Relation mellan elverk och elmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Relation mellan elverk och elmotor

Inlägg av CPMS »

Försökte köra en 1800W högtryckstvätt på ett 2500W elverk, det gick inte bra alls. Tvätten morrade och ville inte varva upp. Mätte spänningen med två 500W halogenlampor som belastning, låg på runt 210V. Ställde upp varvtalet så den gav runt 240-250V och efter det fungerade det att köra tvätten.
Millox

Inlägg av Millox »

Jag står just nu inför precis samma problem på jobbet, fast uppskalat med 1000 ggr. Vad jag kan konstatera är det nog lämpligt att ha en skenbar effekt på generatorn på cirka 5 ggr motoreffekten, som tumregel. Sen kanske det inte stämmer när man inte riktigt bryr sig om selektivitet, och skydd mot kortslutning vid start.

Motorer generellt har en startström på 7 ggr, men mindre på mycket gamla och mycket nya, något högre på halvgamla (2000-tal, inte 2010-tal), och kortslutningsströmmen på ett elverk ligger någonstans på 3 ggr märkström. Sen är det bara att räkna. Startströmmen vid den aktuella spänningen som blir måste vara tillräcklig för att dra igång motorn, 85% spänning brukar vara en riktlinje, och då landar man nog nära 5 ggr effekten.

Men har man en trögare magnetisering, och en lättare last kan det gå att dra igång större motorer också, men du har ju provat och misslyckats...
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Östhammar och stora elverk, du jobbar inte på den stora vattenkokaren i närheten? ;)

MVH: Mikael
tugo

Inlägg av tugo »

Jag är som sagt på resande fot ett par dagar till och jag är sugen på att gå vidare med mitt bekymmer så fort jag är tillbaka. Jag har ju nu ett par olika uppslag att jobba vidare med. Också erfarenheter som det bjudits på i tråden. Men vad tror ni: Är elektronisk mjukstartare en helsäker lösning på mitt bekymmer eller är det en grej som kanske kan funka?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

inget är någonsin helsäkert
men 80-90% ok säger jag

skall motorn startas och stoppas ofta?
om inte så hadde jag provat med ntcmotstånden som jag länke till, dom har hjälpt mig många gånger
tugo

Inlägg av tugo »

Visst, jag håller med, det är inte mycket som är säkert. Men om du uppskattar sannorlikheten till att det ska funka upp emot till 90 % så verkar det som att det kan vara något att satsa på. NCT-motstånden som du rekommenderar tar jag till mig, men när det gäller elektronik så är jag närmast en nolla. Att jag frågar om mjukstarten kommer sig främst av att den kostar runt två tusen och det måste ju ställas i relation till vad ett elverk kostar. Avgörande var tydligen hur ofta motorn startas och jag kan bara säga att det är olika. Den sitter på en snickerikombi och den kanske går någon halvtimme som max i taget och får minst vila ett par minuter mellan påslagen, oftast en kvart eller mer. Det gäller när den används, annars står den veckovis, kanske månader.
Millox

Inlägg av Millox »

adent skrev:Östhammar och stora elverk, du jobbar inte på den stora vattenkokaren i närheten? ;)

MVH: Mikael
Det kanhända vara så... ;-)

Tugo: Det är inte så att det sitter dvärgar som löser ut vid start? Då kan det vara en idé att byta till gängsäkringar istället.

Annars kan du ju prova fulvarianten, motorkondensatorer på anslutningarna till motorn för att få ner den reaktiva effektförbrukningen.
Alternativt lasta ner med en motor som går att få igång och som du kopplar bort direkt när du slår till din andra motor. Kan även funka resistivt.

