Zeal bygger 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Andax

Re: Zeal bygger 3D-printer

Inlägg av Andax »

Med en snabb Z kan man kanske skriva ut sådana 3D-fackverk som jag såg en film på för ett tag sedan. Man flyttade sig med i princip samma hastighet som man matade ut plasten på och kunde bygga upp strukturer av långa friliggande trådar.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Ja där kan vi ha en fördel.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 849584.ece
Om man nu kan få tag på detta prog.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Eli>>> Hur vore det om du tog till dig av tanken att vara lite ödmjuk. Har du själv klämt och känt på Zealotrys konstruktion? Har allt "nytt" du själv skapat blivit perfekt från början? Låter du bli att prova alla idéer om det råder någon som helst osäkerhet över resultatet?

Har du svarat JA på alla tre frågor kan du fortsätta med din ton i denna tråd, men jag tycker lite synd om dig. Har du svarat NEJ eller NJA på NÅGON av dem så kom med konstruktiv kritik och förslag istället, och skippa översitteriet. Zeal bygger vad fan han vill hur han vill!

Så nu har jag fått upp blodsockret lite och borde skriva om det ovan, men det struntar jag i, för andemeningen är fortfarande precis min åsikt.

Zeal>>> Finns det någon risk för att Z glider ner av egentyngd när hållströmmen till motorerna försvinner? På en printer spelar det väl mindre roll, men min fräs är det riktigt irriterande på.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

@ X-IL "Finns det någon risk för att Z glider ner av egentyngd"
Varför rankar du ner på denna konstruktion? Var lite ödmjuk!

Konstruktiv kritik är att ge förslag på hur man löser möjliga problem.
Så som jag gjort. Varför gör du inte det?
Om det nu skulle vara ett lika stort problem som på din fräs så kommer här ännu ett konstruktivt råd till er båda: Man kan sätta dit en motvikt ( tyngd) som hänger upp över ett hjul eller alt, 2 en fjäderförspänning.
Fattar du inte vad du läser eller har du inte läst allt ovan?

"Zeal bygger vad fan han vill hur han vill!" Det var väl lite för IL-at?
Ja visst, och man lär sig bäst på egna misstag, men som sagt det finns billigare och enklare sätt: t.ex att tänka efter före.
Varför är du så angelägen att han skall slösa bort tid & pengar i onödan?
zealotry

Inlägg av zealotry »

Att Z är snabb är mer en bieffekt än någon sorts fördel som jag designat in, dom där "vire frame"-urskrifterna var iofs coola men inget jag är intresserad av just nu iaf =) Z kommer köras lika långsamt som hos alla andra.

Personligen tycker jag det är en elegant lösning av X och Z, fast monterade motorer, massan man flyttar omkring är minimal. Bra linjärer och remmar, inga vobblande gängstänger eller kärvande bussningar. Enkla fästdetaljer som jag kan tillverka själv i min mdf-cnc, om ek skulle vara för skört (har nån någonsin kallat ek för skört?) så kan jag skaffa dom delarna i plast eller alu istället. Väldigt skalbart i alla riktningar. Kul att prova något nytt, om alla bara tänkt på gängse normer och inte provat något nytt så hade jorden fortfarande varit platt.
Eli skrev:"eventuella vridande krafter kommer linjärlagren ta upp utan problem."
Är inte så säker på det, om du inte kör väldigt sakta. Gör beräkningar!
Är nog stor risk att brädbitarna inte pallar.
Det var länge sen jag läste mekanik 1 och 2 på högskolan. Du (eller nån annan?) får gärna hjälpa mig på traven lite med liknande beräkningar.
Nickeh skrev: Det är en intressant lösning men hittills ser det lite ut som att det finns bättre sätt att bygga på. Det kommer garanterat att funka och bli ok utskrifter men frågan är om designen är motiverad annat än att den verkar rolig att bygga? :) Skulle vara intressant att mäta om det blir någon rotation av z-axeln vid höga accelerationer nära skrivytan. Blir det inte det så funkar ju denna lösning lika bra som andra lösningar. Allt sitter väl i hur bra linjärlagret är och hur väl det klarar att ta upp moment över tiden utan att börja glappa.
Ja, såna mätningar vore absolut intressanta. Tips på hur jag mäter det?
X-IL skrev:Zeal>>> Finns det någon risk för att Z glider ner av egentyngd när hållströmmen till motorerna försvinner? På en printer spelar det väl mindre roll, men min fräs är det riktigt irriterande på.
Nej den kommer inte glida ner, Z väger inte mycket alls så hållmomentet i 2 avstängda nema17 plus friktionen i linjären räcker för att bromsa.
Eli skrev:"Zeal bygger vad fan han vill hur han vill!" Det var väl lite för IL-at?
Ja visst, och man lär sig bäst på egna misstag, men som sagt det finns billigare och enklare sätt: t.ex att tänka efter före.
Varför är du så angelägen att han skall slösa bort tid & pengar i onödan?
Nej det finns inte billigare och enklare sätt för att lära av sina misstag.
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Jag skulle tro att det blir svårt att mäta den vridningen speciellt exakt. Men är den stor borde du se det på dina utskrifter att du får en liten översläng när axeln byter riktning med hög acceleration. Troligast hamnar du gott inom toleranserna för att få bra utskrifter.

