Agwans reflowugn

Berätta om dina pågående projekt.
Agwan

Re: Agwans reflowugn

Inlägg av Agwan »

Nu till slut har jag provat ut lödugnen.
Köpte kretskort och pastamask på samma ställe och till exakt samma mått så att det skulle vara enkelt att upplinjera dem mot varandra.
Lod1.jpg
Det blev ju inte helt perfekt, men jag hoppades att det skulle duga. Det är bara processorn som det kan bli problem med. 28 pinnar på 4x4mm + exposed pad.
Lod2.jpg
Släppde dit komponenterna för hand under mikroskop. Hoppade över kondingar och resistorer i första körningen, ville inte riskera att slå till processorn när jag lägger ner någon komponent som ändå är lätt att löda i efterhand. Resistorer och kondingar är 0603:or.
Lod3.jpg
Så in med dem i ugnen och mata på med en lödcykel.
Lod4.jpg
Lite svaj i regleringen, men jag är helt nöjd med följningen. Möjligen är ugnen lite långsam, man skulle behöva kunna öka temperaturen snabbare. Man får inte mer för 500:-. Neråtrampen av tempen behöver jag stötta med att öppna luckan på ugnen så att den faller snabbt nog.
Lod5.jpg
Färdig lödning. Jag provade med tre kort. På ena kortet fick jag pastan så sned för processorn att jag inte lade på någon processor där. Men efter cyklingen så såg det perfekt lött ut. Det går säkert att lägga på lite fluss, släppa dit processorn och köra en cykel till så funkar det kortet också.
Lod6.jpg
Resultatet med kondingar och resistorer monterade. Bottensidan av kortet är full med testpaddar för programmering, kommunikation och alla signaler på kortet. Jag hade lagt ut programmeringpaddarna lagom för att löda en 2.54 2x6 ISP-kontakt rakt mot kortet, så det gjorde jag. På med spänning och det funkade att programmera in fuse-bittarna och programvara.
Lod7.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel

Inlägg av hummel »

Ser bra ut. Imponerad att du får det att fungera så bra med enkla medel.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Tackar! Det var ju nästan inget jobb att sätta ihop ugnen och rätt så lätt att få på pastan och slänga in det i ugnen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jaaa, det här är snyggt. Du tar inte uppdrag eller? :wink:
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Om du vill leka lite med regleringen så fick jag en ide.

Anta typ en andra/tredje ordningens model för ugnen och gör lite tester för att hitta bra parametrar till modellen.
Efter det, se för vilken derivata som styr-signalen kommer in.
Tex har du ett andra ordningens system så kommer den in på andra derivatan.

Med detta så kan du skapa din temp kurva så den är kontinuerlig så många derivator som behövs och använd det sen som feedforwad.
Tror detta borde ge extremt bra tracking av temperaturen. :)

EDIT: Vill man så kan man lätt få in gränsvärden på styr-signalen också. :)
Blir ett litet convex problem att lösa i Matlab för att generera referensen.
qx5

Inlägg av qx5 »

Hur får man fatt på parametrarna så att man kan få ihop en formel för 2:a eller 3:e ordningens styrning?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Valfri model identification. :)
Finns färdig och enkelt toolbox för det i Matlab.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det skulle gå att koppla upp ugnen mot matlab direkt och låta Ident skicka insignaler till ugnen och mäta temperaturen. Så ansätter man en modell och så räknar Ident fram ett system som stämmer så väl som möjligt. Efter det skapar man en regulator som invers till systemet. Frågan är när man skall ha tid för alla de här roliga reglerproblemen. Jag är ju egentligen helt nöjd med hur temperaturregleringen fungerar nu. Feed forwarding:en fungerar dock inte riktigt bra på neråtrampen, rampen dyker för fort. Jag hade tänkt kunna öppna luckan men låta värmarna fortsätta gå så att jag får en reglerad nergång i temp. Skulle kunna funka om jag tar bort feed-forward när jag nått peaktemperaturen. Jag är ju nöjd, men det är både coolt att ha och kul att ta fram bättre reglering.

Magnus_K: Visst skulle jag kunna hjälpa någon med lödning om det skulle behövas, men jag har svårt att se att det är speciellt många av de som väl har lödugn som skulle ha sämre lödugn än mig. Man behöver ju helst en pnp också.
Skriv svar