Jag skulle dock tro att det helt enkelt är för klent verk, och då kommer mjukstartaren definitivt att hjälpa.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då skulle jag prova ntcmotstånden, kostar inte mycket och kan man bara vänta en minut från att man stängt av motorn till man startar igen så är det helt ok

man skulle även kunna ha ett tvåläges starpådrag med motstånd , där man får vänta någon sekund från steg ett till två
kan kolla om jag hadde några högeffekts keramiska motstånd på vinden som kunde passa
helt enkelt två strömbrytare där man först kör via motstånd, gissar att runt 15-25 ohm hadde varit lagom , och sedan så kopplar man förbi motstånden, eller rättare sagt kortsluter över dom
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det du egentligen behöver är en modern version av sådan gammal ASEA-motor med taxöron och pådragsmotstånd på rotorsidan via släpringar.

sådana motorer togs fram för på den tiden ganska klena landsbygdsnät för att en motorstart inte skulle mörklägga hela bygden - en sådan motorstart är för övrigt en fröjd för ögat och örat att både se och höra till skillnad från många dagens moderna elektroniska system som visslar, piper och låter illa på olika sätt.

att man satte pådragsmotstånden på rotorsidan och inte statorsidan är för att man inte behöver hantera några större effekter med den lösningen då spänningen är låg på rotorsidan och det är rotorströmmen som bestämmer hur stor moment motorn startar upp med. är det avbrott helt på rotorsidan så fungerar motorn som en transformator med inget alls kopplad på sekundärsidan med kanske ett hörbart lätt brum.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

xxargs skrev:är det släpringad rotor och magnetiseras med ström från statorfaserna så kan påslag av en stor motor helt enkelt sänka spänningen så mycket att magnetiseringen försvinner och den går själv i baklås till lasten kopplas bort igen.
Har men detta problem även med separat magnetiseringsmaskin?
tugo

Inlägg av tugo »

Hej igen!

Är nu tillbaka från min resa och har beställt en elektronisk mjukstart. Jag återkommer när det är dags att koppla in den eller strax efter jag gjort det för att meddela hur det funkar.

Tack för hjälpen att finna på lösningar!
tugo

Inlägg av tugo »

Det var ett tag sedan sist. Nu har jag testat med mjukstartare, men jag fick det inte att funka ändå. Det blev lite bättre så till vida att jag kan starta motorn, men endast utan last. Med rem i remskivan så rycker motorn bara till lite och står och brummar. Lite bättre alltså, men inte tillräckligt bra.

Jag hade det lite på känn efter det att jag läst det medföljande pappret, eftersom att det tydligen från tillverkaren finns två typer. Bägge startar mjukt, men bara den ena typen minimerar startströmmen. Och det var väl klart att jag fick den typen som inte minimerar startströmmmen. Som sagt så fort jag läst detta så blev jag lite tveksam till om det skulle funka. Ja det är väl bara att lägga mjukstarten på hyllan och köpa en av den andra typen och prova den också, eller?

Här behöver jag råd. Är det värt att testa en av den andra typen? Ja jag har väl inget val, men jag skulle gärna vilja ha en eller ett par råd.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du skrev att du hade en annan lite mindre motor som fungerar fint att köra.

Strata den motorn först och låt den agera "hjälp-svänghjul" när den stora motorn ska starta. Det kostar bara som mest en Y-gren för trefaskablarna eller motsvarande plus lite tid att testa, så det är nog värt att testa även om chansen inte är så stor att lyckas.
tugo

Inlägg av tugo »

MiaM skrev:Du skrev att du hade en annan lite mindre motor som fungerar fint att köra.

Strata den motorn först och låt den agera "hjälp-svänghjul" när den stora motorn ska starta. Det kostar bara som mest en Y-gren för trefaskablarna eller motsvarande plus lite tid att testa, så det är nog värt att testa även om chansen inte är så stor att lyckas.
Du menar alltså att jag först ska starta min lilla motor innan jag slår igång den stora?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Den lilla motorn som varvar upp den stora innan du kopplar över till den stora - det är ett sätt att få ned startströmmen ganska markant. Det förutsätter förstås att lasten kopplad till den stora motorn hålls låg under starten
Skriv svar