Kapacitiv givare till trappa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Kapacitiv givare till trappa

Inlägg av 4kTRB »

Icecap skrev:4kTRB: en avstämt dipol kan ganska säkert fungera - men frekvensen blir hög om inte trappan är väldig bred. Och sedan kommer det saker som att ha en sändare liggande utan licens eller godkännande, känns faktisk inte helt OK.

Dopplerradar i all ära, det fungerar men man ska dels mata en del effekt in i dom (dom vi jobbar med drar runt 1W kontinuerligt) och dels är de svåra att avgränsa om man vill ha ett specifikt avkänningsområde.

Men avkänning i stegen är inte helt enkelt heller! Folie/kapacitans-principen lär fungera bra men om man som mig skippar ett eller två steg i början på en trappa ska man ha avkänning på minst 3 steg. Detta är dock bara en fråga om att montera det, elektroniken fungerar utmärkt ändå och man kan göra en mycket lokal och stabil avkänning med minimal strömförbrukning och mycket små störningar.

Dock skulle jag föredra IR-avkänning - men det kräver att det finns ett bra ställe att montera grejer på båda sidor av trappan (eller i omedelbar närhet) i lämplig höjd (så att t.ex. en katt med lyft svans inte triggar).
Ratta in en frekvens på MV eller LV -bandet (nästan vilken som helst) och välj den frekvensen så
kommer ingen att bry sig.
Användarvisningsbild
vojnik

Inlägg av vojnik »

Förslaget med två folier som två kammar som är i varandra har jag provat. Om en puls skickas in på den ena så får jag utslag alltså märkbar skillnad först när foten är 1 cm ifrån. Använder jag samma "kondensatorplatta" och laddar upp den enligt mitt första inlägget i tråden så blir det inte heller någon skillnad annat än att kapasitansen blir betydligt lägre.

En tanke var att ha två hela folier och ladda upp den ena enligt min ursprungliga princip men att man gör adc istället för digital input. På den andra folien gör man bara adc för att mäta 50 hz interferensen. Differensen är då min sökta signal. Folierna borde väl placeras bredvid varandra? Vad tror ni om lösningen?

Känsligheten ska jag försöka få högre genom att öka uppladdningsmotståndet vilket jag läst mig till. En ökning från 270k till 1M gjorde ingen större skillnad. Ska prova högre motstånd. Observera att jag inte provat med något trappsteg emellan än.

Jag hade gärna fått till det med folie under trappan men mina kunskaper inom området är begränsade. Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

metalldetektor då? Vätskan som finns i din fot kommer få spolarna att komma balans när nån traskar förbi.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

vojnik: dina test verkar kontraproduktiva i min bedömning.

Det sätt du har planerat att mäta på kommer definitivt inte att fungera. Om du vill använda kapacitetsförändringen måste du skicka in en AC på ena plattan och ta ut den på andra plattan - och glöm allt om 50Hz! Det är skaplig liten kapacitans det rör sig om så mätfrekvensen måste ökas kännbart för att överföringen ska ge kännbara resultat.

En mätfrekvens runt 10-50kHz känns mer aktuell och det ville vara vettigt att ha ett filter på drivningen så att flankerna inte stör för mycket. Bäst ville vara en sinusgenerator men det kan kännas lite mycket just nu.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Utan att vara tjatig men en wienoscillator med folien ansluten via en ledare till RC nätet fungerer mycket bra.
välj typ 300KHz och du kommer få en mycket tydlig frekvensändring när du är i närheten, kommer fungera rätt igenom steget.
Metoden används i t.ex. instrumentet Thermin men där blandas frekvensen med en LO och skillnaden används som ton.

Välj steg två i trappen så kommer den även detektera om man kliver på steg ett eller två.
Mät frekvensen med en räknare i en uC om du inte litar på analog frekvensdetektering.
Oscillatorn kan realiseras med en Op eller två transistorer, sedan en diod som AGC (vi behöver ingen perfekt sinus här).
Kräver några mA i ström max.

Lycka till!
Skriv svar