Polvända högtalare - kvittar väl!
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Polvända högtalare - kvittar väl!
Att fasvända ena högtalaren vid stereolyssning gör stor skillnad. Sång t.ex som oftast hörs i mitten, hörs på båda sidor istället och inte alls i mitten. Det låter jättekonstigt, som om man stoppar in en hörlurskontakt till hälften och vickar lite så det blir kontakt.
Edit: som Gizmo sa...
Edit: som Gizmo sa...
Är det verkligen så märkbart alltså?
Tycker jag måste ha råkat polväna ena elementet massor av gånger genom åren utan då särskilt märkbara effekter.
Antingen är jag då tidernas sämsta audiofil-ämne och/eller så har jag alltid hållit mig med usel utrustning.
Tycker jag måste ha råkat polväna ena elementet massor av gånger genom åren utan då särskilt märkbara effekter.
Antingen är jag då tidernas sämsta audiofil-ämne och/eller så har jag alltid hållit mig med usel utrustning.
Kan intyga att det är stor skillnad, Vänder du båda högtalarna "Fel" så märks ingen skillnad, men har du en "Rätt och en "Fel" så försvinner basen nära på helt mitt i mellan högtalarna.
De måste alltså vara fasvända lika för att ljuden inte ska ta ut varandra.
Det är också anledningen till att det finns fasvändning på vissa aktiva baslådor, denna ställs olika beroende på högtalarens placering, bara för att få den jobba "rätt" mot resten av högtalarna.
De måste alltså vara fasvända lika för att ljuden inte ska ta ut varandra.
Det är också anledningen till att det finns fasvändning på vissa aktiva baslådor, denna ställs olika beroende på högtalarens placering, bara för att få den jobba "rätt" mot resten av högtalarna.
Hej!
I turbopropplan får man ett förfärligt propellerljud bl.a. pga att propellerspetsarna går med höga mach-tal.
I SAAB 340 plockade man upp kabinljudet via en mic, fasvände det och skickade tillbaka det fasvänt.
Lär ha dämpat bullernivån rejält enligt uppgift.
M.v.h DanG
Edit: ... eller var det möjligen SAAB 2000
I turbopropplan får man ett förfärligt propellerljud bl.a. pga att propellerspetsarna går med höga mach-tal.
I SAAB 340 plockade man upp kabinljudet via en mic, fasvände det och skickade tillbaka det fasvänt.
Lär ha dämpat bullernivån rejält enligt uppgift.
M.v.h DanG
Edit: ... eller var det möjligen SAAB 2000
Senast redigerad av DanG 14 november 2014, 15:58:29, redigerad totalt 1 gång.
Ja. Tveklöst. Men som jag lade till förut, väldigt små högtalare och låga volymer märks det inte lika mycket. Men på större/bättre högtalare så märker man direkt att något är fel. När jag gjorde misstaget så trodde jag att något gått sönder, så konstigt lät det.hanzibal skrev:Är det verkligen så märkbart alltså?
Det var som attan, tja då får man väl anse detta vara utrett då.
Tack alla som svarat!
Tack alla som svarat!
Man kan ju ställa frågan annorlunda också...
Om du nu har högtalarlådor med tydlig +/- märkning på
signalingången, *varför* ska man koppla den ena fel?
Opolariserad kabel kan åstadkomma detta av misstag.
Dämpning får man bara om en eller flera, inte all högtalare är kopplad annorlunda, om alla högtalare är kopplade på samma sätt spelar plus eller minus ingen roll, man kunde lika gärna kalla det 1 och 2 på stärkaren samt 3 och 4 på högtalaren, så länge till exempel alla högtalares 3a går till samma siffra på stärkaren spelar det ingen roll om det är uttag 1 eller 2.
Dämpning får man bara om en eller flera, inte all högtalare är kopplad annorlunda, om alla högtalare är kopplade på samma sätt spelar plus eller minus ingen roll, man kunde lika gärna kalla det 1 och 2 på stärkaren samt 3 och 4 på högtalaren, så länge till exempel alla högtalares 3a går till samma siffra på stärkaren spelar det ingen roll om det är uttag 1 eller 2.
Det där förklarade jag ju innan men för ev. flet illiterata kommer här en reprissodjan skrev:Man kan ju ställa frågan annorlunda också...

hanzibal skrev:Många har nog ovetande råkat kasta om polerna på ena högtalaren, särskilt lätt hänt med kabel som saknar polmarkering.
OK, men varför ska en felkoppling plötsligt
betyda att det inte spelar någon roll?
Aja, frågan är väl besvarad nu...
betyda att det inte spelar någon roll?
Aja, frågan är väl besvarad nu...

Häpp!hanzibal skrev:Ingen har förnekat att ljudkancellation funkar

/UVHG
Förvisso men jag nämnde ju ljudkancellation redan från början, ändå togs det upp flera gånger.
@sodjan: Därför att jag undrade i vilken utsträckning en sådan felkoppling verkligen spelar märkbar roll vid vanligt musiklyssnande. Detta mot bakgrund av många troligen har sin ena högtalare felkopplad utan att ens veta om det.
@sodjan: Därför att jag undrade i vilken utsträckning en sådan felkoppling verkligen spelar märkbar roll vid vanligt musiklyssnande. Detta mot bakgrund av många troligen har sin ena högtalare felkopplad utan att ens veta om det.
Hade en gång en ljud testskiva som testade bland mycket annat just när högtalarna var ur fas och det lät helknepigt som om ljudet var utanför huvudet eller nåt och bas låter helt annorlunda. Det låter helt enkelt fel men då satt jag denna gång också precis mellan högtalarna så det var som mest skillnad för mig sitter man vid sidan om eller dylikt så kan det hända att det inte är så framträdande men det är liksom ingen samling på ljudet.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det är en lång kedja där man villt att allt ska vara i fas.
Det som utreddes extra noggrannt var ljudkancellering om de båda stereohögtalarna är anslutna i motfas.
Vidare måste de enskilda elementen i varje låda vara anslutna så att de spelar i fas, annars kan ju musiken låta besynnerlig. Delningsfiltren ger lju fasändringar varför man år kolla upp det där noga.
Sedan finns det folk som menar på att ALLT måste vara i absolut fas, dvs signalerna måste komma precis så som de kom från originalinstrumenten i studion (det gäller nog inte dagens skitmusik där man samplat och trixat, mastrat, mixat och autotunat till förbannelse att det säkert inte finns någon absolut fas alls längre
). Alltså gller det att hålla koll på hur CD-spelaren eller grammofonen skickar ut signalen, hur förstärkaren trixar - fasvänd eller inte fasvänd - osv.
Det som utreddes extra noggrannt var ljudkancellering om de båda stereohögtalarna är anslutna i motfas.
Vidare måste de enskilda elementen i varje låda vara anslutna så att de spelar i fas, annars kan ju musiken låta besynnerlig. Delningsfiltren ger lju fasändringar varför man år kolla upp det där noga.
Sedan finns det folk som menar på att ALLT måste vara i absolut fas, dvs signalerna måste komma precis så som de kom från originalinstrumenten i studion (det gäller nog inte dagens skitmusik där man samplat och trixat, mastrat, mixat och autotunat till förbannelse att det säkert inte finns någon absolut fas alls längre