Jag undrar vad du körde för acceleration i din firmware på filmen? Hinner den komma upp i full fart?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Eli>> Några saker bara, att ställa en fråga är inte att racka ner på något! Och du skriver
Konstruktiv kritik är att ge förslag på hur man löser möjliga problem.
Så som jag gjort. Varför gör du inte det?
Om det nu skulle vara ett lika stort problem som på din fräs så kommer här ännu ett konstruktivt råd till er båda: Man kan sätta dit en motvikt ( tyngd) som hänger upp över ett hjul eller alt, 2 en fjäderförspänning.
Fattar du inte vad du läser eller har du inte läst allt ovan?
Vi är nog några stycken som har svårt att se var du faktiskt gav konstruktiv kritik. Att man sen kan lösa en nedfallande Z med en motvikt, ja självklart går det, det är liksom grundläggande. Att jag inte gjort det är av flera anledningar, mestadels att jag är lat, av samma anledning sitter det inte heller limitbrytare på min fräs. Jag antar att du har något att säga om det också?

Nej Eli, du har kommit in lite fel i den här tråden, och istället för att heja på lite upptäckaranda så kritiserar du bara. Jag ska inte smutsa ner den här tråden mer med svar till dig nu.

Zeal>>> Hade du datablad på linjärlagren så brukar tillåtna vridmoment finnas angivna, sen går det ju att räkna fram rörelsemängd och hävarm och för att se om dessa överstigs.
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

Det känns helt rimligt att ifrågasätta varför man väljer en lösning som enligt teorin är sämre än andra lösningar. Men den frågan tycker jag är avslutad, zeal ville prova och nu får vi se om nackdelarna är stora nog att det påverkar kvalité eller inte. Jag tror inte att det kommer att spela någon större roll men man kanske får en något lägre maxacceleration.

Nu tycker jag att fokus får flyttas till bygget och utvärdering av framtida resultat.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

@ Zeal "om alla bara tänkt på gängse normer och inte provat något nytt så hade jorden fortfarande varit platt."

Fel igen! Jorden har aldrig varit platt och inget förändras för att många som haft fel kunskaper har omvänts.

Mekanik är ju inte direkt någon ny kvantfysik,( där det möjligen skulle kunna upptäckas nya fenomen eller fysiklagar) utan alla sammanhang är välkända sedan hundratals år och allt är väldigt förutsägbart.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Arguing on the internet... Du får lov att förstå att kommentaren om jordens form skrevs med glimten i ögat. Och ja, mekanik är väl definierat och som jag skrev får du hemskt gärna hjälpa mig på den fronten, du får det att låta som om du har kunskapen?

Nickeh skrev:Jag skulle tro att det blir svårt att mäta den vridningen speciellt exakt. Men är den stor borde du se det på dina utskrifter att du får en liten översläng när axeln byter riktning med hög acceleration. Troligast hamnar du gott inom toleranserna för att få bra utskrifter.

Jag undrar vad du körde för acceleration i din firmware på filmen? Hinner den komma upp i full fart?
Hm jag körde på standard i marlin. Tror det är 9000mm/s^2.
Var länge sen jag räkna på sånt här, rätta mig gärna om jag tänker fel.

a = (V^2 - Vo^2)/2s
V = 500 mm/s, sluthastighet
Vo = 0 mm/s, starthastighet
s = okänt
a = 9000 mm/s^2, acceleration

Bryter ut s.
s = (500^2) / (2*9000) = 13.9mm

Tänker jag rätt? Borde isf hunnit upp i max hastighet där på filmen.

In other news: Hackade om firmware (marlin) till arduinon så att det är X och Z som styrs. När jag spelade in youtubeklippet så körde jag med coreXY-config. Det var relativt smidigt att ändra i koden och lägga in en ny define så nu kan man välja om man vill köra coreXY eller TBOT i min version av marlin. Får se om mer hackande behövs sen när jag börjar använda ändlägesgivare.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

@ Zeal: "som jag skrev får du hemskt gärna hjälpa mig på den fronten"
Tack, jag tycker jag gjort många tappra försök, men finner det väldigt otacksamt att försöka.

