Det har hänt en del med fräsen sedan sist. Nya kina-stegmotorer är monterade då det visade sig att två motorer hade fel på lindningarna. De nya motorerna är ca 3 ggr starkare än de gamla, vilket inte är fel när man fräser i hårdare material. Efter motorbytet har jag inte haft några problem med missade steg längre.
Tyckte att det skvätte åt alla håll när jag fräste med skärvätska, så ett kar tillverkades av plastskivor inköpta från biltema. Fungerar faktiskt riktigt bra!
Kao Fong CNC fräs
Re: Kao Fong CNC fräs
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Idag så svarvades en ISO30 fixtur till fräsen för att kunna mäta in höjden på nya verktyg inför verktygsbyten. På så vis kan jag förbereda verktygsbyten medans fräsen håller på att jobba. Verktygsskifte kan sedan genomföras kvickt genom att byta hållare i spindeln och justera verktygshöjden i mach3.
Senast redigerad av RoXa 26 december 2015, 22:47:52, redigerad totalt 1 gång.
Jag är inte helt nöjd med chucken på svarven. Den kastar lite och backarna behöver slipas om. För att kunna slipa in backarna fräste jag ut en fixtur som gör det möjligt att förspänna backarna samtidigt som jag kan komma åt att slipa anläggningsytorna. Nästa steg blir att fräsa ut en hållare till den roterande filen. Hoppas bara att filen i sig inte kastar allt för mycket nu bara 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja det var en rejäl fixtur, detta med taskig rundgång i 'roterande filen' gör ju inget då man bara tar lite lite i taget så blir det ju lika runt om = tuta och kör.