Köpråd IP-kamera med wifi
Re: Köpråd IP-kamera med wifi
Ett tips är att leta efter en kamera med justerbar optik typ 4-12mm. Då klarar man de flesta situationer. Sen är det viktigt att kameran har mekaniskt IR-filter. Det fungerar som så att en liten motor flyttar IR-filtret i optiken nattetid och fäller in det dagtid. Detta för att för max känslighet i mörker men inte förvränga färger dagtid.
Jag vill dock varna för vissa kinakameror och deras mjukvara. Eftersom jag jobbar med CCTV har jag samlat på mig rät många mjukvaror till diverse kameror. Dessa ligger arkiverade på en server. Plötsligt i slutet av förra året så fick jag viruslarm på den servern. Visade sig att flera av mjukvarorna hade någon form av virus i sig. Ett märke var värst och det var Aicon. De var spyware i kameran också. Det luriga med dessa var att det tog ca ett år innan viruset aktiverades därför misstänke man inte mjukvaran först. När kunder sedan började ringa in blev det jobbigt dock.
Så var gärna lite försiktiga med noname prylarna. De flesta funkar dock bra.
Jag vill dock varna för vissa kinakameror och deras mjukvara. Eftersom jag jobbar med CCTV har jag samlat på mig rät många mjukvaror till diverse kameror. Dessa ligger arkiverade på en server. Plötsligt i slutet av förra året så fick jag viruslarm på den servern. Visade sig att flera av mjukvarorna hade någon form av virus i sig. Ett märke var värst och det var Aicon. De var spyware i kameran också. Det luriga med dessa var att det tog ca ett år innan viruset aktiverades därför misstänke man inte mjukvaran först. När kunder sedan började ringa in blev det jobbigt dock.
Så var gärna lite försiktiga med noname prylarna. De flesta funkar dock bra.
Är det verkligen bekräftat att det var skadlig kod i programvaran? Inga "false positives"?
Jag har flera gånger råkat ut för att antivirus-program plötsligt tycker att nåt är virus, en gång var det för att ett program för webstreaming tydligen innehöll nåt webstreaming-bibliotek som också använts i "spionprogram". Andra gånger har antivirustillverkaren gått ut med rättning några dagar eller veckor senare.
Kod i en arkiverad fil på en server kan ju inte "aktiveras" vid en viss tidpunkt.
Jag har flera gånger råkat ut för att antivirus-program plötsligt tycker att nåt är virus, en gång var det för att ett program för webstreaming tydligen innehöll nåt webstreaming-bibliotek som också använts i "spionprogram". Andra gånger har antivirustillverkaren gått ut med rättning några dagar eller veckor senare.
Kod i en arkiverad fil på en server kan ju inte "aktiveras" vid en viss tidpunkt.
Kanske klantigt av mig när jag sa arkiverat på servern. Programmen låg i en mapp direkt kopierade från medföljande installations cd. Det var ett verktygs program som används för att sätta IP första gången kamerorna togs i bruk. En körbar exe fil som inte behövde någon installation. Virusprogrammet varnade plötsligt för den filen. Samma dag blockerades även någon form av activeX från kameran vilket gjorde att GUI inte kunde visas längre. En möjlig orsak kanske kan vara en uppdatering av virusdatabasen som då plötsligt ansåg att något innehöll skadlig kod.
I vilket fall så kastades mjukvaran och kamerorna ut för att ersättas av märkes prylar.
I vilket fall så kastades mjukvaran och kamerorna ut för att ersättas av märkes prylar.
Stort tack för svaren! Tyckte kameran på aliexpress såg vettig ut. Så antagligen får det bli en sådan att testa med. Till att börja med 

Använder själv D-link 932L. Fungerar perfekt än så länge.
Tyvärr ingen utomhuskamera men tänkte man kanske kunde bygga in den i
något lämpligt isolerande hölje, den blir ju lite varm så skulle kanske fungera.
Har precis testat en annan app i stället för D-links egen.
tinyCam Monitor verkar riktigt bra verkar det som.
http://tinycammonitor.com/
Tyvärr ingen utomhuskamera men tänkte man kanske kunde bygga in den i
något lämpligt isolerande hölje, den blir ju lite varm så skulle kanske fungera.
Har precis testat en annan app i stället för D-links egen.
tinyCam Monitor verkar riktigt bra verkar det som.
http://tinycammonitor.com/
Hej!
Kan återkoppla lite, beställde tillslut två Xiaomi Ants kameror. Har nu fått dem och installerat dem med tillhörande xiaomi programvara. Bildkvaliten är bra och de funkar bra på det trådlösa nätet.
Men jag hittar ingen funktion för rörelsedetektering och att spara på NAS. Finns det någon annan vettig programvara som klarar detta? Tinycam fick jag inte igång, men det kan bero på mig...
Kameran spottar ut en rtsp ström i 264 format som jag kommer åt med vlc på laptop iaf.
Mvh. Magnus
Kan återkoppla lite, beställde tillslut två Xiaomi Ants kameror. Har nu fått dem och installerat dem med tillhörande xiaomi programvara. Bildkvaliten är bra och de funkar bra på det trådlösa nätet.
Men jag hittar ingen funktion för rörelsedetektering och att spara på NAS. Finns det någon annan vettig programvara som klarar detta? Tinycam fick jag inte igång, men det kan bero på mig...
Kameran spottar ut en rtsp ström i 264 format som jag kommer åt med vlc på laptop iaf.
Mvh. Magnus
Hej , kan rekommendera Blue Iris kan allt o lite till .
Mvh Leif
Mvh Leif
Det såg vettigt ut, det enda är att då får jag ha en dator på dygnet runt. Finns motscarande för android eller om man skulle kunna köra på en Raspberry pi?
I annat fall får jag nog sätta ihop en server
I annat fall får jag nog sätta ihop en server

Köpte programmet tinycam monitor pro på play store. Efter lite pyssel har jag nu fått upp mina kameror som jag tänkt mig. Har inte hunnit testa så mycket men verkar lovande.