Vissa läsare har tydligen inte tillräcklig kunskap för att avgöra om det bara är trams jag skriver eller om det kan ligga erfarenhet & kunskap bakom, och då kanske det är lätt att tolka mina inlägg som översitteri isf välmenta råd.

Jag har alltför många egna projekt på gång för att lägga mycket mer tid på ditt, men några fler korta fingervisningar kan det bli.
Här kommer dagens: Varför har du snedstag till ditt torn i Y-led? Det finns ju inga rörelser i den riktningen där uppe= inga krafter.

De gör ju ingen skada och kanske en viss liten nytta när bordet far fram och tillbaka om den undre, ej visade konstruktionen är ostabil, men det är i X-led du verkligen skulle behöva sådana.

Inte lika lätt att få till utan att ta upp onödigt stor bordsyta, men det finns en annan lösning:
Förläng de båda vertikala balkarna och sätt ytterligare en x-tvärbalk mellan topparna.
Då måste även de vertikala böja på sig för att det skall flexa.

@ X-IL Tack, ja jag hoppas att du håller det löftet.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Tänkte bara flika in att även jag designat en egen skrivare.

Mer traditionell design.

Grejen med den är att den är byggd med "Bauhaus profiler" och Biltema gängstång och pengarna är istället lagda på bra skruvar och linjärer.
Tror totalkostnaden hamnade under 2000:- (Hade redan massa delar så har inte full koll).

Nu hade jag ju redan en Kossel så jag kunde printa delarna själv.

Den är klar och av någon anledning så kan man köra den snabbt som tusan !! (fortare än vad jag hinner extrudera plast).
Dock skriver Kosseln snyggare (nästan perfekt) men det påverkas nog av att jag kör Ramps-FD med 0.9 motorer.

Om intresse finns kan jag fota resultatet i egen tråd typ.
printer.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

klart du ska ha en egen tråd, med massor av bilder :)
zealotry

Inlägg av zealotry »

Eli skrev:@ Zeal: "som jag skrev får du hemskt gärna hjälpa mig på den fronten"
Tack, jag tycker jag gjort många tappra försök, men finner det väldigt otacksamt att försöka.
Jag ser inga beräkningar nånstans från dig? När det gäller "kolla på en bild och sen säga vad man tror" så har vi uppenbarligen dragit helt olika slutsatser gällande den här designen. Det finns två sätt att komma till klarhet i vem som har rätt, antingen gör man beräkningar (så som du efterfrågade) eller så kör man på trial and error, min approach just nu iom att jag inte kommer ihåg hur man räknar på sånt här..
Eli skrev:Vissa läsare har tydligen inte tillräcklig kunskap för att avgöra om det bara är trams jag skriver eller om det kan ligga erfarenhet & kunskap bakom, och då kanske det är lätt att tolka mina inlägg som översitteri isf välmenta råd.
Om du ständigt blir misstolkad så kanske du ska arbeta lite på din ton? Ett tips i bästa välmening från min sida.
Eli skrev: Jag har alltför många egna projekt på gång för att lägga mycket mer tid på ditt, men några fler korta fingervisningar kan det bli.
Här kommer dagens: Varför har du snedstag till ditt torn i Y-led? Det finns ju inga rörelser i den riktningen där uppe= inga krafter.

De gör ju ingen skada och kanske en viss liten nytta när bordet far fram och tillbaka om den undre, ej visade konstruktionen är ostabil, men det är i X-led du verkligen skulle behöva sådana.

Inte lika lätt att få till utan att ta upp onödigt stor bordsyta, men det finns en annan lösning:
Förläng de båda vertikala balkarna och sätt ytterligare en x-tvärbalk mellan topparna.
Då måste även de vertikala böja på sig för att det skall flexa.
.
Den här delen av designen är inte klar, tänkte arbeta vidare med det lite ikväll. Får se om jag hinner så långt att det dyker upp lite bilder. Troligen förlänger jag de vertikala balkarna nedåt istället och gör en lådkonstruktion under y-bordet där jag kan gömma elektronik m.m.
ToPNoTCH skrev:Tänkte bara flika in att även jag designat en egen skrivare.
Fin cad, klart du ska göra en byggtråd! Påminner lite om mendelmax. Vad kör du för extruder, vilken hastighet kommer du upp i?
Skriv svar