllt skålen än.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Du får ställa in en avfuktare bakom maskinen kanske... ;)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Maskiner som har fyllning baserad på tid har en strypning på vattnet.
Dennas strypning blir större med tiden.
Har den den tidsstyrd fyllning så leta upp denna strypning, ofta en metallplatta med ett litet hål i, och byt ut den. Rostfritt stål eller mässing han vara lämpliga material.
Nerre

Inlägg av Nerre »

maDa skrev:Detta har hänt ett par gånger i min helt nya maskin, och den det känns nästan som det är med flit.
Det sitter ju en slags överfyllningsskydd i maskinen, det är till för att inte hela maskinen ska kunna fyllas med vatten (det är lagom kul att mötas av ungefär 1 kubik vatten när man öppnar luckan). Normalt sitter detta skydd så att OM nivån inne i maskinen nåt upp till luckans underkant så rinner det ut genom överfyllningsskyddet, hamnar på botten och maskinen hamnar i "emergency shutdown"-läget typ.

Maskindiskmedel ska inte skumma (skum ger för dåligt tryck i spolarmarna).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har fortfarande kvar samma diskmaskin, och den har fortfarande samma fel.

Diskar jag tre-fyra gånger under snabb följd (typ under två dagar) så händer det i princip ALLTID, men det kan hända första gången man diskar på en vecka,
det kan också fungera i månader med ca 2-3 diskar i veckan.

När det händer drar jag utt den och suger upp vattnet med dammsugaren, skjuter in den och startar igen.

Jag kan bara inte hitta VAR det läcker, jag ser ju att det är lite vatten i skålen (även om den inte stoppat), och jag har försökt kika under gång men just de gångerna verkar det läcka så lite att jag inte kan avgöra när det kommer och varifrån.

Mycket irriterande.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du får väl dra ut maskinen och låta den stå där tills vidare, och kolla vid varje disk tills du hittar läckaget. Även om det tar flera veckor :D
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Om du vill hitta var det läcker: Kanske fungerar att köra en tom maskin som du pytsar in lite karamellfärg i varje gång du hör att den fyllt på vatten. Borde lämna färgspår där det rinner.

Har du kollat att den är rätt installerad och "står i våg". Om den lutar för mycket kan det rinna över ibland.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

madmodder: tyvärr spärrar den dörren till tvättstugan när man drar ut den :)

babbage: Det är ju iofs en ide, det borde ju lämna spår.. tyvärr är det väldigt svårt att se nåt ändå..

Har inte kollat om den står i våg men den står väl som den alltid har gjort, kan vara värt att kolla iaf.
TurboTunkan

Inlägg av TurboTunkan »

Jag fick byta ut strykortet på min. Tackar hemförsäkringen.
Skriv svar