Ny firmware till T-962 lödugn
Re: Ny firmware till T-962 lödugn
Fick i allafall tummen ur och skruvade upp min. Ska leta reda på något snyggt don som jag kan ha för programmeringskontakten.
Någon som vet om man kan styra RTS i terminalprogram? Tänkte att man skulle kunna använda ISP interfacet som en debuglänk när man inte använder den för programmering. Om det inte går att styra RTS enkelt så är det kanske smidigare och ha en liten vippbrytare som man slår om när man ska programmera via ISP.
Någon som vet om man kan styra RTS i terminalprogram? Tänkte att man skulle kunna använda ISP interfacet som en debuglänk när man inte använder den för programmering. Om det inte går att styra RTS enkelt så är det kanske smidigare och ha en liten vippbrytare som man slår om när man ska programmera via ISP.
Tjena
Verkar ju som att den befintliga hw för tempmätning inte är at lita på.
Mitt förslag är ju att göra ett litet tilläggskort med ett dedikerat termoelementschip...typ AD597, och sedan använda samma analoga ingångar som används idag.
/Fredrik
Verkar ju som att den befintliga hw för tempmätning inte är at lita på.
Mitt förslag är ju att göra ett litet tilläggskort med ett dedikerat termoelementschip...typ AD597, och sedan använda samma analoga ingångar som används idag.
/Fredrik
Är också inne på tanken att använda ett analogt omvandlingschip och utnyttja de befintliga ingångarna.
Enda som jag ser som en nackdel är att, om man inte skall göra några ändringar på det befintliga kortet, att man måste dela ner signalen väldigt mycket. Originalkortet förstärker signalen 86ggr.
Min omvandlare togglar RTS signalen under enumereringen.
Detta gör att, utan brytare, att firmwaren startar om när man ansluter USB kabeln. Helt klart inte bra.
Enda som jag ser som en nackdel är att, om man inte skall göra några ändringar på det befintliga kortet, att man måste dela ner signalen väldigt mycket. Originalkortet förstärker signalen 86ggr.
Jag tror att man skall ha någon typ av brytare ändå.Andax skrev:Någon som vet om man kan styra RTS i terminalprogram? Tänkte att man skulle kunna använda ISP interfacet som en debuglänk när man inte använder den för programmering. Om det inte går att styra RTS enkelt så är det kanske smidigare och ha en liten vippbrytare som man slår om när man ska programmera via ISP.
Min omvandlare togglar RTS signalen under enumereringen.
Detta gör att, utan brytare, att firmwaren startar om när man ansluter USB kabeln. Helt klart inte bra.
Jobbat lite på effektstyrning av värmelementen.
Gjort två varianter, en som kör med vanlig fasstyrning och en där den är igång ett antal hela 50Hz cykler av givet antal.
t.ex. om man ställer in att den skall jobba med 25% av 100 cykler. Då kommer den vara på i 1 cykel och av i 3.
2% av 100 blir 1 på, 49 av. o.s.v.
Kommer inte ihåg vad denna typ av effektstyrning kallas. Här är hur det ser ut på två kanaler, båda har 10 cykler som bas, övre har 1 (av 10), nedre 3 (av 10).
Mitten är nollgenomgångspulser, en puls per genomgång, oberoende om den går från positiv till negativ eller från negativ till positiv.
Nackdelen med dessa två är att mjukvaran behöver synkas med nätfrekvensen. Detta så den kan slå på vid rätt tidpunkter.
Frågan just nu jag grubblar på är. Hur blir bäst att göra om man inte har en synk (nollgenomgångsdetektor) lösning. Hur skall man bäst styra asynkront men nätfrekvensen?
Har även lagt till m2tklib - "Mini Interative Interface Toolkit Library".
Detta för att på ett enkelt sätt kunna bygga menyer, editera värden etc.
Denna ligger ovanpå OpenGLCD, OpenGLCD ritar på skärmen, m2tklib hanterar gui "objekt" såsom knappar, ändra variabler, combobox, checkbox etc. Även navigering mellan de olika objekten hanteras. Senaste versionen av koden.
Den borde vara körbar även om man inte har någon nollgenomgångsdetektor, men utan en sådan så styrs inte fläkt eller värmelementutgångarna.
Gjort två varianter, en som kör med vanlig fasstyrning och en där den är igång ett antal hela 50Hz cykler av givet antal.
t.ex. om man ställer in att den skall jobba med 25% av 100 cykler. Då kommer den vara på i 1 cykel och av i 3.
2% av 100 blir 1 på, 49 av. o.s.v.
Kommer inte ihåg vad denna typ av effektstyrning kallas. Här är hur det ser ut på två kanaler, båda har 10 cykler som bas, övre har 1 (av 10), nedre 3 (av 10).
Mitten är nollgenomgångspulser, en puls per genomgång, oberoende om den går från positiv till negativ eller från negativ till positiv.
Nackdelen med dessa två är att mjukvaran behöver synkas med nätfrekvensen. Detta så den kan slå på vid rätt tidpunkter.
Frågan just nu jag grubblar på är. Hur blir bäst att göra om man inte har en synk (nollgenomgångsdetektor) lösning. Hur skall man bäst styra asynkront men nätfrekvensen?
Har även lagt till m2tklib - "Mini Interative Interface Toolkit Library".
Detta för att på ett enkelt sätt kunna bygga menyer, editera värden etc.
Denna ligger ovanpå OpenGLCD, OpenGLCD ritar på skärmen, m2tklib hanterar gui "objekt" såsom knappar, ändra variabler, combobox, checkbox etc. Även navigering mellan de olika objekten hanteras. Senaste versionen av koden.
Den borde vara körbar även om man inte har någon nollgenomgångsdetektor, men utan en sådan så styrs inte fläkt eller värmelementutgångarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En milstolpe i projektet.
Kan nu köra en hel reflow sekvens. Behövs mer intrimning av PID parametrar m.m.
Regleringen är väldigt orolig.
Har även lagt till en 10Hz PWM reglering som fallback om man inte har någon nolldetektor.
Mjukvaran känner själv av om man har en och väljer reglerklass efter det.
Det som saknas nu är bl.a.
Kan nu köra en hel reflow sekvens. Behövs mer intrimning av PID parametrar m.m.
Regleringen är väldigt orolig.
Har även lagt till en 10Hz PWM reglering som fallback om man inte har någon nolldetektor.
Mjukvaran känner själv av om man har en och väljer reglerklass efter det.
Det som saknas nu är bl.a.
- Hantera mer än en profil
- Namnge profiler
- Spara profiler
- Bättre menysystem
- Rita upp kurvor m.m.
Grymt jobbat!
Nu blir man sugen på att skaffa en av dessa, har ju dragit sig för det tidigare just för att mjukvaran verkar ha varit rätt dålig.
Nu blir man sugen på att skaffa en av dessa, har ju dragit sig för det tidigare just för att mjukvaran verkar ha varit rätt dålig.
Riktigt schysst!!
Synd att jag är upp till öronen med jobb de närmsta veckorna. Annars skulle jag testa lite.
En fråga: när du säger att du checkar om det finns en nollgenomgångsdetektor, är den något som bara finns på vissa versioner eller är det något du byggt om din med?
Synd att jag är upp till öronen med jobb de närmsta veckorna. Annars skulle jag testa lite.
En fråga: när du säger att du checkar om det finns en nollgenomgångsdetektor, är den något som bara finns på vissa versioner eller är det något du byggt om din med?
Då du har ramp profiler i din reglering så bör du ha en feedforward term till din PID.
En PID kan inte driva errorn till noll annars.
Samt, kanske lägga in en auto tune algoritm? Finns några trevliga val om man är sugen.

Samt, kanske lägga in en auto tune algoritm? Finns några trevliga val om man är sugen.
Korken, inte överdriva nu.
PID skall vara mer än tillräckligt för det här. Jag kör min hotend på 3D-printern med bara P, det funkar fint, och jag köpte precis en mackgrillugn som skall moddas till lödugn, den kommer säkert också fungera alldeles utmärkt med P-regulator med oändligt P dessutom. Jag har ju ändå bara tillgång till fullt påslag eller inget alls på värmeelementen. Man skall se till att inte overshoota för mycket på temperaturen när man är uppe på max bara.

Överdriva och överdriva, göra det enkelt för slutanvändare. 
Problemet med bara (stort) P är att den inte skulle kunna ta hänsyn till den termiska massan av elementen = overshoot.
Men PID-regulator + feedforward skulle nog ge riktigt fina resultat.

Problemet med bara (stort) P är att den inte skulle kunna ta hänsyn till den termiska massan av elementen = overshoot.
Men PID-regulator + feedforward skulle nog ge riktigt fina resultat.
Ja det är ju intressant att veta hur mycket overshoot man får och hur mycket man kan ha innan man får problem med att komponenterna poppar.
Jag byggde en egen. Detta för att kunna prova fasvinkel styrning samt att verkligen veta hur många cykler man har igång elementet / fläkten.Andax skrev: En fråga: när du säger att du checkar om det finns en nollgenomgångsdetektor, är den något som bara finns på vissa versioner eller är det något du byggt om din med?
Jag körde på denna http://www.dextrel.net/diyzerocrosser.htm
Har ingen erfarenhet alls av feedforward term till PID, har knappt ens jobbat med PID innan.Korken skrev:Då du har ramp profiler i din reglering så bör du ha en feedforward term till din PID.
Undrar om denna skulle kunna fungera.
https://github.com/johnmccombs/arduino- ... /PID_Beta6
Hur justerar man in feedforward? Just "trial and error" eller finns det något enklare sätt?
Agwan skrev:Jag har ju ändå bara tillgång till fullt påslag eller inget alls på värmeelementen. Man skall se till att inte overshoota för mycket på temperaturen när man är uppe på max bara.
Är inte helt bra att ha för snabb ramp heller. Störst risk att komponenterna poppar är för hög ramp, inte för hög peak (overshoot). För hög peak förstör visserligen också komponenterna / kortet, men inte med ett pop.Agwan skrev:Ja det är ju intressant att veta hur mycket overshoot man får och hur mycket man kan ha innan man får problem med att komponenterna poppar.
Tror visserligen inte att det är något problem med rampen med dessa enheter p.g.a. den rätt så begränsade effekten.
Nä, man skall ju inte köra full blås på när man ökar temperaturen. Man har ju en ramp som skall följas och är temperaturen lägre i ugnen än det nuvarande värdet på rampen så lägger man på effekt, är temperaturen högre så slår man av. Jag vet inte än hur segt ett sånt här värmeelement är, man kanske får väldigt mycket svängningar i temp om man gör så.
Provat med bara on-off reglering.
On current temp < SetPoint
Off current temp >= SetPoint
On current temp < SetPoint
Off current temp >= SetPoint